Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Kneten

Ankarspel

Rekommendera Poster

Tänkte investera i ett ankarspel och ta bort den ankarsläppare som sitter på min Maxim idag. Kan någon rekommendera något, vet ej om det är blyad lina eller kätting som gäller. Kätting blir tungt på fel sida, nog tyngd på babord ändå! Band verkat ute!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sj har ja ett Engbo MIDI 201 12V 600W  spel som ja e välldigt nöjd med! Dock inte det billigaste spelet på marknaden men man brukar ju få vad man betalar för.

Lycka till!

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte sätta det på styrbords sida då?? Då får du ju vikten rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt nöjd med mitt helt omoderna bandankarspel. Trodde aldrig att det skulle fungera.
Men mina farhågor kom på skam. Det har nu fungerat utan problem i 4 år för mig. Hittills heller aldrig draggat (trots avsaknad av kätting i slutet). Min båt väger väl ungefär 5 ton och jag har ett 10kg Bruce på det.  Men visst, det kanske är ute med bandankarspel, skulle trots detta inte tveka att köpa ett igen...   Lycka till i ditt letande.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, har bestämt mig för ett Lewmar Profish med box för badplattform. Kom på att det är enklare att flytta badstegen som sitter på styrbordsidan till andra sidan, tror att kojen ger mer styrka i akterspegeln och då kanske jag kan ta bort några av dom blytackor på ca. 80 kilo jag lastat bredvid vattentanken ut mot skrovsidan. Har ingen lutning förrän det blir tomt i vatten och dieseltank!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Ja, här kommer ytterligare en omodern bandankarspelsnisse med Maxim! Hade ett Engbo på förra båten med 50 m kortlänkad kätting och 15 kg Bruce (4,5 tons båt) och nu bandspel med 10 kg Bruce på Maximen och är bra mycket mer nöjd än förra konstellationen - har inte ens kätting i slutet... fördelen med bandalternativet är att det inte påverkar vikt/balans så mycket ifall du vill ha det på vår tunga babordsida... själv valde jag den placeringen för att på ett enkelt sätt dra el och placera styrenhet i aktre garderoben, inte lika smidigt på styrbordsidan med tanke på dubbelkojen där!

Hur som helst, lycka till med ditt val och glöm inte fjärrkontroll samt kontroll vid förarplats - lika nödvändiga båda positionerna anser jag!

Edit; såg att du bestämt dig nu - men tro inte för mycket på att dubbelkojen förstärker akterspegeln... om akterspegeln vore klen är det nog bra illa ifall den skrala kojkonstruktionen medverkar till att stadga båtens skrovkonstruktion, eller hur tänkte du nu? Nä, jag rekommenderar starkt placering på babordsidan!

/TMC



Senast ändrad av T_M_C | 21 april 2009 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har placerat mitt spel på badbryggan,boxen har jag plastat själv och det har funkat kanon 10kg bruce utan kätting och det har aldrig släppt.Spelet är ett SOUTH PACIFIC.

Mvh illern

post-7880-1394235875,1129_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr känner jag att det gått fort med beslut, Hjertman har specialpris till 27/4 på ankarspelet.......Har en infälld dusch på babordsidan som ställer till det, därför tyckte jag det var ide att flytta badstegenGlad

Varför räcker det inte med en fjärrkontroll?

Styrenheten är ju enkel att dra över till babordsidan, och som sagt man flyttar över vikt där det behövs!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..hehe... när du som jag förr eller senare upptäcker att fjärrkontrollens batteri skulle bytts igår så är det skönt med en manöverpanel vid förarplatsen också Foten

Infälld dusch på akterspegeln - aha - då förstår jag, den sitter ju förmodligen mycket bra placerad för då har du fällt in den i utrymmet där aktre garderoben är eller?

Har själv funderat på att göra liknande och det finns plats för båda, men det var ju enklare i mitt fall eftersom jag inte hade vare sig dusch eller spel när jag började och då kunde jag placera spelet efter vetskapen om att även en dusch skall in vid ett senare tillfälle.

/TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ja kan förstå att du hellre har band istället för kätting, både med tanke på vikt och oljud när man använder det. Sj så föredrar ja dock att ha en blyad lina som då har lite vikt att den e relativt ljudlös.

 

Men som sagt, smaken e som baken.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...