Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
kimnordinform

Bottenmåla Mahognyplywood

Rekommendera Poster

Jag är ny träbåtsägare och skulle uppskatta lite tips. Materialet min båt är gjord av är mahognyplywood och den var tidigare bottenmålad i svart. När man skrapar det verkar tidigare ägare inte ha primat eller underbehaldlat på något sätt. Den svarta bottenfärgen ger intryck att ha en blank metallblandning i sig. Jag vill helst göra rätt från början och undrar om man bör prima eller underbehandla på något sätt, vad ska man i så fall använda? Finns det någon bottenfärg som man kan använda direkt på träet? Helst i vit kulört.

 

Tacksam för tips från er mer erfarna.

post-10008145-1394235828,1901_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur seriös vill du vara?
Plywood kan med fördel behandlas med epoxy och tvåkomponentsprodukter, men då skall all bottenfärgen bort först. Sedan epoxybehandla skarvarna med mariepoxy, på med epoxyprimer enligt tillverkarens rekommendationer (5-8 lager?), sedan bottenfärg. Då har du en båt som inte förstörs av vattnet från det hållet i alla fall!

Annars är det bara att slabba på ny bottenfärg ovanpå den gamla om den sitter fast. Då av samma typ (hård, mjuk, tunnskikt osv...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det är ju frestande att gå den enkla vägen just för tillfället.

 

Tåls att tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...