Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Orris27

För dig som har en orrskär, eller..

Rekommendera Poster

Nu har man kämpat som mest i motvind fast det handlar om motorbåt har i alla fall kommit så långt att jag kan könja hur det skall se ut.

Mattias

post-5829-1394235735,7329_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men för att bli stark så gick det åt mycke dunderhonung

Mattias

post-5829-1394235735,7961_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja du.. Bra jobbat!

För mig ligger det still, då motorn sitter ppl och där ute är det lite för kallt för mig (-12). Dessutom har jag dubbelsidig hörselgångsinflamation, dvs lommhörd, så man är en mula ynklig :-) 

Inväntar varmvindarna, men tycker att det är kul att tråden fortfarande är vid liv.

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag i allafall fått rätt färg på sprängkåpan så det känns lättare att gå vidare,Nu är det dags att börja bygga avgasrör med kylmantel sedan skall rör från turbo dras till en aftercooler och en 12v generator skall dit samt sjövattenpumpen skall dit vid PTO uttaget alltså mycket jobb kvar men det närmar sig för varje sak som blir klar.Glömde att jag även måste få till sötvatten kylningen

Hälsn Mattias.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa gång jag passerar min födelsestad så kontaktar jag dig för att titta på underverket, blir till våren när syrran fyller 40 i Dalsland :-)

 

Peter



Senast ändrad av Orris27 | 15 januari 2009 | 19:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör du helt rätt i.

Skickar med en bild på struten med rätt färgSkrattande

Mattias.

post-5829-1394235751,604_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började lite försiktigt ikväll med att utforma ett avgassystem,lite pyssel blir det ,men det blir nog väldans bra när det blir klart.

Skickar med en bild förhandstitt.

Mattias.

 

 

 

 

post-5829-1394235751,6721_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att det grejjade sig med böjar (iaf en böj). O andra sidan räcker det ju med en böj, bara att dra upp röret så slipper du trassla med alla övergångar och sist men inte minst...får du lite härligt turbo ljud på köpet.Skrattande



Senast ändrad av Nocte | 16 januari 2009 | 12:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med beröm godkänt!!!

Själv var jag på marinshoppen idag och bytte hydralkolven till styrningen, då den gamla inte passade på D3 A. Nu börjar inspirationen spira :-)

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena orris vänner !

Såg tråden och visar våran som är en Böle orrskär. Dom gjorde tre skrov av denna dom hade pluggen från en Kåge orr förlängde den en meter. våran båt är 8,5-2,62 som ni ser är ratten på fel sida men den är mycket större än en äkta samt köket är alltid uppdukat däremot är den samma storlek som Kågen i ruffen. Glömde nämna att överdelen är från en äkta men den är ihoptagen 20cm så många tror det är en orrskär för det finns både ankarbox och lucka ner i fören, hade varit nice även med Alu runt rutorna. Men nu efter 8 säsonger har vi tänkt byta upp oss och det känns lite vemodigt att sälja i väg, börjar kännas som en familjemedlem.

Mvh/ Only you

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg båt, lite annorlunda, men snygga linjer.

 

Maskin?

 

peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aq 170  / 270 drev

vill ju helst ha diesel men med dagens priser spelar det väl ingen roll. Har funderat under vår ägo att byta snurra men dels blir den tyngre och hade aldrig fått tillbaka pengarna: Vi har diskuterat att man lägger det det kostar att byta motor istället på en ny båt. Och en fördel med b 30:n är att den är lätt att sdkruva i samt man kan köpa beggade till en bra peng. Glömde nämna att båten har även den omtalade motorkasseten den går alltså för otroligt tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kassetten ja... den har jag tagit bort och stoppat in en D3 160 istället, men jag behöll locket och plastade dit en ram istället, se den är delvis kvar. Fördelar?? Slipper gummidamasken, lite mer plats att jobba på, får väl se om det blev så mycket sämre om några månader.

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med lite Orrskär-diskussioner!

Har en en Orrskär 760 av årsmodell -87. Se här. En lite ovanligare modell som tydligen bara byggdes under det sista året Orrskärs-varvet var igång. Skall ha gjorts i 33 exemplar enligt den info jag fått. Min båt har serienr 87002, så det är ett tidigt ex... En kanonbåt. Praktisk och tyst! Den är kortare än  850, men lika bred. Ruffen är densamma, fast avkortad. Hänggarderoben är borttagen, men toaletten och midkabinen är likadana.

Köpte båten hösten -05, och har gjort en del saker sedan dess:

  • Renoverat stora delar av elsystemet, framförallt på den grova sidan, nya 45x75 ah marinbatterier. Ny säkringscentral.
  • Byggt en barnkoj i ruffen.
  • Monterat Volvo Pentas vertikala trimplan istf det gamla elhydrauliska.
  • Monterat gaslarm och elektrisk gasolventil i det fina gasolförrådet på akterspegeln.
  • Renoverat Orrskärs-toaletten med ny ventil.
  • Slängt ur den gamla V8:an (Aq271C/290DP) och satt in en KAD43 iställetGlad. Bytt damask (den gamla sprack!Förvånad) och alla gummidämpare, ljudisolering, filter mm. Installerat elektroniska reglage istället för de gamla mekaniska.
  • Ny instrumentpanel.
  • Ny motorumsventilation från sidorna. Plastat igen den gamla i akterspegeln.
  • Gjort om div fula och farliga installationer gjorda av tidigare ägare.Rynkar
  • Div mindre träarbeten.
  • Nya mattor i sittbrunn.

På önskelistan framöver står:

  • Nya mattor i ruffen.
  • Nytt kapell (med bättre utrymme vid sittande på akterbänken).
  • Nytt bord och usoffe-liknande disposition av sittbrunnen.

Delar erfarenheten av Orrskärsklubben beskriven ovan. Skulle gärna bidra ifall det fanns en grundstruktur som fungerade... Efterlyser fler 760-ägare på forumet också!

post-2009-1394235754,4713_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare bizzaro Kul att du också uppskattar att Peter drog igång denna tråd vi får försöka hålla liv i denna eftersom det är dålig fart på orrskärklubbens sida.

Det är imponerande vad mycke man hinner göra om i en båt på kort tid och visst är det häftigt att alltid nästan så är elen inblandad.

Snyggt jobbat.

Hälsn Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite pyssel i helgen till motorprojektet.Fixade med axel som skulle krympas ihop så jag kan få drivn till impellerpumpen från PTO uttaget på motorn.

Mattias

post-5829-1394235758,6588.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju fler än jag som har bytt, eller håller på att byta motor i sina båtar. Ett klassiskt Orrskär-problem är ju då motor-ventilationen, vilken jag försökte få igång en diskussion om här tidigare.

Har ni gjort något åt ventilationen? De facto så kräver ju maskinerna en hel del mer luft än vad som var möjligt att få in via några få 75 mm anslutningar. Dessutom är ju inte luftintag via akterspegeln (vilket jag tror många Orrskär hade i original) inte bra vare sig för motorn (riskerar dra in avgaser och fukt) eller av säkerhetsskäl (risk att ta in vatten).

Själv satte jag in 3 st 150 mm slangar, och större luftintag på sidorna (sammanlagt 4 st). Byggde en liten låda som jag monterade på insidan med ett slags vattenlås. Har 1 st fläkt som blåser ut luft tagen ifrån den övre delen av motorrummet. Är dock inte helt nöjd med lösningen. Slangarna är otympliga och tar mycket plats. Dessutom blir det lite krökar på dom som bromsar flödet.

Hur har ni gjort? Hur gör du Jalmar i ditt montage, verkar vara en hyfsat kraftig maskin det där, som förmodligen behöver en del luft...

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus

Jag har självklart gått o funderat på en massa saker jag måste lösa bla.luftintag men jag funderar ändå om jag ska fortsätta ta in luft i aktern.Får väl se när motorn kommit i båten.

Sen har jag tänkt att skaffa en ventilationsfläkt som skall trycka in sval luft som också måste ut någonstans.Detta problem skjuter jag också framför mig tills det blir dags.

Hade väl någon tanke om att man kunde plasta upp några kanaler istället för att dra slang.  Precis som du nämner blir slangen ivägen eller plattar till sig.Får se här fram i vår när man står där o sliter sitt lilla hår man har kvar.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att detta inte är det enda du funderar på just nu mattias. Ditt motorprojekt synes ju tämligen omfattande! För mig var det bara att plasta om fästena och dunka in KAD43:an...

Hursom, jag läste en hel del om motorrumsventilation, vars betydelse inte skall underskattas. Att trycka in luft hjälper nog inte mycket. En motor av det slag du sätter in har en slagvolym och kraft som vida överstiger vad en tryckande fläkt kan ge, så risken är att motorn istället drar runt fläkten genom undertrycket... Men du kommer säkert på något bra när du kommer dit.

Jag tror att den bästa lösningen är att plasta upp en kanal som går in lågt i boxen, på sidan bak, och att förankra denna med en gummiduk i kasseten, samt slang eller rör som går upp till luftintag på sidorna. Vidare bör man ha en fläkt högt upp i framkant som suger luft, för att därmed kyla av luften i motorrummet. Då har man gjort enligt alla konstens regler...

Vad har ni andra för lösningar?

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du skriver är ungefär så jag funderar,Jag kanske inte uttryckte mig så väl

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Magnus

Måste tillägga att jag är mer orolig över hur jag skall få ut avgaserna genom drevet mer än hur motorn skall få luft.

Ser här i Performance Data att min motor vill ha 14 kubikmeter in och det blir ca 33 kubikmeter ut i avgaser vid 2200rpm

Mattias



Senast ändrad av jalmar | 28 januari 2009 | 21:41

post-5829-1394235760,6046_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade tidigare 4 st slangar för tilluft som låg böjda m.m. i durken/förvaringsutrymmet under bänkarna. Det jag gjorda var att jag öppnade ett hål på vardera sidan i motorrummet (10 * 20 cm). Därefter tillverkade jag lådor i plyfa som jag plastade både i och utanför, i samma storlek som hålet och ca 60 cm långa med 2 st 75mm avloppsmoffar/låda som jag plastade in i lådan. Allt plastade jag på plats, och leder nu all luft från ventilerna på fribordet via slang ca 40 cm rakt ned i muffarna i lådan. Vet inte utfallet, men det borde bli bra mycet bättre, då vikt/böjd slang säkert är en sämre lösning.  Som en bonus skapar lådorna fack mot andra ytor, vilket gör att jag slipper ha tändvätska, oljor, verktyg skramlandes runt i durken m.m.

Via nätet fick jag tips om att skära plast och plyfa med tryckluftssåg (biltema), där man själv dessutom kan tillverka nya blad via bra bågfilsblad. Riktigt smart och betydligt effektivare, mindre damm och snabbare än vanlig sticksåg.

Peter



Senast ändrad av Orris27 | 29 januari 2009 | 10:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din lösning verkar ju klart elegant PeterGlad. Har du bilder på den som du kan publicera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...