Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ankarman

Motorbyte Marex 24

Rekommendera Poster

Jag har en Marex 24 med en MD 11 c. Båten är i toppskick och motorn går bra. Jag har lagt ut en del pengar pa motorn men den börjar ändå bli till åren. Funderar lite på ett motorbyte inom några år och har haft mina funderingar på en tre eller fyrcylindtig Lombardini. Jag är tacksam för åsikter och erfarenheter från de som vet eller de som redan har gjort misstaget att ha satt i fel motor.!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas Ström

HEJ! har en marex24 -76 och samma problem, fast jag har en äldre md2b i min .., har tittat på sole´s 3 cylindriga diesel, ligger i unigefär samma prisklass som lombardini...jag tror man åker på att kapa av propp.axel hylsan o flytta bak skottväggen som håller fetthylsan ...där har jag inte mer än 12 cm mellan bakslaget o fetthylsan. kul att hitta nån med samma båt ! vi kanske kan dela lite mer erfarenheter framöver! maila gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ari Nieminen

Hej jag har en Marex 24 SC med VP 11 C från 1980. Den går bra, än så länge. Jag har tittat på en Lombardini men tycker att det är lite dyrt ca 60`Kr 10`Kr för ev Scatraknut inkl. kring utrustning. Jag tror att man skall satsa på en trecylinrig motor för jämnare (tystare) gång. Synd att VP är så dyra... Har ni några tips? Vi borde kanske bilda ett nätver för ideer etc. Om Marex 24 SC? Hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iden med nätverk är toppen ! , har varit många tillfällen man önskat att man kunde rådfråga någon annan med samma båt hur de löst det ena o det andra.. har skaffat medlemskap nu så mitt nya namn här är pronic ( föredetta Andreas Ström som gäst) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Nidelv 24, det är ju en liknande båt som din Marex. Vi satte under vintern in en Lombardini/Iweco, 4-cyl, 39 hk. Fungrerar mycket bra, men är mer högvarvig än vår gamla MD11. Jag känner ett behov av att isolera om motorrummet till vintern... Men den går väldigt jämt och fint, svarar blixtsnabbt på gaspådrag och är väldig okänslig för motsjö. En annan Nidelv-ägare i vårt lilla nätverk har just installerat en Solé mini-33 och verkar vara väldigt nöjd med den också. Lombardinin har en dieselpump per cylinder, vilket gör den väldigt driftsäker. Vet inte hur det är med Solén, men folk i branschen har sagt mig att den är litet enklare i sin grunsdkonstruktion, vilket ju på inget sätt gör den till ett dåligt val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ari Nieminen

Jag tror att tillräcklig effekt för Marex 24 SC är 25-30 hk VP 11 c har en effekt på 23 hk och den är fullt tillräckligt (enl. mig). Det som jag tror är att eftersträva är en lätt motor såsom Lombardini och Iveco Aifo. De förefaller ligga bra till, man kan inte lita på viktuppgifterna fullt ut då de kan vara med eller utan tillbehör och oljor (vätskor). En sak som jag har undrat över varför är dricksvattentanken inte placerat ett fack längre fram dvs under spisen då man vill gärna ha mera vikt i fören? Är det pga fotpumpen som jag har tagit bort? /hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Jag har mina funderingar på den 3 cylindriga Lombardinin med lite större cylindervolym, väger lite mer och har ett lägre maxvarv. Borde bli lite mer tuff tuffgång som jag tycker hör båtmotorer till..!! Borde väl bli lite mer vrid också..! Det där med vattentanken har jag funderat på också.Jag har därför tänkt lägga den fram i fören..borde inte va så knepigt. Och då behöver ju inte hustrun sitta o häcka längst fram i ruffen längre... Annars går motorn kanonbra..plockade ner den i vintras och blästrade alla kylkanaler, bytte ett topplock,monterade en Martec som verkar fungera bra. Trots allt blir man lite nojig med en gammal motor i så det lär bli en ny vad det lider. Vi hörs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenny

Kul att det finns så många Marex 24 SC ägare på nätet, själv är jag en mycket nöjd ägare till Marex 24 SC av 82 årsmodell, den går tryggt och torrt visserligen rullar den vid sidsjö men det tillhör när man har en snipa, det är tydligen så att den är lite tung i rumpan för jag vill också ha ned fören lite mer. Den fungerar perfekt för två vuxnaoch det blev mycket bekvämare när vi installerade en toa-tank så man kan gå på den egna toa'n i en natur eller gästhamn. Eftersom det är en 82'a med en VP MD11D försedd med färskvattenkylning från början så har funderingarna på att byta motor kommit upp, jag började med att sätta upp vilka krav på jag skall ha på den nya motorn och kom fram till följande, 3Cyl ca 30Hk och vikt på högst 150 kg, jag började titta på VP och Yanmar men med priser som VP 2030 29Hk 150kg 86900 :- Yanmar 3YM30 29Hk 133 kg 69000:- så är jag nog mest intresserad av en Lombardini 1003M 30Hk 111kg och ett pris på 60500:-, då ställer man sig frågan hur är det med reservdelar ?, VP och Yanmar har ett utbrett service nät för sina produkter MEN Lombardini bygger 200000 smådieslar per år och har 33% av marknaden i Europa och därmed ledande leverantör av motorer (Uppgifterna tagna från Båtliv nr4 sid 65) därför bör det finnas god tillgång på reservdelar bara man vet var man skall leta, t.e.x finns det Olje/bränsle filtr och fläktremmar från t.e.x Bosch som passar till Lombardini !!?? , så får jag bara lite mer info på just den biten så motiverar en prisskillnad på 26400 :- inte välja t.e.x VP 2003, om det är ngn som har gjort detta byte är ni välkommna att skriva ned någna rader med egna erfarenheter.

post-0-1394234280,1373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi valde vår nya motor mest pga av att vi hade en leverantör/installatör lokalt som vi litade på och som var van att jobba med Lombardini. Vi fastnade dock för motorn i Iveco/Aifa-utfärande pga ett bättre garantiåtagande. Tror också att det är litet tätare med serviceställen för Iveco. Motorerna är annars identiska så när som på färgen. Iveco-motorn byggs av Lombardini, men målas röd istället för blå-grön. I vår Nidelv-24 ersatte vi alltså en MD 17C med en 4-cyl, 39 hk Iveco och det var inga som helst problem att installera den. Den är en liten aning bredare tack vare att generatorn sticker ut litet mer på ena sidan. Motorn är betydligt lättare, vilket gör att vår båt ligger litet tyngre i fören efter motorbytet. Jag upplever att den är litet slingrigare i gången, men vet inte om det beror på att aktern är lättare eller på att det är större tryck i propellern. Håller på att prova med litet olika barlastningar. En omedelbart märkbar förbättring var avgaslukten som med den nya motorn är i stort sett obefintligt även i medvind. Mycket skönt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Marex 24-75 med en VPMD2B. Motorn går som en klocka men en 30 år gammal motor börjar närma sig slutet... Jag är ganska övertygad om att reperationerna kommer förr eller senare. För att förekomma detta och för att öka andrahandsvärdet, står jag nu i begrepp att byta motor. Det verkar som om det är Volvo Penta och Yanmar som kan garantera reservdelstillgången. Volvon är för dyr så det blir en Yanmar 29 hk som nu är prissänkt med drygt 7000:-. Ord pris är drygt 69000:- men kan nu köpas för 62.252:- om man beställer motorn innnan 31/10-04.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter förnuftigt med Yanmar. Trots allt verkar det som andrahandsvärdet blir bättre med en Penta eller Yanmar som drivkälla. Inarbetade märken i Sverige säljer som alltid bättre trots att andra märken oftast är minst lika bra. Själv har jag också börjat luta åt Yanmarhållet och 62.000 låter ju bra... Ha det bra resten av sommaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ari

Hej ni alla med Marex och Joda etc. snipor med erfarenhet av motorbyte mot nytt i 30 hk klassen, det skulle vara intressant att få ta del av era erfarenheter! Min motor från 1980 blir inte yngre precis... Hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse karlsson

Hallå!!! Vet du om det är någotr propellertryck mot motorinstallationen eller inte på motorn i en Marex 24 med en MD11C???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse karlsson

Hej!! Vet du om det är något propellertryck mot motorinstallationen i en Marex med en MD11C???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse Karlsson

Hej!! Vet du om det är något propellertryck mot motorinstallationen i en Marex med en MD11C???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ari

All tryck från propellern tas upp av backslag och motorinstallation Marex 24 SC med VP MD 11C. Det innebär att man måste anvanda original motortassar eller motsvarande. vad det det du undrade över?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! ska byta min gamla md2 i min marex24SC i höst/vinter, men står i valet o kvalet om man ska köpa beg eller nytt.., en md17/21 med färkvattenkylning eller punga upp 20-30 trettio tusen till o köpa ny sole/lombardini.. några frågor ang. detta: 1: är det någon som känner till om nån har lyckats få plats med en md21 i marexen ? 2: ang. proppeleraxeln.. det sitter ju en 25mm axel original, hur mycket kan man gå upp i motorstyrka utan o behöva gå upp i dimension ? 3: Passar mitt backslag från md2:an på en md17 eller behöver man grövre doningar? Kan sedan ansluta med en helt annan notering jag gjort på båten under sommarn. Använde international crusior självpolerande bottenfärg o bottenmålade båten med i våras, och jag har aldrig varit med om maken till påväxt, även fast båten denna sommaren har körts mer än någonsin..körde hempels färg förra året ,blev nästan ingen påväxt alls, någon som har samma erfarenhet ? Ha de gött!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lillo 1000 !! Gick ditt motorbyte som på räls, ELLER är det något som du skulle göra annorlunda med facit i handen ? Hur upplever du att den nya motorn fungerar, tystare ?, mindre vibirationer o.s.v vore kul att få lite tips innan jag själv (Och andra Marex ägare) går vidare med motorbytarplanerna /Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kenbja! Motorbytet gick som på räls! Jag skulle inte göra något annorlunda om jag skulle göra om det. Jag har haft igång motorn, gången o motorljudet går inte att jämföra med min gamla MD2B. Mekanikern (auktoriserad Yanmar) var djupt imponerad att den tysta o fina gången. Dessvärre så ligger båten på land så provkörningen till sjöss får vänta till nästa säsong... jobbig väntan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lillo, såg på dina bilder att du satt in en koppling mellan fläns och backslag. Har själv satt dit en likadan på min Penta 2030. Upplever du att vibrationer går ut i propelleraxlen efter du satt ditt den?

post-8981-1394234383,9667_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lillo !!! Lite nyfiken, din båt är nog i sjön vid det här laget och hur upplever du den nya motorn, ljud vibiratoner o.s.v :roll: /Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute i 3 dagar med båten. Den går fint, men jag har en sak som jag måste kolla upp. När man går från högre varv vid gång, så måste man sakta ner sakta så att säga. Det verkar som om att när man skall gå över till friläge så bromsar backslaget upp motorn, eller hur jag skall förklara det. Om man inte saktar ner lite lugnare så hostar motorn till. Skumt, skumt... får kolla detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...