Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Wallan

Vatten i bränslefilter - luftning?

Rekommendera Poster

Hej!

Tacksam för alla råd och tips jag kan få eftersom det börjar bli dags för upptagning och jag gärna vill ha igång min för tillfället havererade båt...

Vid den senaste båtturen kom vi inte mer än en halv sjömil från bryggan innan motorn (B18) plötsligt tappade varv och sedan dog. Alla startförsök var förgäves och vi fick bogsera tillbaka. Nu har jag börjat felsöka och kan konstatera:

- Motorn tänder och går om man kör den på startgas

- Soppamätaren visar mellan kvarts och halv (40 år gammal opålitlig men jag har aldrig kört den så lågt förut)

Eftersom motorn ändå tänder gissade jag att det kan handla om soppatillförsel. Jag följde därför soppaledningen från tanken. Precis innanför tankgenomföringen i motorrummet sitter först en bensinkran som är öppen och sen något som jag tolkar som ett bränslefilter. (En cylindrisk behållare med vit övre halva och genomskinlig nedre halva). Det går sedan vidare en slang fram till en anordning som sitter på motorblockets sida. Även här finns en glaskopp som hålls fast av en bygel och hänger under ett aluminiumlock. Jag skruvade loss denna glaskopp och kollade innehållet. (En mer eller mindre mjölkvit blandning av nåt som luktade svagt av bensin som jag tömde ut.)

På anordningen som sitter på motorblocket finns en liten fjäderbelastad spak som går att vicka upp och ner. (Manuell bränslepump?). Jag provade att pumpa som sjutton men känner inget motstånd och glaskoppen är fortfarande tom. Jag har också efter att ha tankat och hällt i k-sprit kört runt motorn på startmotor men glaskoppen fylls inte.

Puh, nu till mina frågor:

1. Måste man göra något speciellt för att få tryck i bränsleledningen igen efter att ha tömt filtret eller räcker det med att köra startmotorn. (Eller ska man vicka på den lilla spaken tills det kommer soppa - verkar inte funka)

2. Räcker det med att tanka upp fräsch bensin och ha i k-sprit eller är det så illa att tanken måste tömmas för att motorn ska starta igen (100 liter fast rostfri tank)

3. Verkar min felsökning vettig - finns det något annat jag kan ha glömt eller andra teorier om hur jag ska få igång motorn



Senast ändrad av Wallan | 06 oktober 2008 | 22:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du förbisett det första filtret...det med vattenavskiljaren (glasbehållaren under filtret). Det är bergis ett CAV-filter (art 7832-90 hos Hjertmans.se). Töm det - byt filter - starta....om du inte får fram soppa till glaskoppen på motorn nu så kan det vara bränslepumpen som är kass...

Från bränslepumpen är det väl ett stålrör som går upp till förgasaren?...försök att lossa det vid pumpen eller vid förgasaren och dra runt motorn (för hand annars kan det bli j_vligt söligt)...kommer ingen soppa så är det ny pump som gäller, skulle jag tro....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du byter pumpen. Kolla att du verkligen har fritt lopp i ledningarna från tanken. Det kan ha stoppat redan i tanken så gör en koll hela vägen. Trycksätt tanken gärna lite så ser du om det kommer fram hela vägen. Gör det inte det kan du blåsa bakvägen från pumpens inlopp och mot tanken så lossar det nog.

Sedan kan du rengöra hela vägen och byta båda filtren. Med lite övertryck kan även en halvkass pump klara att pumpa fram bränsle men inte då det är luft i ledningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input - det blir nytt filter och lite skruvande. Jag tolkar svaren som att jag inte behöver tömma hela tanken utan att det funkar med att fylla på med fräsch soppa och köra i lite k-sprit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja huvudsaken är att du får fram bränslet. Vattnet avskjiljs i grovfiltret så K-sprit är nog överflödigt. Får du fram soppa men motorn ändå inte startar kan ju tändvilligheten ha avtagit så du behöver tömma tanken och fylla upp. E-85 är billigare än K-sprit om du tror du har vatten i tanken.

Tänk på att grumset kan ligga var som helst i ledningarna. T.ex precis vid tankens utlopp. Blåser du bort det kommer det tillbaka så en tankinspektion är viktig. Stopp pga igensatta filter är ovanligare. Där finns nån kvadratdecimeter yta så alltid sipprar det igenom någonstans. Men inspektera filtren och byt.

Pumpens backventiler är också ett ställe där det kan cementa igen sig. Liksom förgasarens trånga ställen. Eller den ev. insprutningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem, pumpade på den manuella pumpen, men inget bräsnle. Bränslerör i tanken var igensatt. Blås i slangen så märker du om det är stopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det blev ett par timmar nere vid båten men inte går den ännu... Jag tömde koppen och bytte filtret. Tog också med en bränsleslang med bälg och en dunk bensin. Skruvade bort anslutningarna till båda filtren och fyllde upp kopparna med bensin genom att pumpa in bensin. Motorn vill dock inte starta för det. Jag tömde också förgasaren och tryckte in lite bensin i den från dunken med hjälp av bälgen. Då startade den direkt och gick fint i kanske 30 sek innan den dog igen. Jag upprepade manövern ett par gånger med samma resultat. Det verkar dock inte som motorn får någon bensin den naturliga vägen. Vidare felsökning av tank och pump får följa men - mitt under arbetet fick jag en idé. Jag måste flytta båten 3 sjömil på söndag för att ta upp den och känner att jag kanske inte löst problemet innan dess.

Är det någon som har provat att köra motor från annan bensintank utan att gå via bränslepumpen? Dvs antingen manuellt pumpa upp tryck med bälg eller använda en trycktank/högt placerad dunk med slang till förgasaren. Motorn går ju så utmaningen blir att hålla den med soppa under de tre sjömilens färd. Vore det dumt att prova? - suger förgasaren så mycket själv att det räcker med att ansluta en separat trycktank eller behövs pump/bälg?

Tack för svar och råd!

P.S. är bränslepumpen annorlunda på marinmotorer eller går det att hitta en billigt på en bilskrot. Funkar det lika bra med en till en B20?



Senast ändrad av Wallan | 07 oktober 2008 | 20:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har klarat sista timmarna mot hemmahamnen genom att hissa upp bensintanken en liten bit ovanför motorn. En meter upp ger 0,1 Bar, Testa vid bryggan och tänk på att motorn drar mer vid pådrag ungefär proportionellt. Kan gå bra på tomgång men behöver kanske mer tryck vid högre fart. Det går att testa innan du går ut från bryggan.

Pumpa tryck och gasa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går motorn igen. Tänkte avrapportera och dokumentera ifall någon annan hamnar i samma situation. Jag gjorde så att jag skruvade loss bränsleslangen innan bränslepumpen och ersatte den med en 1/4-tums-gängad slangnippel. Till nippeln kopplade jag slang från en vanlig 12-liters trycktank och pumpade upp tryck med bälgen. Lite startgas och sedan tände motorn och gick bra i 30 minuter tills jag stängde av den.  När motorn var igång provade jag att varva ganska ordentligt omväxlat med tomgångskörning och motorn går fint oberoende av varv eller belastning. Det är lite oklart om det är trycket i tanken som trycker fram soppan eller om bränslepumpen verkligen fungerar. Det får dock bli föremål för senare undersökning. Jag känner mig nu relativt trygg att köra de 3 sjömilen till vinterförvaringen på söndag. Senare i höst får det bli rengöring av tanken och nya bränsleslangar så ska det nog ordna sig till våren.

Tack igen för goda råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl egentligen inte tryck i en trycktank vad jag vet.. så jag gissar att pumpen fungerar och att du har stopp/dålig bensin/vatten i den fasta tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att det är en gammal tråd. Men då ovannämda problem är samma som jag har just nu med samma sorts motor (AQ110-B18) tar jag mig friheten att låna tråden.

 

Min manuella bränslepump verkar inte fungera. Jag har försäkrat mig om att det inte är stopp i bränsleslangarna! Så jag funderade på att byta bränslepump.

 

FRÅGA: Kan man byta ut den gamla pumpen till en elektrisk? Och måste man ha ett relä till el-bränslepumpen? Eller kan den gå hela tiden medan tändningen är på utan att det gör någon skillnad? Jag funderade på att köpa den som finns på Biltema med artnr: 52250 samt monterings kit med artnr: 52251

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att det är en gammal tråd. Men då ovannämda problem är samma som jag har just nu med samma sorts motor (AQ110-B18) tar jag mig friheten att låna tråden.

 

Min manuella bränslepump verkar inte fungera. Jag har försäkrat mig om att det inte är stopp i bränsleslangarna! Så jag funderade på att byta bränslepump.

 

FRÅGA: Kan man byta ut den gamla pumpen till en elektrisk? Och måste man ha ett relä till el-bränslepumpen? Eller kan den gå hela tiden medan tändningen är på utan att det gör någon skillnad? Jag funderade på att köpa den som finns på Biltema med artnr: 52250 samt monterings kit med artnr: 52251

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Innan du byter något så vrid runt motorn ca 1 varv och testa med spaken på pumpen igen. Om kamaxeln har tryckt in hävstången i pumpen så funkar inte pumpspaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FRÅGA: Kan man byta ut den gamla pumpen till en elektrisk? Och måste man ha ett relä till el-bränslepumpen? Eller kan den gå hela tiden medan tändningen är på utan att det gör någon skillnad?

Visst kan du men du försämrar brandsäkerheten. En mekanisk pump går ju bara när motorn snurrar. På nyare motorer som är byggda för elektrisk pump så går pumpen bara om antingen startmotorn får ström, (nyckeln i startläge), eller det finns oljetryck. Om oljetrycket försvinner under gång så stannar bränslepumpen och dörmed även motorn. Detta ger två fördelar. Dels går inte pumpen om man glömmer tändningen på vilket skulle vara brandfarligt och sämre än med mekanisk pump. Dels stannar motorn om oljetrycket försvinner. Vilket är en förbättring jämfört med en mekanisk pump där föraren måste reagera på en varningslampa och manuellt stänga av. Den lilla fördelen med en mekanisk pump som kopplas till tändningen är att man kan fylla bränslesystemet innan man försöker starta motorn vilket sparar på startmotor och batteri. På en förgasarmotor som stått några veckor har ju bensinen dunstat ur flottörhuset och då kan man få köra en stund på startmotorn innan motorn hoppar igång.

 

Jag skulle inte koppla en elpump direkt till tändningen.

 

Tänk dig tex att motorn stannar pga en bränsleläcka. Tändningen står på och elpumpen fortsätter trycka ut bensin genom läckan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ordna så att en elektrisk bränslepump bara går när startmotorn går eller när det finns oljetryck är ju enkelt ordnat med ett par relän. Alternativet är en knapp som måste hållas inne under start tills man fått upp oljetrycket. Kombinera med en nödstoppsknapp som klipperall el så har man nog ett system som är betydligt mera brandsäkert än den mekaniska pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...