Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Carl-m

Garmin nüvi 500 Någon som provat/vet?

Rekommendera Poster

Gäst Isbrytarn

Kanske inte tankat ned, men G2 vision fungerar inte i min nüvi 1200.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick och gjorde affär på en nuvi 500, samt stoppade i g2 vision. Det verkar fungera utmärkt, ska premiära att navigera efter den nu i helgen, återkommer med rapport.

Vad jag kan se så verkar inte vision funktionerna gå att använda, men som ett komplement till om stora navigeringsinstrumentet går sönder så verkar det fungera helt ok.

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du stoppade i? Var det en nedladdad fil eller ett original? Var det något krångel att få det att starta upp i GPS:en? Har läst att det krävs en massa koder o.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag går på dig personligen, men jag har ett problem med den här typen av inlägg. Oavsett om alla gör det, så är det du frågar om med rätta illegalt. Varför denna vilja att prata om saken i ett öppet forum?

Någon som provat att köra 20 knop på 8-knopsgräns? Funkar det?

Någon som provat att tanka med stulen diesel? Funkar det?

Någon som provat att köra båt på fyllan? Funkar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att navigera med Nuvi'n och jag kan konstatera att den fungerar helt ok.

Prislappen är ju överkomlig med sina 1695:- på dustinhome.

Som någon sa tidigare så visar den prickarna på fel position, de hamnar med toppen av pinnen där den egentligen står vilket är lite förvirrande. Detta är tydligen en bug som kanske, eller kanske inte kommer fixas av garmin Båtens position markeras inte heller i mitten av båten utan i aktern på den visade båtsymbolen i displayen.

En störande sak var att jag inte kunde hitta farledsriktningen i kartan men det kanske är jag som missat hur man får fram den, dessutom var det ibland inte helt uppenbart vilken sida man skulle gå på vissa prickar, antar att det hänger ihop med buggen ovan.

Jag kunde heller inte hitta någon funktion som visade min tillryggalagda rutt, men det kanske också finns om man grottar runt i de halvkrångliga menyerna

POI's verkade fungera bra, ge mig mackar i närheten, och vips kom det ett tiotal inom en 10Nm radie

I och med att man bara har 3,5 tums skärm blir också översikten lidande det är svårt att veta vart man ska om man ska över en fjärd, det kanske dock är en vanesak, är ju egentligen bara att zooma ut så ser man ju, men då kan man missa detaljinformation som syns i inzoomat läge.

Zoomar man ut kan det dessutom bli lite plottrigt med alla saker,  bränningar, fyrar och lysbojer etc om det är mycket på en plats.

Batteritiden blev 5 timmar, men då körde jag ljusstyrkan i displayen på 100% Batteritid är ju ett mindre problem, då man normalt har den inkopplad på 12voltsurtaget, men jag ville testa och se vad den gav.

Slutbetyg blir helt ok, men jag personligen kommer alltid vilja ha kvar mina papperskort uppslagna bredvid

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Danjel för recensionen.

Nu har jag hittat på Garmins hemsida; Antal spårpunkter 10000. Så det känns ändå som om spårfunktionen finns där någonstans i menyerna.

En sak jag undrar är om skärmen alltid är liggande med båten i mitten? Vore förträffligt om man kunde få stående skärm med båten i underkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ingen inställning för att få skärmen stående, däremot går det ju att få nord upp, eller färdriktning upp.

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt är jag ingen snyltande fildelare, har faktiskt aldrig gjort det.  Men i det här fallet är jag beredd att göra det, varför? Ja, helt enkelt därför att jag redan köpt Garmins sjökort en gång och det alldeles nyligen för dyra slantar.  Jag ville ha en liten billig reservare och köpte mig en Nüvi 500 för 1695 pix som landade i lådan igår.  Men nu har garmin bytt kort, från den lilla klumpen till micro SD, så mina relativt nya sjökort går inte längre att använda.  Har pratat med Garmin om det här, men de är helt oförstående och tycker att det är självklart att jag ska köpa samma sjökort en gång till, vilket jag inte tänker göra.

Jag är medlem i ett internetforum där man betalar en medlemsavgift.  När jag är i båten loggar jag in från en annan dator men måste inte betala medlemsavgift en gång till för det.

Om jag köper en dvd kan jag titta på den hemma, jag behöver inte köpa skivan en gång till för att se filmen i båten.

Det är Garmin som ändrat förutsättningarna, inte jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm, jag tycker också det är sanslöst sniket att man ska betala en massa pengar för samma sak en gång till för att kunna titta på/lyssna på/använda detsamma i 2 maskiner. Man inbjuder ju mer eller mindre till fildelning med den inställningen att kunden ska betala 2 ggr. Iom att korten är kopieringsskyddade (säger jag inget om egentligen) så borde man kunna få möjlighet att -om än inte helt gratis- få köpa ett ex av samma utgåva mot uppvisande av kvitto samt fysisk existerande media i annat format.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är vi helt eniga. Och har man köpt kortet torde det inte heller vara straffbart att kringgå skyddet och skapa en kopia till sig själv. Använder däremot man en torrent så medverkar man ju till att sprida kopior till precis vem som helst. Det kan aldrig vara berättigat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast hur skapar jag en kopia till mig själv från det här kortet?  Den kortläsaren existerar inte så det får bli nerladdning hur det nu går till, hjälp efterlyses.

 

post-13907-1394236176,8205_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så går det faktiskt inte. om det nu inte skiljer mellan G2-korten och Navionics-ditona. Och det skulle förvåna mig om det gör det. Dom har på något sätt lyckats låsa sjökorten till de befintliga minneskorten.

Eller ja, det GÅR säkert.. men inte f oss vanliga dödliga som bara vill använda grejerna vi betalat för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Terrafobica, du har mejl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Matrix.  Jag har hittat allt jag behöver, men behöver likförbannat hjälp, och den hjälpen har jag också fixat.  Tur att man har datanördar i bekanskapskretsen.  Men för att återgå till själva utgångsfrågan, det här gör mig arg!  Har jag betalat så har jag betalat, eller hur?  Mitt betalda program kan allstå inte användas för att Garmin gjort om sina apparater, sjukt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Oki, Nu satt jag i samma sits när jag bytte från Garmin 276c till 620 och hade oxå det lilla Garminkortet. Jag tror Garmin i framtiden kommer att göra som en av konkurrenterna och lägga in sjökorten från början och sedan så får man fri uppdatering under en viss tid, detta blir ju givetvis ett prispålägg så de tjänar lite pengar på oss användare.Rynkar

Men visst kan man bli lite pissof på deras tänk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har man då skrivit ihop ett långt och inte allt för snällt brev till Garmin, då visar det sig att de inte har någon e-postadress att skicka till, bara en liten ruta för meddelanden där man kan skriva ett par rader, sedan är det fullt, suck!  Någon som har en fungerande e-postadress till dem?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nyfiken på att skaffa en enkel GPS till Mellanblekan som komplement till sjökorten. Där vi far omkring finns inga prickar eller leder, däremot grynnor.

Tror ni det är värt ett försök med Nüvi 500 och ett sjökort till en snipa som man puttrar runt i 4-5 knop med? Lockar att slippa mickla med installation och samtidigt kunna ha samma GPS i bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag skippat tanken på Nüvi till min snipa. Tycker skärmen är väl liten och lågupplöst, och nu kan man få en Eagle 642 för 3'5. Mycket bättre köp tycker jag.

GPS till bilen kan man ju köpa för 4 Bugg och en Coca Cola.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...