Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026
rohnis

Epoxybehandlat plastskrov

Rekommendera Poster

Som nybörjare i båtvärden har jag nu varit och tittat på min första motorbåt i plast. Säljaren har epoxybandlat skrovet upp till vattenlinjen. Sedan har han målat med en enkomponents bottenfärg. Båtten har gått tre säsonger i Östersjön. Säljaren påstår att båten med denna behandling gör att han slipper mycket av den påväxt som blir och att båten går snabbare i sjön. Kan dessa påståenden stämma? Varför kosta på en dyr epoxybehandling på en Ryds 510? Kan detta medföra en massa merjobb i framtiden för mig? Jag kunde konstatera några småsläpp av epoxyn vid vattenlinjen. Vore tacksam för lite seriösa svar kring detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy skyddar inte mot beväxning.
Rätt utförd skyddar den mot vatteninträngning i skrovet.
Fel utförd skyddar den inte mot något alls.
Jättefel utförd, dvs epoxybehandling av blött skrov, ökar risken för blåsbildning, även kallad böldpest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl helt normalt, nuförtiden, att man lägger en epoxygrundfärg innan man målar bottenfärgen. Att det skulle va speciellt dyrt vet jag inte. Epoxtgrundfärgen eller ren epoxy tätare än gelcoaten för vattengenomträngning och detta minskar risken för framtida böldpest och är samtidigt en grundfärg for bottenfärgen. Det kan ju inte gå åt så mycket färg på en sån liten båt.

OBS allt vad en säljare kostat på båten är väldigt dybart.Flört

(Varför kosta på en dyr epoxybehandling på en Ryds 510? - lite elakt tänkte jag, som är seglare och aldrig skulle kunna tänka mig att ha en ren motorbåt att varför överhuvud taget läga ner några pengar på en sån båt, när det finns segelbåtar - men som du ser skrev jag det inom parantes)

Att han sen målat med enkomponents bottenfärg är ju också helt normalt. Jag har i alla fall aldrig hört talas om att det finns tvåkomponet bottenfärg. Om den går fortare med den behandlingen vet jag inte. Snabbast var väl att gelcoaten ren och vaxa den varje gång man skulle ut och åka. Men om bottenfärgen håller botten fri från påväxt så går ju båten snabbare änn att man har hela botten kraftigt beväxt.

Om däremot epoxygrundfärgen har tendenser att släppa, kan man ju undra vad för underarbete han gjort. Gelcoaten på ett plastskrov har ju vax på utsidan från formen. Detta måste bort innan man grundmålar. Då är det tvättning med Aceton och slipning som gäller.

Det är möjligen så att om släppen bara finns vid vattenlinjen att han inte vågat slipa nära linjen av räddsla för att komma upp på den delen som inte skulle bottenmålas.

Fråga vad det är för typ av epoxygrundfärg han använt och vad för underarbete han gjort innan han aplicerade färgen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...