Sparre 5 Postad 11 Maj , 2009 Jag har fått överta en liten Johnsonmotor på 4 hk. Den är tvåcylindrig, väger jättelite (kanske 10 kg). Den saknar backväxel och har det minsta växelhus jag sett. Istället går det att vrida motorn 180 grader och backa på så sätt. Den är från mitten av 90-talet. Någon som vet vad den heter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 11 Maj , 2009 Hittade en liknande evinrude på blocket http://www.blocket.se/stockholm/Evinrude_4_BR_20970680.htm?ca=11&w=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Maj , 2009 Ingen udda motor alls finns en hel hög av dessa det har sålts i hundratals finns inget specielt namn på den en vanlig omc motor på 4hp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 11 Maj , 2009 Okej! Jag tyckte det verkade lite udda det där med att man kan svänga motorn runt för att backa. Rätt smart egentligen ju för det blir bättre verkningsgrad på propellern... I övrigt känns motorn väldigt plastig. En fördel är vikten, väger väl inte ens hälften av motsvarande 4-taktare skulle jag tippa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Maj , 2009 det där med att vrida på motorn är vanligt på omc 3-4hp fanns redan 1957 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 11 Maj , 2009 Ok! Varför gör man inte så på större motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Maj , 2009 de blir väl lite bökigt o hålla styr på en större motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 12 Maj , 2009 Archimedes penta 8,5:an Bl.a har runtomsvängning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 192 Postad 12 Maj , 2009 Det här är en otroligt bra motor, tvåcylindrig och väger bara 14 kg. Var rädd om den !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 12 Maj , 2009 Det mest udda med motorn var den minimala cylindervolymen. 4 cc. Dä va en leten motor. Sen hade man satt lite väl högt pris på den. 43.800 kr men prissänkt till 4500:- Bra rabatt. Ekonomikrisen igen! Annars var det alltid runtomsvängning förr i tiden på småmotorer. Vanligare än back/framväxel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bull_ 0 Postad 12 Maj , 2009 Jag har en 3.9hästars monark liggandes. Samma motor som penta 3.9 och archimedes 3.9. Den har också 360graders vridning av riggen och är dessutom luftkyld. Är din också luftkyld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 12 Maj , 2009 Ja, just vikten är ju något som man blir positivt överraskad av. Tillverkas väl inte så lätta småmotorer numera? Såg exempelvis att en ny Mercury 4 hk väger hela 25 kg! Då är det förstås 4-taktare, men ändå. Vill man ha en liten motor att bara hänga på vid behov är det en himla skillnad i vikt. Synd att det inte säljs några lätta smidiga tvåtaktare längre. Bränsleinsprutade tvåtaktare lite Mercury Optimax är väl bara förbehållet de större motorerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser