Limpann 0 Postad 2 April , 2009 Hej, Planerad sjösättning i slutet av veckan, kommer dock ett problem. Vissa delar (ex. viken in till stugan) är isbellagda, knappast något som håller att gå på själv, och motorn orkar med isen, men frågan är -- hur mycket klarar skrovet av? Skrovet är från början av 60-talet, och är reddigare byggt, ganska tjockt speciellt i förpartiet under vattenlinjen. Jag har förut kört igenom en centimeter is, men då det här antagligen rör sig om 5-10 centimeter is, så är frågan, klarar skrovet detta? Skrovet är dessutom förstärkt längs hela kölen, akterifrån och en bit ovan vattenlinjen i fören. Helst skulle jag inte alls vilja köra i is, men jag har inget val i vissa fall i områderna runt stugan. Förra året slapp jag problemet, då sjösatte jag i slutet av mars, men det var ingen is jäntemot detta år. Vad tror ni gamla sjöbjörnar? MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 653 Postad 2 April , 2009 Hej Ett sätt att göra är att tynga ner aktern och låta båten komma upp en bit på isen och sedan tynga ner den i fören och därmed knäcka isen. Om du skulle köra rakt mot isen är risken för rejäla repor (åtminstone) i skrovet mycket stor. Även metoden att trycka sönder isen tar en del på ytan på skrovet men är nöden stor så är den... PS Jag är ingen gammal sjöbjörn men jag har gjort så här för länge sen ändå ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 2 April , 2009 Du måste ha en rejält tung båt för att bryta 10 cm is. 2009-02-22 hade jag ca 6 cm is runt båten och hade stora besvär att bryta mig loss med 9 ton stålbåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 April , 2009 Du kan nog inte köra med en lätt båt i 5-10 cm is. Tar du fart så kommer du kanske upp på isen och kan halka fram en bit och sen skjuta på om det bara är kortare bit. Man går på isen och håller sig i båten och hoppa ombord när det brister. Men då sitter man där. Hur går det för propellern månne. Den mår väl inte bra av slag mot större isklumpar. Propelleraxeln likaså. Men du har väl gumminav som kan ta en del stötar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 2 April , 2009 Jadå, Köra upp på isen är det ända sättet man kan göra, men jag tänkte snarast på hur mycket själva skrovet håller, men det lär väl inte vara något större problem. Jag har för mig att aktuell is är runt 3 centimeter överlag, men jag vet inte. Det var en på Åland som såg sjöbevakarnas 8-meters isgående patrullbåt köra ut ur 90 centimeter is vid hamnsundet, det däremot är starkt gjort. (antagligen mötte en isbrytare sedan vid faret). Det är ju inte heller säkert att isen ligger kvar på söndag med sånt härnt väder, och det rör sig om knappa 2 kabellängder så. Nåja, det löser nog sig, men ni tror alltså att skrovet håller för att bryta sig upp på isen och trycka igenom? MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 April , 2009 Ja plastskrovet håller säkert. Däremot träskrov äts upp av millimetertunn is. Kan se väldigt fult och fransigt ut efter några hundra meters gång i tunn is. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 2 April , 2009 Tack, Jag vill minnas att på farmors tid (när hon var barn) brukade de sätta plåt i fören när det körde igenom is, men det är säkert för att de hade ekor. MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 4 April , 2009 Satte isjön idag, och det gick bra att köra i 4 centimeter våris i viken. MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser