Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Ringhede

Vad fel det lätt kan bli.

Rekommendera Poster

Vad fel det lätt kan bli.

Antagligen har du nyligen läst att vi behöver begränsa användningen av dubbdäck för att dubbarna sliter loss partiklar från vägbanan. Minskad användning av dubbdäck kommer ge ökade olyckor på vägarna men det kanske man får ta med i beräkningen.

Läste idag på SMHI:s sida att största andelen av partiklar kommer från andra länder.

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=103&a=37354&l=sv

Nu vet jag att detta är ett marinforum men syftet med inlägget var att påvisa hur viktigt det är att man tar reda på fakta innan man kommer med massa miljöbeslut.

Lätt att sitta bakom ett skrivbord i Stockholm med väl utbyggd kollektivtrafik och välsaltade gator och fatta beslut på lösa grunder som innebär livsfara för andra som måste använda bilen till jobbet även dagar då det är glashalt.

Det är motsvarande nissar som fattar beslut i båtfrågor.

mvh Roland

 

post-4060-1394235640,9963_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Sedan är väl inte saltet heller någon hit. Titta bara på träden utefter vägarna. Man blir ju mörkrädd, när man ser att inte ett enda träd mår bra. Halvdöda, döda,  bruna buskar är allt som finns kvar snart. Men nu hade inte det här heller någon marin anknytning, mer än att man fortfarande bygger träbåtar. Ett tag till iaf. Barkbåtarna, har dom försvunnit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så fel det kan bli ibland Flört

Jag är rädd att det denna gång är du som blandar ihop två olika saker Ringhede.

Det är ju grova partiklar som är slitagepartiklar från bromsar, däck och sand som man vill minska med förbud mit dubbdäck. De skadliga består till stora delar av PM10 (vilket betyder att dom är upp till 10 µm).  Barn som växer upp längds gator med mycket PM10 har mindre lungor än barn på landet.

De små ofta långväga partiklar som  SMHI skirver om är PM2,5 (dvs upp till 2,5 µm). Det är dessa som bildas av bl.a. utsläpp av kolväten, kväveoxider och svavel som till mycket stor del kommer från andra länder. (Våra utsläpp som bildar PM2,5 hamnar som tur är till största delen i andra länder)

Det är alltså olika typer av prartiklar som är olika stora och ger olika skador.  

Hälsningar

Mats

P.s. Stockholmarna som vill minska dubbdäcksanvändningen pratar väl om att minska användningen i just Stockholm och andra större tätorter som sällan har snö och is och inte i Edsbyn och Överkalix?? d.s.



Senast ändrad av Pierina | 06 oktober 2008 | 07:15



Senast ändrad av Pierina | 06 oktober 2008 | 07:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att det är med miljöproblem som med kunskap. I princip alla länder är nettoimportörer. dvs de importerar mer än de producerar.

När det gälller kunskap är detta inget problem, men det är knappast heller ett argument för  att upphöra med utbildning och forskning i Sverige. 

- är min poäng klar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Ok då Skrattande Det blev lite mycke siffror där och en massa boöstäver som jag inte förstår, u med I utefter. Nåja, vad gör det. Svenskan har ju försvunnit iaf. Kan vi inte prata barkbåtar?

Eller ska vi ta lite konjuktursnack? Det är väl dags för oss alla snart att flytta ut i båten Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej!

Men om jag ska gissa så menar du att man behöver inte upphöra med saker som man importerar mycket av samtidigt som man kan exporterar mycket av det.

Dessvärre helt utan poäng när det gäller slitagepartiklar från dubbdäck (och mycket annat i världen) 

Så din poäng var kanske någon annan. ???

Mats



Senast ändrad av Pierina | 07 oktober 2008 | 08:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nån hört talas om miljödubb?

men de var juh inte det som var ämnet...

Visst ska man veta innan man gör intrång i någons värld... DVS vår maritima värld..

Men politiker är politiker.. Förresten...  Vet ni om att konstgödningen på golfbanor påverkar i genomsnitt mer än normalt konstgödd odlad åkermark..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte helt hundra om detta har med dubbdäck eller inte att göra, men märker av det varje gång i ungefär samma veva som de börjar komma på. Nåja, tvättade bilen i veckan efter kanske 100-200 mils körning. I varje hjulhus så kunde jag skrapa av 1-1,5 nävtag med väldigt finkorning sörja. Får då ingen sörja sommartid och snö o slask så de börjat salta så överdivet mycket har det inte varit än.

Någonsstans måste ju sörjan komma ifrån och jag tror iaf att det är vägbana som våra kära dubbdäck nöter bort och jag får ingrott under hela bilen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör c:a 4000 mil per år och har gjort det i många många år. I alla väder, alla tider på dygnet, plogat och oplogat. För 10 år sen slutade jag med dubbar eftersom de friktionsgummiblandningar som började komma då var fullt tillräckligt bra.

Säkerhet på vägen är en fråga om att anpassa farten till omständigheterna. Ett dubblöst däck är bättre än ett dubbat där det är avsaltad våt vägbana. Och det är mestadels vägarna. Dubbar spelar en viss roll på våt glansis.

Så med samma risknivå kan man i genomsnitt åka fortare med dubbfria friktionsdäck av god kvalitet än med dubbade.

Kör man mycket landsväg och framförallt motorväg slungas dubbarna ut lite av centrifugalkraften och slits i den positionen. När det blir riktigt tufft före och man saktar in drar däcket in dubbarna som klorna på en katt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis!

Jag kör också på friktionsdäck och har alltid gjort. Jag anpassar hastigheten efer väglag. Problemet som jag ser det är alla galningar som tror de är odödliga för att spikskorna kommit på. på kontinenten (tyskland t.ex.) så är ju dubbdäck förbjudna. Funkar fint där med. För övrigt anser jag att man bör skippa saltsmörjan. låt det ta tid i stället och så får folk lära sig att anpassa farten efter väglaget. Och nej, jag bor inte i Sthlm och åker inte kollektivt, jag är beroende av bilen, kör varje dag till och från jobbet och även I jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

avisst dubbdäck är förbjudna i Tyskland. Men hur bra går de för dom så fort det kommer lite snö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javiist kan man tycka att Stockolm är bra med sin utbyggda kollektivtrafik, men ändå är de smutsigaste gatorna i just Stockholm sinnerstad. Speciellt såhär på våren när man kör med dubbdäcken ifall att på torrt väderlag är det illa. Faktum är att det är så illa att fler personer dör pga lungskador från partiklarna än liv man sparar med dubbdäcksanvändningen!

Och i ärlighetens namn är det väl så att man inte funderar på att förbjuda dubbdäck (utom möjligen i Stockholms innerstad som jag läst någonstans...), utan att korta dubbdäckssäsongen. För det är ju lite löjligt att man kör runt med dubbäck i södra Sverige i fem månader när det kanske är snö i en eller två som bäst? Och är det bara snö får man ju ha dubbdäck på midsommar redan idag, så vad skulle problemet vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem med snö, då fungerar friktionsdäck bra. När det är is får köra lite lugnare. Har alltid kört med fritktionsdäck och kommer antagligen alltid att göra.

Vad gäller Tyskland så är det lastbilarna som får problem och det är inget unikt med just Tyskland med det.

Nä förbjud dubbdäck! Folk får väl lära sig att anpassa hastigheten.

Varför envisas folk med dubbdäck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det är så illa att fler personer dör pga lungskador från partiklarna än liv man sparar med dubbdäcksanvändningen!

Hur vet man av vilka partiklar personer med lungskador dör? Om de är från dubbdäcksanvändning eller annat?

Tingwall har väl heller ingen uträkning på hur många liv dubbdäck sparar (eftersom han är ivrig förespråkare för dubbfritt och har väldigt svårt att erkänna att dubbdäck har fördelar), så den informationen kommer nog inte från vägverket, men oavsett så lär det vara en ganska trubbig gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att ett dubbat däck ALLTID har kortare bromssträcka på asfalt än ett friktionsdäck.

Jag har trott tvärtom i hela mitt liv tills jag läste detta i vintras, har ingen källhänvisning men vill du ändra din världsbild så kan du ju kolla upp det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det varierar väldigt mycket mellan olika däck, sämre dubbdäck är sämre än många odubbade däck. Däremot är de bästa dubbdäcken bättre än odubbade däck. Mer generellt är de jämförbara utom på blankis.

Om du vill ändra din världsbild kan du ju kolla upp det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha! Det förklarar varför Ferari alltid har dubbdäck på sina bilar! Har alltid funderat på varför de är så oroliga för ishalka på Monza. ;-)

Nä...  Menar du allvar? Tror att det behövs någon trovärdig referens för att min världsbild ska ändras. D.v.s. dubbar på is eller annan halka - och dubbfritt på asfalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en väldig skillnad mellan friktionsdäck som det jämfördes med, och vanliga sommardäck.

Du gör en jämförelse där det låter som att Ferrari borde använda friktionsdäck på sommaren istället för vanliga sommardäck för att få bättre bromssträcka.
Visst, bromssträckan skulle säkert bli fenomenal med så mjuka däck (såvida de inte bara halkar omkring) men de skulle vara slut efter 2 km.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte annat än att hänvisa till forskning på området som säger att tre gånger så många dör en förtidig död pga partiklarna jämfört med antalet som dör i trafikolyckor (ska det stå...). Hur forskarna har räknat på detta kan jag naturligtvis inte svara på.
Se artikel.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_451393.svd



Senast ändrad av Peter_K | 22 april 2009 | 10:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev mer rimligt nu när jag förstår att du menade ...antalet som dör i trafikolyckor... =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som betvivlar dubbdäckens upprivning av partiklar kan ju jämföra hur asfalten ser ut exempelvis på Stockholms infarter jämfört med andra lika trafikerade vägar i länder där man inte kör dubbat.

Jag slutade med dubbar för några år sedan - vilken befrielse! Mycket trevligare bil att köra och man kan sätta på/ta av vinterdäcken med god marginal utan att i onödan behöva köra i en knattrande, svajig bil som sliter upp torr asfalt.
De sista två vintrarna kan jag inte erinra mig en enda gång jag saknat dubb.

Sedan är det naturligvis annat i de norra landsdelarna. Men från Stockholm och söderut finns absolut ingen anledning att köra dubbat.

Ringhede vrkar inte själv ha läst artikeln han länkar till som bevisar hans tes.



Senast ändrad av Eilean | 22 april 2009 | 15:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det var inga som helst problem att köra utan både salt och dubbar och vinterdäck när det begav sig anno dacumal, dvs tog körkort 1963. Sedan kom vinterdäcken, därefter småningom dubbarna och slutligen saltet.

Bah.

Avskaffa alla tre och kör som folk. Så slipper vi alla problemen. Det finns tid till att köra sakta när väglaget är sämre. Å vi frigör enormt med kapital som bokstavligt talat går upp i damm Slipper asfaltera om för dyra pengar och slipper groparna som är som gjorda för att vattenplana i. Kul.

Det blir kanske lite krockar i början  innan folk har fattat att det är halt men det uppstår varje vinter ändå trots dubbar och salt så bort med skitet.

Trött på att laga rost pga saltet och slipper gärna se de döda träden dränkta/kvävda av salt. Ej av avgaserna som det påstås  så ofta felaktigt. Efter en resa från Bollnäs via Gävle till Enköpning i mars var jag tvungen att extra avfetta/avsalta hela bilen. Den var vit av all saltet! Usch!!Skrikandes

 

Hälsningar

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en släpvagnslag som är mycket talande. Du får dra en släpvagn med dubbdäck med odubbat på bilen men inte tvärtom. Detta för att du måste ha bäst grepp på släpet

Talar sitt eget språk

//Fransson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt analyser från en ej namngiven men obestridbar källa, räcker det att förtöja samtliga sveriges fritidsbåtar med yllegarn som förtöjningsgods. Detta eftersom garnet skulle klara påfrestningarna 96% av tiden.

Här finns ju fantastiska besparingar att göra iform av minskad miljöpåverkan vid framställandet av förtöjningsmateriel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen.

Mejlade frågan om dubbdäck ger kortare bromssträcka än dubbfria vinterdäck till Michelin, och fick följande svar

”Generellt har man sagt att dubbdäck bromsar bättre på torr och våt väg då normalt dessa däck har haft ett hårdare slitbanegummi för att kunna stödja dubbarna i däcket, men jag tror att detta är också beroende på fabrikat och vilken typ av dubbfritt däck (nordiskt eller europeiskt) vi pratar om eftersom många dubbdäck idag tack vare ny teknik att förankra dubben använder samma gummiblandningar som de nordiska dubbfria,

Sen om vi pratar om kalla temperaturer, under 7 grader så börjar gummiblandningen i sommardäcken att bli så hårt att vinterdäckens grepp även på torra och våta vägar ökar i förhållande till sommardäcken.

(D.v.s. det Fjollberg redan skrivit)

Jag ställde därefter denna följdfråga:

Det är alltså i första hand gummiblandningens mjukhet som har störst betydelse för bromssträckan vid dessa förhållanden (givet att alla andra egenskaper är likartade) - d.v.s. dubbarna i sig har ingen positiv effekt på bromsförmågan?

Och fick svaret: Nej, dubbarna har ingen positiv inverkan på bromsegenskaperna på torr väg, snarare tvärtom då de glider på hårt underlag.

Skönt! Då behöver jag inte byta världsbild. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...