Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
Ballad_kopian

Äntligen är min Möre 30 omlackerad med ny gelcoat/topcoat

Rekommendera Poster

Ofattbart imponerande jobb du gör !   Bara att lyfta på hatten och buga. Skäms nästan för den betydligt slarvigare uppfräschning jag gjort med min midgethavskryssare.

Vad beträffar de kommentarer du beskrev att båten är inte värd det... och liknande så är det ju bara jävla trams. Dessa båtar från denna tid kommer att leva i evigheter om man gör det jobb du gjort. Möre 30 är ju desutom en båt som är byggd med närmast isbrytardimensioner i skrovet. Annat än de äggskalsdimensionerade billiga tyska strykjärn som prånglas ut i mängder nu.

Ser fram emot slutbilderna.

Fair winds,

Leif, Gbg

Oceanplurra

Senast ändrad av leleif | 15 november 2008 | 15:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar tackar..  glädjer mej att du tycker så.  ännu roligare  att greja dåGlad.

har nu kommit igång ordentligt med plastningen nu.  tänker att det är lika bra att passa på när man ändå håller på.

nu finns det ingen återvändo med detta skott iafFlört

post-26564-1394235687,0764_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en bild till.  skottet är plastat på bägge sidor ordentligt. passa på att lägg aigen  motor kylnings genomföringen. den kommer komma mkt längre in i salongen under durk.  skottet är limmat med simson konstruktion och sen skruvat . skruv hålen skall pluggas senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har inga mer bilder på dagens verk.  men dom kommer på onsdag eller imon om jag hinner.

får snart göra mallar på min metall motorbädd. och grejorna till motorn som jag skall lämna in för svetsning. eftersom jag har bestämt mej för att göra allt i rostfritt så kommer jag inte göra det själv. jag har ingen tig svets ännu.

post-26564-1394235687,227_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen hoppas att ni orkar med mina uppdateringar i denna tråd. kul när har åsikter och sånt. flera hjärnor är bättre än en.

iaf så har jag varit ute lite. och plastat m.m igen.

plastade runt köket nedkant istället för fot list. eller golv list eller vad man kallar det. det är för att få lite stadga i båten plus att få en oöm kant som tål slag  och vatten m.m

bilden visar  det stora skottet som jag plastat fast i stickojen innan . men insidan under sittbrunnen bakom motor utrymmet. ganska trångt därinne. möre har en väldigt stor och djup sittbrunn på beskostnad här m.m. försöker plasta 4lager 600gram  på bägge sidor om alla skott m.m även i köket fast det ibland kan vara trångt, ett ställer jag inte kommer göra det är naven. det är för bökigt.  och man får lätt plast klet på grejorna.

post-26564-1394235688,8995_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

la även 2lager till på denna salongs kojs kant, var palstat innan med 3lager. men detta styvar nog upp bra. det var plastat på den förra inredningen, den gamla i teak. så jag antar att den är lite viktig. skillanden är väl att jag har lite mer och seriösare plastning som även sträcker till genom hela köket och motorn. på andra sidan så tar ju kansten slut  narturligt vid nav men tas över av det stora stickojs skottet.

post-26564-1394235689,2395_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så var det äntligen dags för denna nav modul att ta plats  i båten. har samlat damm i 3år och hängt med  3 flyttar . byggde den  och överiga inredningen typ moduler och frontar m.m på mitt förra jobb för ca 3-3.5 årsen, kanske hade allt sett lite annorlunda ut om jag byggt det nuförtiden. har ju tillgång till mer grejer och båtbyggar grejor. inna  var jag mer maskin snickare.

fick ju göra bänkskivor i massivt. samt göra hörn lister själv i massivit och fräsa med en jätte  radie. så gör vi inte på varvet längre. lacka detta sen med glans 25 och med spruta. en del lager. iaf porfyllt. nogrannt som tusan mär jag använt så mkt massivt. speciellt köksskivan som är så stor. men den har utsats  för kyla varmt och varit med i 3år i olika föråd m.moch  det ser  ut att  fungera.

post-26564-1394235689,2947_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som ni ser kanske så är det en konstigt urkapning i sidan längst  ner på modulen. det är för en orginal balk som gick igenom hela båten förut . men den var så klent plastad  så  den hade ruttnat  typ och föll isöndern när man kom när den. ingen ide att lagga på mer lager på den ens  då den inte höll  för att slipa på.  så den balken är borta nu. finns enbart kvar  i sb slaongs  soffa som jag byggde för 3årsen.  den höll för att förstärka iaf. så det ur sågningen i  modulen är till ingen nytta. och det har kommti en ny balk lite högre  upp som gör att mdulen inte passamed engång. men snart.

post-26564-1394235689,428_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

från stick kojen sett. modulen ride på den nya balken som . den balken ingick inte i planerna  för 3 årsen. urkapningen för  den gamla balken som ej finns kvar i dags läget syns  nog bra på detta kort.

bilden ovan visar hur trångt det blir mellan motor och nav tvärr.

post-26564-1394235689,7076_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tillpassad.  det skall plastas  fast sen. därför är det ingen lack på kanten längst ner på nav modulen

. jag skriver som en kråka . har en kass bärbar dator som ibland är lite konstig i knapparna. sen är det lite slarv.

post-26564-1394235689,7614_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ursäkta röran.  liten helhets bild.  allt ser lite crap ut just nu. men det skall täck skottas och kapas snyggt  för krycka med handtag m.m

post-26564-1394235689,818_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, här fastnade man med någon timmes läsning bara i denna tråden, detta måste jag fortsätta att följa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vilken energi, viljestyrka och inget velande här inte, det här skall jag fixa. Makalöst. Du beskriver även misslyckade, Kommer följa denna träd Skrattande 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen.. va kul att ni tycker så. Glad

tänkte att ni som vill kunde följa det resterande av renoveringen av båten om ni tycker det är kul. jag håller ju ändå på och fotar ibland för att ha för mej själv m.m och kunna se tillbaka på renoveringen.  då kan jag likaväl lägga  upp bilderna här.  där av denna tråd. men förpikens uppbyggnad samt garderob och kök  toa m.m är inte med men jag har funderingar på att lägga upp dom med. men jag vet inte vad maringuidens admin tycker om att tråden blir lång och tar plats samt  håller sej långt upp p.g.a  uppdateringarna. inte så kul om allt förvinner en dag.

men men får väl hoppas att den är kvar.

iaf så är det verkligen peppande att vissa följer tråden,

iaf så har jag slipat massa plast i båten så det såg ut som det hade snöat när jag kom dit dagen efter. slip dammet tar sej in överallt. jag brukar åka hem efter jag slipat mkt  för att det är jobbigt att vara  kvar att arbeta när dte är innanför kläderna

post-26564-1394235691,5022_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet inte om det syns så bra på bilden . men jag har skurit till plast kanterna så dom är mer raka överallt där jag  har plastat fast skott m.m med plast kant. steg 2 efter detta är att matta lite på lacken 3mm över kansten och bryta plast kansten såm att den inte är vass, sen maskera 3mm ovan plast kanten . och måla med grå topcoat som överiga båten är målad med bland annat  förpik m.m

post-26564-1394235691,5572_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Egentligen borde du ha en hemsida, jag har aldrig skapat en själv men önskar jag hade tid/ork/kunskap till detta. Jag finner ibland väldigt fina, en del kanske mest är gjorda för ens egen skull emedan andra är väldigt informativa som http://nf.broach.se/ eller http://nbmarine.se/ Dessa måste ha tagit åtskilliga timmar att sätta samman.

En enklare hemsida som jag tycker visar en annan arbetsmyras bravader http://web.comhem.se/c26/ 

Ha så bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

glömde nämna att dammsugningen av båten tog 2tim, dammet sätter igen filtret hela tiden på dammsugaren.

och damsuga  måste man gör hela tiden. för man måste slipa hela tiden mellan plastning och målning med topcoat m.m.

bilden visar plastkant på salongs koj  den är  5-7mm tjock  den såga jag hyffsat jämn med  min PLF såg . det gick förvånansvärt bra. innan  har jag kört med min vinklelkap men den är klumpig och oöm lite grov. sen kommer man inte åt ända in.

post-26564-1394235691,6142_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sen kollade jag lite på min motorbädd och sparka lite på den. försetällde mej att en 165kg s gjut järns klump skall vibrera här på och sen tåla tvärstopp vid  grund stötning plus ev rundslagning och då hänger skiten upp o ner m.m. så jag förstärkte lite där  jag kände att det behövdes,  speciellt ändarna  mot slalong som enbart hade  1 tunt lager palst på sej.ändarna styvar ju upp en del i sid led så jag förstärkte  dom med 5lager  600 grams. och även förstärkte jag insidan på dom.  så nu känner jag mej mer trygg med bädden.  har även förstärkt  roder skäddan innefrån på sammvis.  jagf litar inte riktigt på dom som byggt båten den verkar lite slarvigt byggd.  dom flesta plastningarna  och förstärkningarna har jag kunnat slita loss med bara händerna, så dom verkar inte slipat innan dom lagt på nästa lager elle rnåt.

post-26564-1394235691,6822_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

medans det torka inne i båten så börja jag med mallen som är till motorns grenrörs limpa och värmeväxlaren eller vad den heter, finns bilder på den  när jag plockar isär den längre upp i tråden. i

iaf så skall jag göra en mall på plattan som  skall sitta bultad  som lock på motorns grenrör limpa. men eftersom den behöver kylning  av grenröret så msåte jag svetsa på en slang stos  på plattan,  funderar på att göra den i rost fritt  ca 8mm tjock.  det skall göras  2 st av dom då ena är bultatd på motorn och den andra på  värme växlaren. sen blir dom förbundna med varann  med slang som är ca 40mm invändig diameter.   så behålls  orgonal tänket med kyld  grenrörs limpa.

här har jag sågat ut mallen efter samma mått som limpan har. 100*290mm  sen har jag lagt värmeväxlaren över och kört ner en skruvmejsel i alla hålen och gjort en markering för vad jag skall borra. så nu håller jag på att borra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...