Gå till innehåll
tisdag 24 juni 2025
tobbz

Vilket sätt är det bästa att täta en gösstake ?

Rekommendera Poster

På flipper min så måste jag ta av gösstaken varje gång den skall in i garaget för vinterförvaring.

Det är bara 4 skruvar som skruvade direkt i taket, som jag gissar på att det ligger en bit plywood under för förstärkningens skull.

Vad ska jag täta denna med så det inte rinner ner massa vatten och gör så att träet ruttnar ?

Skall ju vara lätt att ta bort som sagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att tänka om och göra om konstruktionen så att du har ett fast fäste/platta som sitter permanent monterat i taket och som du lätt kan montera göstaken på. Antingen hittar du färdig lösning eller låter tillverka en i rostfritt. Brukar inte vara olösligt att få till en fin och enkel lösning.

Att skruva av och på göstaken varje vår och höst kommer för eller senare att leda till att det undeliggande materialet ruttnar pga läckage. Du kan ju inte få det helt tätt om du inte monterar med tex sikaflex men då blir det svårt att ta bort.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Den här varianten är mitt förslag: http://gbg.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2018

Jag har själv bytt ut min gamla mot denna fällbara/avtagbara. Lämpligt är att ha skarvdon på kablarna, vilka döljs i fästplattan, så kan man helt plocka bort gösstaken vid behov.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...