Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
happysix

Krispiga pommes?

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag har ett litet problem då jag lagar pommes frites i min gasugn. Det tar 2 timmar för pommen att bli krispiga....

Kanske någon har kommit på något knep som man kan användas sig av för att det ska gå lite fortare än så? I övrigt blir pommen kanon efter 2 timmar!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ha dem helt tinade innan du sätter in dem i varm ugn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

två tips.

Höj temperaturen.

Lägg potatisen på ett smör-papper så suger det upp fettet så blir dom knaprigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har löst problemet genom att jag klarar mig utan pommes frites när jag är ute med båten. Jag hörde faktist ett tips att man kan äta KOKT potatis! Visst, det låter galet - men det funkar faktiskt! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, låter helsjukt men funkar faktiskt och är jättegott!

För övrigt..pommes funkar sketdåligt ihop med (min) favoriträtt:
Samma-dag-fiskad stekt makrill med stuvad spenat Cool

Seriöst..det kan vara svårt att få upp erforderlig värme i en båt-gasolugn för att snabbt tillaga fryst pommes (eller vad-som-helst som är fryst).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag lovar att det blir en hel del kokt potatis med men ibland är det bara så gott med hemmagjorda pommes och en grillad köttbit ute på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd pommesen i en stekpanna på spisen eller över glöden i grillen.

//Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag tänkte föreslå! Ordet är franska för friterad potatis. Olja i kastrull och bara kör. Och det blir godare än färdigköpta;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

gaspis i båt kastull med het olja potatis innehållande mycket vätska = småskvättande  lättantändliga vatten olje droppar,  kan bli en ganska spännade maträtt att laga till havs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra detta moment under full seglats och lite sjögång också.Spänings faktorn skulle bli ganska så nice.Själv håller jag nog mig till min färdiga potatis sallad,funkar till allt.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg lite olja i pannan och vänd dom lite då & då. Oljan gör att du får en hårdare yta. Salta med flingsalt efteråt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! har provat några av dem o det verkar bli lite bättre. Idag ska jag hämta min custom made pomme plåt från smeden så det blir till att testa i den med.

 

travlig sommar allihopa!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!! Nu har jag testat att göra pomme i min nya pomme plåt. Tog smörpapper i botten och högsta värmen och de blev kanon och gick mycket fortare. tog cirka en timme nu. Tack allihopa för tipsen men utan min plåt hade det nog inte gått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du sak få ett tips till för att pressa tiden .

Prova att med jämna mellanrum öppn ugnsluckan och vädra ut fukten.

Pommar avger rätt mycket vatten och vattnet gör att temperaturen sjunker i ugnen.

Men om du öppnar kommer den varma fuktiga luften att dras ur ugnen .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...