Gå till innehåll
fredag 10 maj 2024
forgus31

Hur lyfter man över bord.

Rekommendera Poster

Det är ju ruskigt svårt att vara generell. På Eilean har jag två vajrar, som går midskepps på var sin sida av masten (masterna). Och man väljer om man vil gå på lovart- eller läsidan. Kombinationen relativt hög däcksalong och bred båt gör att mellan nedgångslucka och mast går man rakt med i princip sträckt sele, man kan inte ramla över mantågen. Längre förut blir det värre, men fortfarande ramlar man inte längre än till, eller på mantåget, man hamar i alla fall inte i sjön och blir släpad.

Jag tror inte man kan göra annat än att ha vajrarna/banden så nära midskepps det bara går och inte ha längre lina på selen än som är absolut nödvändigt. När det gäller skenan för focken finns ju inte mycket man kan göra. Men jag antar att oftast behöver du inte gå längre än till masten? Jag tror den enda lösningen är att ha ett avbortt i vajern/bandet vid masten/skenan och skall man vidare föröver får man koppla om sig där.

Ytterst tror jag ändå att det är bättre att vara kopplad, ramla över mantåget och slå sig gul och blå mot reling och fribord än att inte vara kopplad alls och sluta som ett snyggt lik, utan blåmärken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vi skall segla ner till medelhavet i juni om det nu skall räknas som långsegling. Jag är helt enig med dig och vi gör det samma - nämligen kopplar oss alltid utanför sittbrunnen - men samtidigt så väcker vi heldre än inte alls. Flytväst använder jag inte - förlänger bara pinan om olyckan är framme.

Däremot seglar vi försiktigt på natten och använder bara segel som kan skötas från sittbrunnen altså inga genakker eller spinakker. Storen och genuan kan vi styra helt från sittbrunnen inklusive fallsträckare.

sgs

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ciaraud skrev: Jag skulle vilja ha en beskrivning på hur man sätter fast en löplina så att man inte riskerara att ramla över mantåget.

Bara ett infall:
Rullbälten i bilar, kan man inte utveckla livlinor som funkar på liknande sätt? Som låser vid ryck* eller via självvald knapptryckning, eller nåt....? (Förutsätter att begreppet löplina betyder en fast längsgående lina avsedd att fästa livlinan i)  

För övrigt tycker jag nog (enl. ovanst) att flytväst iofs kanske kan förlänga pinan i enstaka fall, men ändå generellt sett räddar många liv. Med t.ex. Ebirp-utrustning kan väl MOB hittas och bärgas ibland? Hängslen och livrem är väl inte fel, om livet står på spel?

Edit: Förtydligande; Med ryck tänker jag mig att man går med livlinan i handen och rycker aktivt i den precis då man märker att man tappat balansen. 

/Thomas
Enbart kustseglare



Senast ändrad av Thomas-1 | 11 april 2009 | 18:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rysare att få i verkliga livet... någon överbord?

Jobbade ett tag som seglingslärare ( det var längesedan, borde nu vara preskiberat ... ) men vi hade en hög ambitionsnivå: Vi testade själva all säkerhetsutrustning. Raketer, brandsläckare, små skott att ha i fickan, pistoler som fyrar av lys, hur många selar du behöver för att alltid vara kopplad med två stycken när du ska från en vire på däck till en annan... osv osv. Det var MÅNGA aha-upplevelser... tex livflotte! Hur bra funkar en sådan egentligen? Men det får bli en annan tråd. Man överbord alltså;

Det svåraste vi tyckte vi hade upptäckt var just att plocka upp någon. Det var STOR skillnad om personen var aktiv och kopplade en lina som hade en hake, eller tom kunde knyta en knop själv!

Men om personen simulerade medvetslös så var det ganska kört, man når inte ner för att koppla i en hake... HUR gör man då? Vi demade för elever inne i Ägnöviken, vindstilla och nära land så de såg...

Vi testade med att låta seglet glida under personen. Det funkar men om DU är personen så var det lite obehagligt för du rullar några varv på väg upp. Säkert acceptabelt i en nödsituation men ... frågan är om du verkligen får in personen i seglet? Man åker lätt ur? Sedan så är dagens segel ofta på rulle vilket innebär att du får gå ner och hämta den gamla focken i sin säck... osv osv. NÄ, det funkar inte!

Vi testade med nät. Funkar ganska bra faktiskt. Ett tyskt nät hade tyngder i ytteränden som gjorde att det sjönk över den nödställde... sedan var det en lina i varje hörn som du försiktigt drar förbi personen  i vattnet på bägge sidor och så kopplar du mot ett block eller bommen och hissar upp!
Fungerar i praktiken? Nej, då nätet var för grovmaskigt och ett ben eller en arm alltid bryts av... Det var också svårt att få en enda person ombord att få detta att funka, två var här förutsättningen.

NÄ... möjligen en engelsk produkt som var en sorts Lifesling hopbyggd med ett nät och en uppblåsbar del, som ett torn. Den nödställde glider in i nätet, hade den uppbblåsbara delen över sig som ett torn och var skyddad åt sidorna. Såg bra ut på en film i 10 m/s. Dyr? 20 tusen på åttitalet, har ej synts sedan dess... och vad göra om man är medvetslös? Och en enda person ombord? Svårt....

Vi ansåg att det säkraste var - givet att du är minst två ombord och är förberedd - vore att en av de på däck hoppar i för att koppla en lina. Den ombord får sedan dra upp bägge, medvetslös sist...
Här prioriterade vi alltså att få en säker lina till den nödställde, sedan får man göra hemtagningen.

( parantes: OM bara de som seglade Gotland Runt för många år sedan tänkt ut detta i förväg...)

Har ingen lösning alltså.
Däremot vill jag försvara användningen med bommen lite. En av flera kritiska punkter vi fann vid våra olika försök var att det tar TID att köra med en winch, man står och vevar och blir trött, man ser inte personen som ligger midskepps. Det funkar lite snabbare helt enkelt med att köra med storskotets utväxling som brukar räcka för att få upp en person från vattennivå till däcksnivån. Men jag håller samtidigt med om alla nackdelar. Det måste vara en väl utprovad lösning med en färdig hake...

Sammanfattning? Ramla inte i...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...