Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Maximarcus

Motorbyte i Aurora

Rekommendera Poster

Jag tycker att det är kul att läsa om andras projekt, så här tänkte jag dela med mig av motorbytet i min Maxim. Jag har i Maximen funnit en båt jag verkligen tycker om och som passar mig bra, men som så många andra kan man ju önska sig lite mer fart. Tankarna på ett motorbyte har så sakta vuxit fram. Under ett par år så har jag sonderat marknaden efter lämpliga motorer. Av naturliga själ så finns inte så starka motorer med segelbåtsdrev, det bästa som bjuds är Lombardinis 87-hästare. Toppfarten med en sådan motor blir väl helt ok, men det är en äldre konstruktion och för att hålla vettig marschfart så får man fresta motorn ganska hårt. Det är inget som tilltalar mig.

Så, vad göra? Man bygger om förstås! Med rak axel, tillbakaflyttat roder och en rejäl motor så ska det väl bli fart på den gamla båten! Nej, skämt åsido, Maximen är ingen fartbåt så hög toppfart har aldrig varit tanken. Istället hoppas jag på att få en marschfart på kanske 15-18 knop med vettig belastning på motorn.

Således har en Lombardini LDW194JMTI inhandlats. Varför det blev just den motorn har flera orsaker, det är en modern motor med common-rail och dessutom är priset klart konkurrenskraftigt. Jag är inte rädd för att ta ut modern teknik på sjön. Motorn är på 180hk/370Nm, att jämföras med originalmotorn MD21 som lämnar (lämnade...) 61hk/112Nm.

Eftersom jag har andra åttaganden på dagarna, så får man kanske ha lite tålamod mellan uppdateringarna i tråden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser kranen ut som jag tillverkat för att kunna lyfta i/ur motorerna med:



Senast ändrad av Maximarcus | 02 februari 2009 | 18:03
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser finfint ut d där, men håller kranen måttet tro??? Vad är d för maskin du hade tänkt o peta in?? Gissar vilt på att d är en 150hk lombardini 4 cylle på bilden??

Maximen klarar nog mer än man tror, finns ju en annan konstruktion med drev. Ofta heter den, Fenix, eagle, eller liknande. Den gör lätt 25 knop, vet oxå att d har byggts om maximer till rak axel förr med gott resultat. Så d ser ju lovande ut.. nackdelen med drev eller rak axel är att man tappar lite manövrering på d. Går ju dock att kompensera med en bogprop. Men d låter som ett intressant projekt och d ska bli roligt att följa det..

!!!MVH REXCO!!! Aha läste inte sista raderna där ser man att d är en 180hk som är i bilden..



Senast ändrad av Rexco | 02 februari 2009 | 18:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo kranen är kanske lite på gränsen. Jag provade att hissa den gamla motorn en bit upp och sen hoppa upp på den själv också...det höll så då körde jag på! Den nya väger lite mindre än den gamla så det ska nog gå!

post-13759-1394235769,5577_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är den gamla MD21:an borta, och jag har börjat städa ur motorutrymmet. Ännu vet jag inte hur mycket damm det kommer att vara i båten om ett tag...

post-13759-1394235770,1953_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag börjat kapa lite i kölen, på nästa bild kan man se vad bladet i tigersågen tyckte om det.

post-13759-1394235770,2644_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkelkapen var ett mycket bättre vapen! Här har jag börjat kapa bort en större del av kölen, utformningen kommer att bli som på Nimbus m.fl. med andra ord en mindre fena/köl från fören och kanske en tredjedel bakåt under skrovet. De båtar som har köl hela vägen från för till akter (t.ex. Nimbus 26) verkar inte tycka om när farten blir för hög, över kanske 18 knop.

post-13759-1394235770,3875_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den nya motorn har större spårvidd mellan motorfästena så kapar jag även bort balkarna som de varit skruvade i. En större vinkelkap, med 230mm skiva, har inhandlats och till den en diamantklinga för kakel/sten. Det var melodin för att kapa i gamla plastbåtar! Här kan man se hur jag börjat kapa, och man får även en aning om hur mycket det dammar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett par timmar med vinkelkap så kan man se ut såhär. Vid det här laget så har jag glasfiberdamm på hela kroppen, även i kalsongerna!

post-13759-1394235770,6465_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag börjat plasta igen hålet som blev efter kölen. Den här delen fick jag bygga upp sittande under båten.

post-13759-1394235770,7036_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är vinter ute och jag inte har tillgång till uppvärmd lokal (av tillräcklig storlek) så får man hitta på andra knep för att hålla värmen på det som plastas. Här är en låda av friogolit som jag passat in mot bottens form, inuti den står en liten byggfläkt. På sidan kan man även se en ugnstermometer som jag har för att hålla koll på värmen i lådan!

post-13759-1394235770,7599_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara...herregud vilka entusiaster det finns. Inget fel på målmedvetenheten!

Men den personliga skyddsutrustningen ser det ut att vara kinastuk på.

Kör så det rykerCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja, jag började med riktiga skyddsglasögon men de dammade igen direkt! Och vanliga munskydd funkade inte heller nåt vidare, jag hade däremot ett som egentligen är till för ökenkörning med motorcykel, i tvättbart skumgummi, och det fungerade bättre.

Med ny placering av rodret så kändes det även som att det var läge för att byta till hydraulstyrning, och då behövdes en ny roderarm. Och vad är väl roligare än att tillverka själv! Här är fräsen i full gång:

post-13759-1394235771,5956_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär blev det. En förlängning i aluminium är också tillverkad men inte med på bilden.

post-13759-1394235771,6767_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gamla Morse-reglaget kändes inte heller helt ståndsmässigt till den nya motorn, så till att börja med tänkte jag byta det. För oss som kör på rätt sida Flört(vi har väl högertrafik på sjön?) och behöver ett sidomonterat reglage så finns det inte mycket att välja på. Med svarv och fräs går det dock att göra mycket, så en ny spak har tillverkats! Återstår en ordentlig polering bara, och lite monteringsdetaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad skall man säga, mycket imponerande! Tänk om man kunde låna den gubben en vinter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt!! Detta kommer jag att följa med spänning!! Även jag har börjat tänka mer i banorna med rak axel vid ett ev.motorbyte. Har legat i sängen många kvällar och funderat på främst en lösning för kölen..Din lösning är ju ingen genväg direkt Glad. Friskt sågat!! Det kommer att bli intressant att få höra hur den går i vattnet framöver...

Kämpa på!!!/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man lär ju vara skapligt nervös när man lägger i växeln första gången! Just det där med kölen har jag funderat väldigt mycket på, jag har också funderat på hur mycket nytta några steglister i skrovet kan göra. Den funderingen får jag ta med mig till nästa vinter, jag kommer inte att hinna göra nåt nu i alla fall!

Här kan man se hjärtstocken/roderhylsan som jag fått bort med hjälp av en hålsåg från undersidan. Genom att svarva en cylinder i trä så kan man få hålsågen att centrera i hålet, en teknik som går bra att använda på alla de skrovgenomföringar man behöver öka diametern på.

post-13759-1394235772,9089_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett hål upptaget på rodrets nya plats, 119 cm längre bak, direkt innanför akterspegeln:

post-13759-1394235772,9674_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nya motorn har en aning större diameter på avgasslangen. Här är det nya utblåset provmonterat:

post-13759-1394235773,3803_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite skillnad på dimension, arean är tre gånger så stor (precis som effekten!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi blev ägare till en Eagle Family i höstas och där det är monterat en aqvadrive mellan backslag och proppelleraxel, motorn är en Yanmar fyra. 

post-10006864-1394235773,6448_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!Har du fler bilder på badbryggan??Jag funderar på att bygga något liknande fast större då trä konstruktionen jag har nu med 2 små bitar på var sin sida stegen är så trång.. Alla möjliga vinklar är välkommna!!

/andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvär inte så många bilder efter som båten blev våran i höstas och ligger på land långt långt från oss, men det vi har visar jag och till sommaren blir det fler.

post-10006864-1394235774,0226_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch då,inte skoj att ha båten så långt borta inte..Ska ni ta vattenvågen hem eller blir det lastbilsflak??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...