Gå till innehåll
tisdag 24 februari 2026
Dawa

Vad skriver ni i era loggböcker?

Rekommendera Poster

Jag tänkte höra vad ni skriver för något i era loggböcker. Har precis fått en som gåva och blev nyfiken på vad jag ska plita ner för något...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar alltid med dagens datum, var jag är och väder & vind

Sedan fyller jag i om jag tankar vad timräknaren står på ev. distans sedan sist, ev underhåll (olja, vatten mm), reparationer, händelser, vad vi gör under dagen och kvällen och vart vi åker. Vi låter alla som vill vara med och skriva lite, gäster ombord, barnen osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Många har sina loggböcker i datorn, lätt att lägga in bilder osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom det som nämns ovan, så brukar jag ofta skriva ned vad vi äter till middag och vilka misstag/missöden som inträffat.

Tanken med att skriva upp mina misstag är att försöka komma ihåg dem, så att jag inte upprepar samma fel. Ofta är det bagateller typ. Glömde solkräm, eller X halkade på klippan och blev blöt om benen.

Missöden kan man också ofta lära sig av, hitta på sätt att undvika dem framöver...

Minns inte om det stått redan, men jag brukar skriva ned hur mycket jag har tankat och antal sjömil båten gått under dagen. Intressant att summera vid årets slut. Hittills har försäkringen varit dyrare än bensinen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, som seglare har jag nu kryssat mig in på motorsnackets forum.
En logbok kan vara bra som Jonas skriver att skriva ner vad man gör för misstag eller en real happening som att man ser en tumlare eller liknande.

Jag använder min logbok till att skriva ner väder och vind samt vad som sägs i sjörapporten.
Jag skriver även in vilka som var med på resan och varifrån vi har gått till vart vi har gått samt små tillägg som vad vi åt till middag.

Kan vara kul att läsa om några år när man sitter med sina gäster hemma en kall vinterfredag och pratar gamla minnen över en whiskey om hur det var den där underbara båtturen vi gjorde för två år se´ n.

Lil-Bossan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi brukar förutom allt som ovanstående skrivare nämnt även skriva upp allt vi köpt till båten och renoveringar vi gjort. Det var helt ovärderligt när vi skulle sälja båten för vi hade aldrig kommit ihåg allt vi gjort och när vi gjorde det utan loggboksanteckningarna.

Kolla vår nova till salu sida så förstår ni vad jag menar

http://lazylyntillsalu.blogspot.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.  Jag har skrivit loggbok sedan 1990  Beroende på hur loggboken är utförd får man skriva på lämpligt sätt. Jag skriver vilka som är med i båten,datum,vart jag åker,avstånd,om jag övernattar och vattentemp. På annan plats i boken har jag foto samt övrig info om båten samt utrustning. Sedan har jag skrivit upp alla reparationer och underhållsarbeten. Efter varje säsong summerar jag antal körda distans samt antal övernattningar och renskriver det på datan. Jag kan sedan i båten under sommaren eller på vintern hemma kolla speciella tillfällen vilka som var med och vart vi åkte. Mycke rolig läsning efter några år. Lycka till med din loggbok. M.V.H. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du

Ja här skriver vi/jag lite allt möjligt, jag hittar inte inkorgen för mail, vet du vatr man hittar den, måste säga att det är en lite konstig sida den här maringuiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...