Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Bayliner_2052

Saltvatten/Sjövatten Bayliner V6 Alpha drev

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har erfarenhet kring sötvattenkonverteing av V6 Mercruiser 4.3 med alpha one (impeller i drevet)? Jag har investerat i en ny motor och undrar om det är någon idé att installera sötvattenkylning. vad jag har läst finns det både för och nackdelar.

inget/mindre rostangrepp
längre livslängd?
jämnare motortemperatur

- kan gå varm
- extern vattenpump bör installeras!?
- kräver också underhåll

Hur länge kan man räkna med att en 4.3l V6 håller, vid korrekt underhåll, den sitter i en Bayliner 2052 där den tidigare motorn frös sönder av tidigare ägaren (enligt min marina!?)

Tacksam för svar
/Morgan

post-10006559-1394235700,2751_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge vill du behålla båten ?  Min gamla V8 från 1986 har inte sötvattenkylning men den går bara i Mälarvatten , det är en fördel .( sötvatten om du inte visste )

Så , ska du ha båten på västkusten och behålla båten i många år så kan det vara värt det, även för ditt andrahandsvärde .    Sötvattenkyling kostar ca 10.ooo plus jobb , har du pengarna klara så är det nog värt det .  Sen kan man undra om du ska serva motorn själv varje höst eller om du lämnar in den , för det blir fler moment att hålla koll på med ett sötvattensystem .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då du investerat i ny motor så är svaret definitivt JA.

Motorn kommer upp i rätt arb. temp. vilket gör att maskinen slits mindre.

Underhållet vid vinterkonservering blir så mycket enklare, motorn behöver inte tömmas utan det är bara att köra igenom glykolblandning i sjövatten delen, och kolla frystempen på kylvätskan, som på bilen.

Det enda minuset som blir kvar bland dina 3 är att Alpha drevet inte klarar en färskvatten kylning, utan du måste ha en extern vattenpump och ett vattenintag i botten på båten.

Du måste alltså plugga vatteninloppet i skölden, Impellern i drevet måste sitta kvar för kylning av detsamma.

Hur länge den håller ja det beror på massa parametrar. Men min V 6:a är från -86 och har över 900 timmar på räknaren. Den går fortfarande bra, och har färskvattenkylning från den var ny, inga problem med överhettning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom din båt är av årsmodell 1999 enligt din sjöbod, och alltså därmed har ett gen II drev så kan du ta kylvattnet från impellern i drevet. Gen II har nämligen en dubbelt så stor impeller som gen I och alltså större kapacitet. Jag hade på min tidigare motor, en lika som din, ett helsystem för sötvattenkylning, alltså glykolvatten i både limpor och block, och med kylvatten från drevet. Detta var originalmonterat från fabrik och jag hade aldrig några kylproblem.. Hela paketet sitter nu i en kompis Flipper 700 och det fungerar klockrent även där... Går man upp till V8 tror jag dock att intag genom separat intag är att rekommendera för att inte säga nödvändigt. Kolla upp detta innan du bestämmer dej så kan du spara lite arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren! Jag kör i Stockholmsskärgård med bräckt vatten så det nöter nog mer än Mälaren. Med input om GenII drev så lutare det nog åt att skaffa ett helsystem..

Någon som har ett tips om system/inköpsställe och installatör? USAOnline är billiga, funkar dem?

/Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat SEAKAMPs helsystem från USA Online på min merc 4,3LH -01.

Installationen är relativt enkel. Att investera 10.000 i ett dylikt system på en ny motor tycker jag är självklart. Förutom de fördelar du nämnde blir ju också vinterkonserveringen busenkel! Andrahandsvärdet blir också högre!

Mvh,

/ErikL

post-10006515-1394235707,4426_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just USA On Line känns inte som ett seriöst företag att handla i från!

På ett annat båtforum där en medlem har problem med ett köp som gjorts just från USA On Line så skapade USA On Line helt sonika en annan användare AlexV8 vars inlägg gick ut på att smutskasta kunden och hylla det egna företaget

Känns det seriöst?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag hade inga som helst problem med USA Online. Dom har alltid varit hjälpsamma när jag haft frågor, ringt tillbaka när jag lämnat meddelanden etc.

Som man behandlar människor blir man bemött, det är min åsikt!

 

Ha det gott,

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske skulle omformulera mig. frågan är inte om USA online funkar, frågan är istället om Seacamp sötvattensystem funkar bra ihop med min 4,3 V6 med Gen II drev?

UsaOnline säljer bara, installation får man fixa själv så eventuella problem borde sålunda endast härledas installation och ev. miss i konstruktionen. Att systemet skulle gå sönder och jag måste driva någon form av garantiärende mot USA-online bedömer jag som minimal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, det bästa är att låta tråden handla om sötvattensystemet. Ang detta så ska jag i ärlighetens namn nämna ett litet problem jag har efter att ha installerat systemet.

Som bekant finns det ett larmsystem på merc som med ett ilsket pipande varnar vid någon av följande felsituationer:

1. För låg drevoljenivå

2. För lågt oljetryck

3. För hög motortemperatur

Jag har noterat att larmet går igång ibland när jag belastar motorn (gaspådrag, snabbare körning).  Efter diverse undersökningar har visat sig att det är larmet för motortemperatur som spökar. Innan montaget av sötvattensystemet sitter larmgivaren i termostathuset tillsammans med givaren för temperaturmätaren. Efter montaget (då man bla byter termostat och termostathus) sitter dessa två givare i en T-koppling av mässing monterade direkt på blockets ovansida. En effekt av att montera sötvattensystemet är att motorn snabbare kommer upp i arbetstemperatur. Arbetstemperaturen är också något högre än om man kör med sjövattenkylning. Detta är i sig inga negativa effekter, men det verkar som om larmgivaren tycker att det är lite för varmt i sin nya omgivning. Dock, när jag har kört en bra stund och snabbt, så är knäna bara lite småvarma (snäppet varmare än ljumna!) och går med lätthet att placera händerna på, även temperaturmätaren ligger snällt i mitten och indikerar att allt är frid och fröjd.

Så, att larmet tjuter ibland är ju faktiskt rätt irriterande men vid varje kontroll vid dessa tillfället, kan jag bara konstatera att motorn mår (och går) hur bra som helst. Motorn blir alltså inte överhettad.

Har för avsikt att forska reda på om det finns andra givare som slår till vid en något högre temperatur.. iså fall byter jag. Jag bytte till en ny larmgivare av orginaltyp bara för att vara någorlunda säker på att det inte var komponentfel samt kokade den gamla och nya hemma på spisen med allehanda termometrar och multimetrar inkopplade.

Ett alternativ är att helt enkelt rycka ur sladden till larmgivaren, och hålla ett öga på tempmätaren när man är ute. Det funkar bra för mig eftersom jag är den instrumentkollande typen. Men det känns inte helt optimalt, det finns ju trots allt en poäng med att ha ett larm, fast då måste det ju larma vid rätt tillfälle å inte ropa Vargen kommer stup i kvarten...

Mvh,

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Erik!

 

Såg din fråga.  Det hade bara varit att ringa eller skicka ett e-mail till oss.

Dem flesta temp givare jobbar med returspänning (ju högre volt antal ju högre värde.) Ett enkelt och effektivt sätt är att montera ett litet motstånd på kabeln som går ifrån givaren. Man får kontrollera vilka voltantal som motsvarar olika temperaturer.

Problemet uppstår nästan uteslutande på insprutningsmotorer och när man har helsystem dvs. dem lite senare motorer som har en temperatur givare på ena knät för för vattnet som skall i retur till havet (det vattnet som går i ena knät) dessa givare är mycket lågt ställda innan den skriker. (gäller när man har en motor köpt utan original sötvattensystem) 

OBS!! Om det är givaren för det interna glykolvattnet som ställer till varning skall man vara försiktig innan man sänker värdet med ett motstånd. Motorn bör inte överstiga max 85/90 grader, sen skall den varna.  

En insprutnings motor med original monterat helsystem har annan programmering i sin styrbox och därav uppstår inte problemet då man tillåter högre temp på returvattnet.

Ett annat alternativ till ovan är att köpa ny styrbox av Merc för helt-sötvattensystem. (dyrt)

Om man du har fortsatta problem kontakta oss för att gå igenom andra möjliga orsaker. Mycket ovanligt att våra värmeväxlare inte orkar med att kyla motorn även vid Alfa I eller II drev.


MVH
USA On Line AB

Glad

 

 

 



Senast ändrad av usaonline | 16 december 2008 | 02:05



Senast ändrad av usaonline | 16 december 2008 | 02:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...