Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Orris27

För dig som har en orrskär, eller..

Rekommendera Poster

Hade för mig att jag hade lagt ut dessa tidigare, men icke, fixar det under helgen, för mörkt och kallt :-) Men i sig är det inte märkvärdigt Det är en luftkulvert som är 10 cm hög, 20 cm bred och lika långt som det är från fribordet till motorrummet. På ena sidan (mot fribordet) är den stängd  och där sitter 2 st muffar på ovansidan som passar för slangdimisionen. I och med att kulverten har en större diameter än vad slangarna ger, ligger begränsningen på slangdiametrarna, och det är kortaste sträckan. På andra sidan är hålet lika stort som luftkulverten. Denna lösning sitter på respektive sida av motorrummet.

Som sagt lägger ut några bilder under helgen, men absolut inte svårt. Mer bökigt och kladdigt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mattias, ditt problem är ett typiskt I-landsproblem! Skrattande Du har ju bestigit berg i vinter med din motor, så det är väl bara att köra med tjocka spirorör genom akterspegeln he, he.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, rör ut genom akterspegelen är ju alltid en lösning Mattias, men då lär du definitivt få en annan ljudbild på ekipaget. Dessutom blir det väl mer problem med indrag av avgaser i sittbrunnen, något som jag personligen tycker är mycket besvärande.

Vet att på v8-bensinare som sitter i drev-montage får man med jämna mellanrum serva ventilerna pga att det blir för stort mottryck i utblåset. Antar att det blir något liknande med en diesel? Förutom att det reducerar kraften förstås... Ett alternativ är ju att kolla upp vad motsvarande stora VP-dieslar har för utblås-volym, tex KAD 300, som väl var den kraftigaste motorn som kördes i ett 290-drev?

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så,, nu har jag varit i båten och tagit lite bilder på motorumsventilationen.

 

 

post-24816-1394235768,3916_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet är 10 ggr 20 cm



Senast ändrad av Orris27 | 01 februari 2009 | 15:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avloppsmuffarna är 75mm



Senast ändrad av Orris27 | 01 februari 2009 | 15:08

post-24816-1394235768,5414_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt Peter,Ser ut som jag har fått lite hjälp med ideer.

Hoppas ni inte tycker det är tjatigt av mig att lägga ut bilder på vad som händer helg efter helg.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte! Det motiverar att gå ur dvalan och förbereda egna projekt... :-) SÅ fort det blir varmare så är det min tur...

Nå, vad har hänt??

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nu ska ni få se en 12v generator på plats samt så är nästan impellerpumpen på plats med.

Mattias

post-5829-1394235769,8416_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här skall jag ha fast pumpen hålls just nu bara uppe med ett hammarskaft

Mattias

post-5829-1394235769,9951_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir alla tiders bra Mattis.

Nu börjar det närma sig ett motorbyte.Glad

Om tre veckor rycker jag pressen från båten, då ska jag med sätta fart.

Lycka till.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello allesamman

Vad tror ni om denna kylare,kan man använda den som aftercooler.

Mattias

post-5829-1394235771,8079_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imponernade., gick förbi båten idag. men.. dimma och råkallt!

Har dock klart för mig prioroteringsordningen, så fram med varmare väder. Man blir klart inspirerad!

 

Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då har helgen gått och lite till har man fått gjort.

Nytt oljetråg.

Nu återstår bara att värmeisolera grenröret samt göra någon form av värmesköld i plåt och sedan lösa aftercoolern.



Senast ändrad av jalmar | 15 februari 2009 | 21:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen nu kommer det lite nytt matriel.Har tänkt mig luften från turbon så här ungefär och sedan en redig värmeväxlare så luften blir kall o go.

Mattias

post-5829-1394235808,6257_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

Och när skall underverket in i båten?? Inom kort kommer även jag att börja lägga ut bilder, men det snöar, är kallt, men sen..!

Köpte en VVB till båten (fyrkantig Icoterm) och har bytt ut min felaktiga hydralstyrning, så det ligger bara och väntar :-)

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul Mattis, då åker den andra motorn ut på söndag.

Jag hoppas börja snart här med, 2 månader till sjösättning då ska det mesta av inredningen vara klart, Jag har tre helger att tillgå så det bör funka.Skrattande

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju inte undgå att bli avundsjuk på Er som står inomhus :-( Det gör det hela lite enklare, men å andra sidan, så blir väl målning svårare... )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel Orris!

Jag har endast motorn inomhus i ett provisoriskt ommbyggt uthus(vedbod)men jag jag har värme i allafall.Imorrn räknar jag med att ta mig en riktig drink på förmiddan för att bli stark så jag kan ta mig ut i kylan och börja ta ur den gamla motorn.Den ä nämligen såld och nu behöver jag ha loss mera pengar till projektet.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt mattis nu börjar det arta sig, måste svänga förbi nån dag och se skapelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är drevet borttaget.

Så nu får man väl ta en stänkare och häva sig in i båten o släppa på resten.

Mattias

post-5829-1394235810,1241_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då finns det ingen återvändå nu ä skiten ur

Mattias

post-5829-1394235810,271_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...