Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Natalea

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Natalea

  • Placering
    Kadett
  1. Hej igen Blev tvungen att fara iväg ett tag därav det sena svaret.... Bensin stift kollat och ok, brytarlöst tändsystem, köpte en kompressionstestare och fick 10 8 10 10 som resultat (räknat från remmen) fyllde på lite olja i tvåan utan bättre resultat så vad jag har läst till mig så är det ventilinställning som är nästa åtgärd ?? Har aldrig gjort det men det ska väl gå att hitta info om hur man gör på nätet... Något särskilt du tycker jag bör tänka på när jag provar ? Eller rentav något annat som bör kollas innan..? // Bertil
  2. Hej Mange Det var något helt nytt, brukar normalt bara puttra omkring i 7-8 knop och 3000 varv men häromdagen gasade jag på och upptäckte det då, efter påfyllning av bränsle inkl blyersättning Den går bra upp till 3000 varv, hackar lite / verkar gå på tre cylindrar vid start men kommer igång på alla efter någon halvminut tändstift bytta i samband med vinterkonservering Bränslefilter med vattenavskiljare finns Kanske bra att börja med att kolla tändstiften & bränslefilter, det är ju en ganska enkel kontroll Vad tycker du bör bli steg 2 att kontrollera ? // Bertil
  3. Hej alla glada, så blev det sommar till slut...! Motor varvar fint och rent utan belastning (4500 - 5000 varv), med belastning orkar den bara upp till ca 3000 varv sen händer det inget mer, vad kan det bero på ? Var bör jag börja felsöket ? // Bertil
  4. Hej igen Ingemar Ok, den sitter som den ska och satt innan jag demonterade, jag blir inte klok på det här...Trodde jag..... Kollade idag och du hade helt rätt Ingemar, pumpen satt upp och ner, tog väl 5 minuter att vända på den och hallelulja allt fungerar igen Stort tack för all hjälp !! Verkligen Ha det fint // Bertil
  5. Hej igen Ingemar Ok, den sitter som den ska och satt innan jag demonterade, jag blir inte klok på det här...Igår när jag startade motorn så gick tempen upp på rött som tidigare men med skillnaden att nu skvalpade det kallt vatten ur slangen som går in i pumpen från sjön, tidigare har det varit hett vatten när jag har lossat på den. Famlar lite i blindo i hur jag ska gå vidare med detta, tar gärna emot tips och råd... Kan det uppstå luftfickor någonstans ? Tempgivaren är visserligen bytt för 2 år sedan, men kan man funktionstesta den på något enkelt sätt ? Om jag demonterar termostaten kan jag då trycka igenom vatten i systemet om jag kopplar på vattenslang efter impellerpumpen och var ska jag då rimligtvis se det komma ut ? // Bertil
  6. Hej Kalle Det stämmer att det var jag som lossade den, tar med mig tipset om en och samma tråd...Kammen sitter som den ska och impellern är hel och fin, jag såg Ingemar tips om eventuell felmontering och ska forska vidare den vägen andra förslag på vad som kan fela ? Ursprungsfelet var ju droppande läckage innanför impellerhuset Bertil
  7. Hej Ingemar Hur ser man att den är felmonterad ? Bertil
  8. Ja, den är öppen, blåser jag i slangen så hör jag att bubblar utanför i vattnet
  9. Hej Förmodar att principen är lika för alla sjövattenkylda motorer, i mitt fall gäller det en marinkonverterad B20 (aq130) där tempen går upp på rött efter någon minut på tomgång. när jag lossar slangen till insuget i impeller huset så skvalpar det ut hett vatten ur den slangen, borde det inte vara kallt vatten från sjön som kommer ur den slangen ? //
  10. God fortsättning på sommaren ! Jag har ett problem och behöver er hjälp här.. Förutsättningar: AQ 130 (marinkonverterad b20) sjövattenkyld med VP 100 drev Symptom: Droppläckage impellerpumphus som jag demonterade och såg att på dragkorset hade det lossnat en flisa, köpte nytt och monterade tillbaka allt igen, passade även på att byta impeller och läckaget upphörde, MEN.. nu går tempen upp på rött efter någon minuts tomgångskörning...Vad kan jag ha gjort för fel ? Innan jag demonterade pumphuset och körde med det droppandes gick tempen som normalt. Lossade allt igen och jag tycker det ser bra ut. Monterade även bort termostaten när motorn fortfarande var varm och den såg ok ut, var helt öppen och drog sig sakta ihop. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare och tycker rimligtvis att problemet hör ihop med demonteringen / monteringen av pumphuset till saken hör att röret som går in mot en klump invid oljefiltret (oljekylning ?) lossnade när jag monterad bort slanganslutningarna till själva impellerpumpen Det röret satt bara instucket och jag monterade det tillbaka på samma sätt (inget läckage där heller) Ovanpå huset där impellern sitter finns det en liten skruv som inte verkar ha någon funktion, jag skruvade ut den med motorn igång för att se om det kom något vatten och det stänkte ut lite grann bara, trodde det skulle spruta ordentligt ur det hålet ? Kan det vara så att det går runt för lite vatten i systemet ? Ja, det blev en lång fråga på ett litet problem och jag hoppas det finns någon därute som kan tipsa mig om möjliga orsaker Ha det fint // Bertil
  11. Hej Har leteat med ljus och lykta efter detsamma, återkoppla gärna om du hittade någon // Bertil
  12. Hej och tack för hjälpen ! Plockade loss bägge förgasarna och gjorde en grundlig rengöring,körde tryckluft i alla hålor och ur en kom det en massa skit, bytte tillbak till gamla nålventilerna då dom nya var högre än dom gamla. Efter mycket pill och skruvande på blandarskruv och tomgångsjusteringen så går den nu helt normalt igen Dessvärre så har jag nu demonterad den så många gånger att skallen på ena banjoskruven börjar bli rund, någon som vet var jag hittar sådana ? Min anslutning är med rör // Bertil
  13. Hej Ja, acc pumpen fungerar, och det går att hålla ogång motorn med snabba pumpningar men utan att pumpa så dör den ganska omgående, idag har jag demonterat, rengjort allt jag kunde få loss och monterat tillbaka allt Då gick den lite bättre, håller sig runt 3000 varv utan att pumpa i ca 10 sek sen börjar varvtalet pendla upp o ner för att slutligen helt dö...nu går funderingarna på stt byta till en enkelförgasre istället Misa i Gbg har ju ett weberalternativ men dom vill ha 6000:- och det avskräcker en del.. Lågfartskretsen hur fungerar det ? Var börjar jag ? Ska båda bort igen eller når man ändå att justera? Nånstans känns det som att det här borde gå att få fungerande igen Vad tror du ? // Bertil
  14. Hej på er alla En snabb fråga, hur ska membranet sitta i acc pumpen Ska fjädern sitta runt "stiftet" eller innaför membranet Naturliga vore väl ändå att det sitter innanför mebranet för att göra ngn nytta? Axeln ska väl trycka på "pinnen " på membranet för att sedan fjädra tillbaka Jag har bytt membran och flödesventilen och nu lever förgasarna sitt eget liv Varvar upp massor för att sedan helt dö, går inte att hålla ett jämt varvtal utan att pumpa med gasen när den håller på att dö , någonstans har jag satt ihop dom fel antar jag... Någon som vet om någon meck i Stockholm som vill ta sig an problemet så tar jag gärna numret ! Smsa eller maila mig på 070-422 63 89 eller 0704226389@telia.com Volvo b20 konverterad till en aq 115 med dubbla solex 44 pai eller om den kallas aq 130... Stort tack om någon kan tipsa om möjliga fel
×
×
  • Skapa nytt...