Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ballad_kopian

Äntligen är min Möre 30 omlackerad med ny gelcoat/topcoat

Rekommendera Poster

hej alla.

 

är helst  slut  efter 15timmars slit  . vi var 3man  som höll på i lördags.  men nu är den banne  mej vit istället  för falu röd som är sönderblekt som var orginal.

vi körde med 2st biltema proffs sprutor med underkopp. och 2.2mm munstycke

och en kompressor från som klara  670l/min.

 

problemet  blev för långa  luftledningar av slang typ  och en dålig eller för  långt bort  monterad tryckluftregulator.

 

trycket var iaf ojämnt  och  när polaren sluta   spruta  så  fick jag rejält ös i min och allt  blev rejält mkt effektivare.

sen glömde vi blåsa av taket ovanför båten med tryckluft och få bort damm  och skräp  som sedan föll ner under lackeringen och hamna  i gelcoaten/topcoaten.

 

och jag skulle  nog inte lackerat hela båten på en gång. nu i efterhand hade jag nog delat upp detta på några dagar och delat av båten i sektioner  och mer skarvar  för att slippa  råka  kliva  i det man sprutat.

 

ville bara  dela med mej av min nya  erfarenheter  om nån har samma planer.

men båten blev riktig bra. nu återstår   slipning och polering.

 

 

post-26564-1394235611,3495_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ni kanske ser att det är lite bättre rödare färg ungefär dä rmin bror står. och det är en omlackering i tunn 2komponent lack som dolde en rejäl skada i skrovet. sådan färg måste slipas helt bort för annars löser gelcoaten/topcoaten upp den. så det fick slipas extra mkt. så jag är inte avsensjuk på dom som lacka sina båtar i 2komponent färg och sen vill ha tjockare gelcoat i framtiden och tvingas slipa bort detta. man kan även se hur dutorna såg ut innan jag plasta igen dom. jag tog även bort allt halkmönster på rufftaket då halkmönstret skall bli mindre och inte gå över ruff takets radie till ruff sidorna. utan halkmönstret skall bli mindre och i ett mönster. sompå modena båtar har. halk mönster är oxå ett h-vete att slipa bort. men med hjälp av vinkelkap och sliprondell på samt bra slipmaskin samt stålborste så gick det bra. spackla det sista med topcoat spackel (topcoat med microballonger typ mjöl) slipa även bort halkmönstret på däcket men inte lika mkt. då jag skall ha det nya på samma ställe som det gamla. sen är alla hål inklusive genomföringar igen plastade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste bygga ett kort litet grenrör och flytta ut och framförallt ner sötvatten värmeväxlaren eller vad den heter. det är den stora klumpiga delen som syns på bilden är i silver färg typ.

post-26564-1394235611,9453_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresset är det nog inget fel på, problemet är snarare att ingen vet var dom ska börja med berömmet för ett sådant storjobb! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror du det. :)

 

jag gör detta  jobbet för att jag vill ha en segelbåt i nyskick både invändigt och utvändigt. och jag och min sambo skall bo i den och segla i medelhavet är tanken.

att  fått på ny gelcoat/topcoat  på båten är en milstolpe i projektet.  därav av glädje  starta jag denna  tråd.

 

ville dela med mej  om nån undrar  nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var verkligen ett projekt! Grattis!

Vilken topcoat har du använt? Hur mycket gick det åt och vad tror du det blev för totalkostnad för projektet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det gick åt ca  30kg.  gelcoat/topcoat.  till både skrov och däck. vi körde  först med enbart gelcoat  3lager för att sedan blanda i 4%vaxlösning i gelcoaten och då blir det topcoat. så det sista lagret  på däcket var topcoat .

fördelarna med att köra  gelcoat  dom första  lagrena  är att den kan läggas  våt i vått  eller halv torkat  och vått på det eller  lite hur man vill.  men så fort man har o göra med  topcoat  så har man ett torktid att tänka på. det är sjukt stressigt då. man skulle aldrig hinna  lacka båten med det.

 

gelcoaten som jag använde är av samma sort som dom kända  båtvarven på orust använder. med samma färg kod  för att förenkla  framtida lagningar m.m.

ca 1000kr för 20kg

 

hela  projektet  kommer  nog kosta  ca 150.000kr .  är nog upp i närmare  100.000kr nu.

bara  motorn  kostade  31300kr sen har jag lagt ca  30.000kr  per år  i 2år. det är väldigt dyrt  att renovera  båt. har jag märkt. förstår varför dom är  dyra nu.

det som tar mest tid och är jobbigast är uteslutande allt plast jobb  ex  förstärkningar och igenplastningar av div hål genomförningar m.m.

 

inredningsjobbet  är det som tar minst tid  och är helt klart lättast då det kräver  minst ex lokal och utsug  m.m.

 jag har inte räknat med  lokal hyra  m.m  i detta .

jag kommer försäkra  båten  till ca  300.000kr när den är klar. nu har jag bara halva det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Det skulle vara kul o se bilder när båten är helt färdigställd. Även invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hitta inga  mer bilder på denna  datorn på förpiken och toan samt  salongen. men jag har massor av bygg bilder.

 

här är en bild  på när jag spackla  upp en ram till salongsluckan.

post-26564-1394235613,2019_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips är att använda en tryckutjämnare när man lackar.

Annars fint jobb grattis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det går framåt!Cool

Har väntat på bilder från ditt arbete och nu kom dom.

Har en omlackad Möre själv så nu undrar jag om du är van att slipa och spackla eller om du tror att en som inte har hållt på så mycket skulle klarar av att lägga gellecot på i stället för lack.

Och om du kan säga vad det kostar att ta under delen om jag skulle villja ta en sak i taget.Guld

När tror du att du sätter en sådan sjönhet i sjön som din Möre.

Skulle vara roligt att samman stråla på någon Ö eller brygga.

Det vore kul att veta vart de andra Möre 30 båtarne finns!!!

Hoppas nu att dit arbete fortsätter med bra resultat.

Lycka till mad arbetet!

Mvh Jonny W Degerfors

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt bra blev det!

Jag har också en möre och är mkt intresserad av hur det går med att få in motorn. Jag har tittat på en sådan och funderat ett par år - men är lite orolig över såväl storlek som tyngd.

 

Jag följer med glädje din väg i installationsprocessen!

tack för inspirerande bilder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fantastiskt arbete du gör! Imponerande att lacka, fixa ny inredning och byta motor m.m själv. Gärna meer bilder. Det är verkligen inspirerande. Vad är det för motor du installerar?

 

Mvh

Mats (Player 311 Kaiata S106)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran! Varför gel/topcoat istället för 2-k polyuretanfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej alla igen. kul att läsa det ni skrivit. har haft lite poblem med datorn det sista.

ja jo båten skall sjösättas  till våren 2009.

och det hade varit kul att träffas utbyta  ideer m.m.

 

angående vad omlackeringen kosta   så är den inte så dyr. det är mkt runt omkring kostnader  typ lokal hyra  och uppvämningen i 5dagar.  bara  do  bitarna kan kosta  ett par tusen . och matrialet  kostar  oxå några tusen. beror ju på var ,man fårtag på slip pappper  och om man har kompressor  och maskiner m.m. jag hde det mesta och eftersom jag jobbar på ett av dom större varven på orust  så har jag kunnat pressa ut  kunskap av  olika  gubbar som har lååång yrkes erfarenhet. jag har ju bara byggt båtar i några år änsålänge och då inrede. var maskin/möbelsnickare innan.

 

motorn är från kina men importlagret säljer dom för 30000kr ungefär.  men dom finns oxå i usa fär halva den pengen . har själv haft kontakt med ett företag där  som kunde skicka den dirket från fabriken i kina till mej. kanske hade fått hem motorn för  10.000kr under importlagret s pris. grejer var att jag hade lite för bråttom att beställa och väntatde inte tills jag fich mejl svar från usa. tror  företaget hette  boatus  eller nåt. kom ej ihåg nu . kan ta reda på det .  men i mejlet  sa dom att det var slut på dessa motorer  och det skulle dröja några månader tydligen. men då hade jag redan fått min  motor från import lagret.

den passar inte i möre 30 kan jag säga med engång.  och vikten är seg.

men jag har sett så många  ballader och möre som lutar framåt  så jag tro dessa båtar tål en del tyngd  precis  där motorn är. möre  30 är ju fetast där  och fylligast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför jag inte använder 2komponet lack eller liknande beror på att jag vill inte blanda olika matrial i båten band annat. min plan är att det skall avar lätt lagat och lätt skött samt vara tjockt. och man skall kunna avända samma härdare igenom hela båten. plast,spackel,top/gelcoat. en annan nackdel med anndra lacker är att det måste bli bra med engång. och det blev det inte riktigt nu, en del skit och porer måste jag fixa innan jag polerar. sen är ju halkmöntret lättare att fixa med. då jag använder åter igen topcoat med micro ballonnger och korthårig roller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...