Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ballad_kopian

MÖRE 30 motorinstallation av KINA motor 27hk 3cyl

Rekommendera Poster

Egentligen borde man alltid göra tvärtom - montera motor, tankar och all inredning först. Och sedan montera slangar, kablar, kranar, genomföringar etc. för bästa åtkomlighet.

Hur många båtar är det inte så att vissa viktiga detaljer är fullkomligt oåtkomliga för både inspektion och byte för att man har gjort varvsmonteringen enklast möjliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är exakt den principen jag bygger efter.  den enda jag  förbertt i el väg är en kabel kanal som går runt hela båten  vid relingslist bult förband. men kabel kanalen har lock  som man kan ta loss och kapa hur som, samt kablar kan dras ut  var somhelst då den är uppbyggt  med finger typ.   då kan jag bygga mitt elsystem efterhand och kan även uppgradera  lägga till mer. eller ändra lätt.

 

Jag vill kunna komma åt så mkt som möjligt. och det blir lätt att man bygger in grejer annars.

 

 

bilden visar  en upp polerad bädd. körde sliprondell med slip papper för att ta bort porer och ojämnheter i metallen. sen grov schotchbrigh  eller vad det heter.  och en finare efter den.

slutligen en poler trissa  på borrmaskin och autosol.  tog väl 15-30 min per del allt som allt.

ej perfekt men jag det är godkänt för mej och där grejorna skall vara inne i motorrummet.

 

jag är ingen puts kille men man är alltid van att se rostfritt blankt liksom.

post-26564-1394235952,4575_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började denna tråd med att  svetsa ihop vajer fästen som passar på kina motorn. eftersom det inte följde medObestämd

 

dessa  2    växel och gas   fästen polera jag oxå upp. lika bra när jag ändå hade grejorna igång.

 

på  bilden har  jag slipat

post-26564-1394235952,6935_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

satte på ett  t kors och en kran så nu kan jag tömma ur oljan denna vägen smidigt förhoppningsvis, och ha kvar oljetemps givaren.

post-26564-1394235956,8792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såga ur i bädden för min vvs installation. och fyllde med polyester och glasfiberstrån.  bland i mkt mindre hädare nu  då det är mkt plast.

post-26564-1394235956,9938_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den andra rostfria bädden är åtdragen och limmad med simson.  och allt är klart för morgondagens nedsänkning av motorn på sin platsGlad har även lagt ett extra lager grå topcoat under maskin  mellan bädden för att tåla olja o skit i framtiden.

 

det som krångla imon är garanterat  insugs röret på motorn. filtret måste bort iaf. men kanske klarar jag det. annars  blir det rör kapen och slang istället. om det fortfarande är i vägen så måste jag ta bort det och göra om det. men det är ganska simpelt  så det skall nog gå. kan då passa på att göra nåt smidigare insug,

 

men vi får se imon.

 

gonatt

post-26564-1394235957,0545_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då var den på plats  för ett tag.

 

men inte smärfritt.

 

på 3 punkter måste jag modda lite.  har tänkt lite fel och varit lite väl försiktig med djupet på bädden. heller för låg än för hög. men jag hade kunnat ha den iaf 30mm högre ser jag nu.  annars  stämmer den bra med vinkeln  på propeller axeln,

 

det var punkt 1 . jag bör höja bädden 30-40mm  så det är bara att köpa  dyrt rostfritt plattjärn och börja svetsa igen. denna gång bultar jag på det på den bef rostfria bädden jag redan gjort.

 

punkt 2 . insuget måste ändrs på. det var för högt . så jag skall kapa insugs sören och vrida dom 180grader och svetsa ihop dom igen. då bör det passa med höjden . då jag sänker det 50mm.

 

punkt 3 är att jag var sågade upp i sittbrunns golvet samt lite i tröskeln på nedgången  för att få in motorn dom sista 50mm.  det tyckte jag var  värt det. men det tog imot rejält. känns lite som att det inte blev som jag hade tänkt riktigt.   men jag har haft det på känn och tänkt att det skulle vara nöd planen, men den fick jag utnyttja.

 

men motorn är på plats  sålänge och den ser ut att må bra där.

post-26564-1394235957,5129_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det bli mer utförligt än så här, nu kan vem som helst byta motor i en möre 30!!!!!

Det sätt som du beskriver och de bilder du tar är som en skol bok  Otroligt bra beskrivit....

Det är en ren fröjd att sitta och titta på dina bilder och se hur min båt ser ut under alla träskivor och dynor.

Hoppas du får en bra start på motorn nu när du skall starta upp den kliar nog lite i fingrarna nu att få den isjön kan jag tänka...

Åter igen vill jag säga OTROLIGT BRA BESKRIVNING PÅ MOTOR ISTALATION...

Sommar kommer snart hoppas jag ha det bra hälsningar Jonny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två frågor:

1) Får du plats med 30 mm isolering på bb-sidan av motorn?

2) Framkanten av motorn verkar stå på styltor. Jag har säkert fel, men är ändå orolig för att motorn riskerar att bli svajig i sidled.

Det blir i alla fall intressant att följa fortsättningen.

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar tackar. känns lite som jag ibland  går in lite väl mkt på detaljer. men det är lite svårt att hitta en balans ibland.

 

ja man längtar ut och använda båten. men det är långt kvar

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.  nja  . om inte så kan jag isolera på insidan skåpet. men det är ganska liten yta det inte blir isolering på i såfall. det är bara 15cm

 

2. helt  rätt. därför skall jag höja bädden 30-40mm.  motorn står på 4st m16  och lite väl högt. men med en distans  så blir jag av med 2 problem. 1.  det var svårt att bulta fast motor kuddarna  för att det var för trångt. men med40mm distans med mellarum i mitten så är det löst. och samtidigt så kommer kuddarna närmare  motorn och den står inte så högt.  även om m16  inte är svajiga så är det onödigt högt.

 

 

tack.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som det ser ut på bilden ovan så kan det nog gå att ha isolering där. men det är tajt.

 

post-26564-1394235958,3747_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen.

 

var ute nån timma idag . hinner dåligt med min möre.  är övertid o sånt nu.

 

iaf så köpte jag 2m platt järn i rostfritt 8*60mm   av dessa skall jag bygga distanser på var sin sida på bädden för att rätta till mitt misstag med att bädden är väl låg nu.

 

kosta mej 1000kr.

 

passa på att köpa rostfria rörböjar oxå som jag skall svetsa fast i dom locken på värme växlare/limpan. efter som dom skall sitta  isär förgreande med 32mm slang istället.  kommer bilder på det sen.

 

som sagt så får ju även insuget göras om lite. så det blir svets jobb där med.

 

och  saltvattnet som kyler i värmeväxlren och limpan komme ut precis  efter limpan och blandas med avgaserna. men det röret är för långt och med rak stos. jag måste ha en böj där,

 

iaf så har jag kapat iordning det mesta.  på bilden ser ni vad jag menar. detta är avgaskröken. här blandas  sjövatten och avgaser.

post-26564-1394235968,6992_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och så var det isär kapat. den runda delen med stången i sej som satt på insuget, satte man fast orginal filtret. men det skall jag inte använda.  det kommer bli ett tvättbart öppet filter som bilar använder sej av b,la. typ trim.  men det är mest enkelhet att kunna tvätta  som gör att jag vill ha annat.. därför kommer jag  inte använda  den delen jag kapat bort  där orginal filtret satt .

post-26564-1394235968,8877_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så  imon skall jag svetsa  ihop allt. insugs kanalerna skall vridas ett halft varv och svetsas ihop igen, är nog tvungen att nästa det på plats i båten tyvärr. och så måste jag hämta min lilla biltema mig svets. eftersom insuget är gjort i vanligt stål. hade planer på att göra om det helt o hållet i rostfritt. och enbar sparat flänsarna. men det tar tid . och jag behöver lägga tid på annat istället.

 

och så kan jag prova tig funktionen på den nya svetsen äntligen .  gas klockan är i ordning nu.

 

sen får jag se om genertorn behöver flyttas . men troligen  inte.  om jag flyttar den är det enbart för att vinna plats  vid navens/stick koj ingång.

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen. var ute en stund  ikväll.  det blir ju mer komplicerat än vad jag hade tänkt mej med denna  motor installation. normalt sätt  är det asevärt enklare.

 

iaf så började  jag med att märka upp var jag skall borra  hål för fastsättnings bult i distans bädden. och var jag skall sätta mellanlägg som utgör själva distansen.

post-26564-1394235969,8702_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och så var dom färdiga.  bilden visar den ena. gjorde självklart en likadan till andra sidan.

 

värmen från svets pinnen gjorde det besvärligt  med att det slog sej. men det är ordnat nu.  fick punkta lite mer på den andra. det spara proppar oxå då dom återhämtar sej lite  mer och även svetsen.

post-26564-1394235970,0409_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...