Poppe 9 Postad 5 April , 2009 Det är med en viss irritation jag skriver detta. Hyr kan en myndighet vara så dum att de kör in i en annan båt? När de är dessutom väjningsskyldiga??? Regelbrott: 7,8,5 och 15. http://www.youtube.com/watch?v=_vLErvNBf1Y Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 5 April , 2009 Kan tyckas. Fast enligt inslaget var USCG-båten under utryckning, och då gäller som bekant inte gängse trafikregler. Klantigt av dem är det dock ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 5 April , 2009 2 fartyg som gör fel, men USCG:n (som inte ens var en riktig USCG-båt om jag fattat saken rätt) gör allt fel. Även om dom haft blåljus och siren så gäller väjningsreglerna oavkortat (i vart fall i sverige). Ljuset medger inte särskild rätt till väg utan styrningsregler m m skall följas i alla avseenden. Ljuset markerar att fartyget kan ha hög fart och eventuellt framföras på sätt som avviker från normalttrafikmönster. Om möjligt bör deras framfart underlättas genom att båtar i god tid lämnar dem fri väg. Senast ändrad av Gunnar_ | 05 april 2009 | 22:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 2 Postad 6 April , 2009 Det är inte en myndighet som framför båten, utan individer, vanliga människor som du och jag. Ja, de ska ha erfoderlig utbildning och mycket erfarenhet, men det har å andra sidan alla andra yrkessjöfarare också. Ändå så kollideras det och går på grund till höger och vänster. I Sverige är det till exempel inte helt ovanligt att ambulanser krockar under utryckning, det är lite samma sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser