Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026
Poppe

Hur tänker idioterna (USCG)?

Rekommendera Poster

Kan tyckas. Fast enligt inslaget var USCG-båten under utryckning, och då gäller som bekant inte gängse trafikregler. Klantigt av dem är det dock ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 fartyg som gör fel, men USCG:n (som inte ens var en riktig USCG-båt om jag fattat saken rätt)  gör allt fel.

Även om dom haft blåljus och siren så gäller väjningsreglerna oavkortat (i vart fall i sverige).

Ljuset medger inte särskild rätt till väg utan styrningsregler m m skall följas i alla avseenden.

Ljuset markerar att fartyget kan ha hög fart och eventuellt framföras på sätt som avviker från normalttrafikmönster.

Om möjligt bör deras framfart underlättas genom att båtar i god tid lämnar dem fri väg.



Senast ändrad av Gunnar_ | 05 april 2009 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en myndighet som framför båten, utan individer, vanliga människor som du och jag. Ja, de ska ha erfoderlig utbildning och mycket erfarenhet, men det har å andra sidan alla andra yrkessjöfarare också. Ändå så kollideras det och går på grund till höger och vänster. I Sverige är det till exempel inte helt ovanligt att ambulanser krockar under utryckning, det är lite samma sak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...