Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

arkengoran

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    283
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om arkengoran

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Oljekylaren till B20 har invändiga rör där olja cirkulerar i en del rör och vatten i andra. Troligtvis håller gavelpackningarna inte tätt så både olja och vatten läcker ut. Ingen stor grej. Byt samtliga packningar och o - ringar på gavlarna. Kolla för säkerhets skull när du tar ur rörinsatsen att inget rör är skadat. Kolla också röranslutningarna till o från oljekylaren Lycka till. Göran
  2. Hej. Jag har Monark 670 med Volvo 115 100b drev och har kört i många år med propeller 11 x 13 fungerar bra tycker jag. Om det är original vet jag ej jag tror inte det finns någon specifik stigning för alla Monarker. Man får prova sig fram beroende på hur fort man vill köra. Lycka till i propellerdjungeln. Göran
  3. Hej. Kolla med Ingemar på Drevdelar/ Lötens mekaniska. Skärplinge. Han har en del begagnade delar . Lycka till. Göran
  4. Meddelar härmed att jag sålt min Monark 670 och önskar utgå ur Monark 670 klubben. Alias arkengoran MVH Göran Södergren
  5. Hej. Visst finns klubben för Monark 670 ägare kvar. Sök på Monark 670 klubben via Maringuiden så hittar du den och kan registrera dig som medlem. Just nu är vi 20 st medl. Trevlig Helg till dig också. Göran alias arkengoran i medl.registret. PS Har Monarkmärken i original om du skulle behöva nya. DS
  6. Har din båt en liten men synlig köl så är det en tidigare modell. F.o.m årsmodell 1976 har jag för mig att bottenformen ändrades till en mer planande. Någon stor skillnad på gång i vattnet verkar det inte vara, jag har åkt båda utförandena och tycker att skillnaderna är marginella. Hälsn. Göran
  7. Hej. Jag har själv sökt efter drevlyft till 100 drev för ett antal år sedan och då redan fanns inga nytillverkade. Man får söka begagnade och det är inget större utbud. Jag har givit upp och klarar mig utan lyft. Man kan ju i värsta fall lyfta manuellt. M.V.H Göran. S
  8. Hej. Normalt skall skruven stå i det läge där motorn går med högst varv. Skruva in skruven till motorvarvet går ner och sedan ut till motorn går som fortast. Om varvet blir för högt justeras ställskruven för varvtalet på spjället. Lycka till. Göran
  9. Troligen ett sjövattenfilter.Har Du likadan burk på den andra motorn? Kolla anslutningarna till burken så kanske det syns om det är kylvatten som passerar burken. Vad den kallas vet inte jag men Volvo reservdelar bör veta och om det finns delar till den. Du kanske har instruktionsbok till motorn. Lycka till. Göran
  10. Hej. Rekomederar brytarlöst tändsystem,finns att köpa för överkomliga pengar och fungerar suveränt. Beträffande delar till volvo motor o drev kan jag tippsa om Drevdelar Skärplinge.Han har det mesta till bra priser och skickar över hela landet. Han har även begagnade delar. Kolla hemsidan så ser du vad som finns. Ha det. Göran
  11. Hej. Är du säker på att det läcker i underkant skölden kan du säkert täta med Sikaflex 291 men det blir inte en permanent lösning. Du bör åtgärda problemet efter säsongen.Att ta av ett 100 drev är väldigt lätt men att få bort skölden kan vara besvärligt. Mellan sköld och akterspegel sitter en gummipackning. Bultarna som håller skölden kan vara besvärliga för att inte tala om att få loss klämringen som sitter rumt struten på motorn. När jag monterade bort skölden senast fick jag hugga sönder klämringen, men den finns att köpa på Drevdelar i Skärplinge. Jag har även haft vattenläckage vid genomgången av akterspegeln för avgasröret, så kallad stöveln om du nu har en sådan, min hade rostat hål vid genomgången i akterspegeln.Jag har nu rostfritt rör för avgaserna och separat vattenintag med kran under botten.Eftersom du inte har främre motorfästen måst motorn pallas upp för att få loss klämringen. Lycka till . Behöver du ytterligare råd så maila mig för jag har skruvat med 100 B drev i många år med min båt. goran.sodergren@glocalnet.net MVH Göran
  12. Hej. Går drevet att vrida åt båda håll ? Du ser ju när båten ligger still om drevet rör sig som det ska när du snurrar på rattenRör sig inte drevet när du lägger i backen verkar det konstigt. Växlingen ska ju inte påverka styrningen om inte backspärren har hakat upp sig och hindrar drevet att röra sig åt ett håll. Lycka till. Göran
  13. Hej kwiggo. Såg ditt meddelande via Maringuiden men svara via MG lyckas inte jag med, det är problem med svarsfunktionen varje gång. Du frågade efter Monark märken och sådana har jag att sälja, två stora o två små 300:- plus porto. Hör av dig till mig så kan jag maila bild på dom till dig. Mail goran.sodergren@glocalnet.net Tel 08 - 58247895 Mob. 0704198360
  14. Hej. Har haft Lencos elektriska trimplan på båten i 20 år. Fungerar ypperligt och har aldrig krånglat. Helt bekymmersfritt. Blixtsnabb reaktion när man trycker på manöverknapparna. Lycka till. Göran
  15. God Jul o Gott Nytt Båtår önskas alla som varit inne på detta forum. Vi hörs med mera frågor 2011 Kolla båten om det snöar. MVH Göran.S
×
×
  • Skapa nytt...