Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Ballad_kopian

Äntligen är min Möre 30 omlackerad med ny gelcoat/topcoat

Rekommendera Poster

närbild utan tving på övergången mellan nav och hylla /list.  det blev som det blev. det var det ändå jag kom på

post-26564-1394235721,0493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GOD JUL

Båt byggaren som får vinterhalvåret att lysa med nya bilder och ider så att man klarar den långa vintern.

Men nu har det vänt och ned räkningen kan börja för i påsk blir det den stora puttsar helgen.

Sedan ska den i spat..

Ha nu en trivsam helg med god mat och lugna stunder..

Önskar Jonny med Möre 30...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken på hur det går för dig med båten. Saknar dina foton.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. ja det  var ett tagsen. har faktiskt inte gjort nånting med båten under jul och nyår har 2 st bilar som har besiktnings period sista dec så jag har grejat med mina gamla bilar under ledigheten.

 

ja iaf så var jag ute en liten stund igår kväll.  jag krockade med en stor älg  för några måndarsen. finns en bild på bilen  långt upp i denna tråd. jag hr iaf upptäkt att den 20år gamla bilen hade en väldigt fin plast tank på 80liter. med den form som kan tänkas passa i båten. så jag har plockat bort tanken från bilen och gjort rent den innuti och utanpå. och här kommer litye bilder på hur den passa och hur jag tänker  .  sparar 3000-5000kr på att jag kan använda den tanken.

 

har gått igenom alla  kända företag som säljer båt grejer .  och gjort en jätte lång önskelista  på grejer som  kommer behövas mer eller mindre. typ tankar  filter avagssystem till motorn  luft intag,ventilation, knapar,  ja allt som kan tänkas behöva för att få båten komplett färdig för lågresa. förväntad kostnad vid snabb överblick ca 70.000kr Rynkar

 

men nu börjar jag med båten igen och så är det hög tid att försöka spara  och priotera. kommer nog fråga mkt  i froumet om vad ni tycker och har för erfarenhetr om olika grejer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här är tanken från den gamla bmw n  den ser lite skum ut platt i ena änden  där reservhjuls baljan är. men det passar mej bra. vill inte ha för mkt vikt lång akter ut.

post-26564-1394235740,7535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tanken är hyffsat stor så den gick inte via  sittbrunns luckan i sittbrunnen.  inte heller rakt in i motorrummet och sen snett igenom hålet  till sittbrunns facket. men  så kom jag på att jag har en stor lucka som jag gjorde när jag byggde stick kojen, så jag plocka bort  koj bottnarna och tog ur luckan  och banne mej tanken gick att  få igenom utan problem motorrummet och sedan in i det stora sittbrunns facket  till sin plats under sittbrunns golvet.

 

post-26564-1394235740,8666_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snart inne .. här var man  spänd  för att se om den sedan skulle  går att trycka in under sittbrunns golvet

post-26564-1394235740,9226_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och där inne under passa den  bra. lutningen bör inte vara nåt problem . verkar som  att tillomed påfyllnings röret går att använda. men jag får saga ut i motorrumms skottet för påfyllnings röret så tanken kommer lite längre ner. och då finns det ännu mer plats. nackdelen är att bränsle påfyllnings  röet och slangen hamnar inne i motor rummet. tror inte att det är så bra. men detta  är ju fortfarande bara en fritid båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här ser man bil tankens påfyllnings rör. får se hur jag gör. det dumma är att röret inte är runt än just precis längst upp. så skulle jag kapa det så är det ovalt längre ner . så då har jag problem att fästa bränsle påfyllnings slangen ,  så helst  skulle  röret varit kvar. men jag får  tänka lite på det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

annan bra grej som jag förmodligen sparar en del pengar på är att det sitter en man lucka med färdiga in och ut lopp PLUS nivågivare så jag skall kolla upp om det är en nvanlig signal som man kan använda på vanliga marine mätare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sen så limma jag på mitt mahogny täck skott på mörens gamla  teak skott. så det gick åt ca700gram simson lim konstruktion, typ 2.5 tub.  men nu sitter det fast iaf. fick en lite tunn repa oxå på det alltid trevligt. som tur var är den jätte tun knapt syns, ändå retsamt. repan kom när jag  hade det upp och ner  när jag hyvla  för plast kanterna med el hyvlen. la min tröja  som skydd för sidan som låg neråt som syns. men troligvis hade jag nått torkat plast på tröjan därav repan  tror jag.

 

 

post-26564-1394235741,4975_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja då den kvallen slut. var riktigt glad över att bil tanken passa såpass bra ändå i båten. sparar lite cash m.m  på det.  så nu kan jag stryka  universal plast tankarna som jag hade tänkt  från min önske listaGlad även nivå givare m.m  400kr förhoppningsvis.

 

innan hade jag tänkt att använda 2 st olika stora tankar i plast som jag skulle vara  tvungen att koppla ihop och den ena tanken hade jag fått luta en del.  hade fått ungefär samma liter som bil tanken i slut ändan. nä nu får jag åka och  limma det andra täck skottet  på båten.

 

ha det bra alla så länge.

 

mvh Johannes

post-26564-1394235741,5978_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Vilket otroligt arbete du gjort! Jag har gått i liknande tankar, men börjar nog tänka om när jag ser hur mycket tid du fått lägga ner och då har du ändå snickar-vana (gissar jag, med tanke på kvalitén på allt snickeri) vilket inte jag har.

Jag var ju bara tvungen att skriva och uppmuntra dig att fortsätta lägga upp bilder på hur det går. Det var länge sedan sist och jag hoppas verkligen att jag får se resultatet... men följer också gärna med på vägen fram dit. :)

  • Hur mycket kostar det att hyra båtplatsen?
  • Hur mycket tid tror du förresten att du lagt ner hittills, och hur mycket tror du är kvar?
  • Stämmer din kostnadskalkyl fortfarande?

Vi har bara gjort om vår båt lite på insidan, ny tapet och lite liggunderlag som isolering. Det var jobbigt. :) Men vi har inte gjort i närheten av lika mycket som du gjort. Återigen: Grymt bra jobbat!

/Fredrik
www.arnryd.se



Senast ändrad av farnryd | 05 maj 2009 | 20:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar. Glad

 

skit kul att läsa att du tycker det är bra. uppmuntrar är bara förnamnet. Flört

 

mm det är lite jobb. men jag uppfattar att det är helt o hållet mest jobbigast och tidsödande med plast jobb. inredning är  kul i jämnförelse.

 

sen behöver man inte göra som jag gör. det jag har gjort är mkt extra jobb och  onödigt förstärkt kanske på sina håll. och som båt som skall seglas 2veckor per sommar är mkt av det jag gjort mer eller mindre över arbetat .

 

 

 

denna tråden avslutades  för att den blev för lång.   förtsättningen finns  här på forumet.

 

tråden heter: MÖRE 30 forstättning,renov del2 bottenstockar gammal grundstöttningskada.

 

mvh Johannes

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömde svara på dina fråger.

 

1. hyran ca 1500kr/månad

2.angående tiden så vet jag inte.  men det är rätt mkt  första året så la jag mer tid på täckställningen nästan som alltid blåste sönder i höst stormarna. men nån några kvällar i vecka. plus nån helg. sen detta år så har jag högre hyra eftersom båten är inomhus. och då jobbar jag mkt mer. men kan oxå lägga  all tid på båten istället  för att brottas med tunga  sönderblåsta presseningar och ställningar.

3.kom inte ihåg exakt vad jag skrivit. men  båten kosta 100.000kr inredningen var hemmagjord och det sämsta  jag nånsin sett i båt inrede. och jag har sett en del inreningar. detta  var för ca 5årsen nästan.

sen  20.000kr per år i 3år = 60.000kr  matrial och delar . sen min  kina motor 31,000kr=91.000kr

 

så med skrov o matrial o motor ca 200.000kr i runda svängar hittils. väldigt grovt räknat. kan vara lite mer. men nog inte så mkt mindre. men i dom svängarna.

men sen skall båten utrustas med en del nya beslag  instrument m.m listan är jätte lång när man skall långsegla.

men mkt harjag köpt beg. kanske nåt några år på nacken.

 

värmaren och varmvatten beredaren plus ventiler och mkt annat är nytt.

men el toan är beg med några år på nacken. köptes för några månadesen.

det senaste jag kom över nu är en 5år gammal kyl kompressor danfors.

sen blir det den billiga rullfocken för 2700kr

men båten måste ha nya segel  dyner . ifs skall jag ge mej på att sy själv men  tyget kostar kanske 4000kr

sprayhood och sprayhodd förlängare = 15000kr minst.

 

så jag räknar med nästan 100.000kr till kankse.  med det är nog högt räknat. blir ju mindre desto mer jag hittar bra beg och sånt. så jag skulle tippa  på att jag hamnar kanske på 70.000kr

 

så budget blir väl på 270.000-300.000kr   för en komplett utsustad och grundligt renoverad långfärdsbåt. med det mesta  i komfortväg.

 

ca 100-110liter diesel i fasta tankar . och 300liter vatten är kreterierna.

 

 

tror nog jag kommer hålla budeget eftersom jag inte har råd med mer kostnader per årFlört

 

år 2010  så åker vi iväg igenom kanalerna är tanken, så då får allt vara betalt o färdigt i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det går så bra så. bara att skicka ett pm.men  det är ju inte klart eller så. så det ser ju ut som det gör. men jag skall försöka slipa och börja polera  där rutorna skall vara eftersom det är snart är dags att sätta i dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för den utförliga beskrivningen! Din båt borde ju ställas ut på båtmässan i Stockholm (så det inte blir så långt för mig att besöka den). :) Den är ju som sagt grymt fin!

Ingår förresten utsug och el i de 1500/mån i lokalhyran?

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte också på mässan..

Detta måste vara en av de grundligaste renoveringarna som gjorts på en plastbåt i den storleken i Sverige.
Kontakta alla du har köpt prylar av och försök få båten uställd som ett praktiskt exempel på hur bra det kan bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

njaSkäms så  fin är den nog inte ..   finns ju massor av jätte fina båtar på mässan. min båt är ju ändå över 30år gammal . och jag vet inte hur resultatet kommer bli när jag skall slipa o polera allt topcoat. men det lär ni bli varse om. kommer skriva om det hur det blir.  antar att den kommer bli lite ojämn kanske på vissa ställen. radien runt ruff taket kan vara lites sisådär. blev stressigt som tusan  det sista där .

 

jag har inte köp så mkt NYA prylar. men några .   diesel värmaren och vv och lite kina motorn då. samt lite annan mindre pyssel.

 

det finns väl många som gjort som jag med en båt i 30 fots klassen ? tror ni inte det?

kanske har jag fotat mestFlörtGlad

 

 

angående hyran så har jag en låg hyra. det är ett gamalt varv som det är svin kallt i hur varmt det än är ute, det har varit ett par plusgrader hela vintern och det är det fortfarande. fattar inte det.  väntar på lite värme så  man kan spruta/rolla lite topcoat och göra halk mösntret m.m.

 

hyran jag skrev är grovt räknatt med el . betalar el separat men det har blivit den månadskostnanden i snitt.

 

skulle tro att normal hyra  är lite högre.  men inte så mkt. allt beror ju på var  man är.

hittar man nån gammal lada där en bonne är snäll så kan man ju kanske ha båten där billigt. det hade jag fundringar på . m.m.

 

 

 

blir väldigt glad över era komentarer och uppmuntran.

 

mvh Johannes

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm det finns tydligen ingen pm funktion här. det går väl via mail. men det är bara att maila i sånafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...