Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Larso726

HT-Båt Äldre eller nyare motor? behöver råd å tips.

Rekommendera Poster

Hej på er!

Är ny på forumet sen ett tag tillbaka och går i HT-båts köpar tankar har införskaffat en trailer bt1000 bromsad, så jag är en bit på vägGlad 

Först så letade jag efter ett komplett paket med båt,motor,bromsad trailer men insåg snart att det var bättre att införskaffa en trailer först å leta rätt på nån båt sen då många säljs utan trailer, nog om det.

Nu till frågan,står i två val antingen en billigare ht båt(sneglat lite på Ryds Camping) typ 40-45 tusen med en äldre motor sent 70 början på 80 tal eller uppåt 60-65 tusen med en lite nyare motor runt 90 tal. Vad ska man göra? Köper man en billigare så har man ju en diff på 20-25 tusen till ett ev motorbyte framöver.

Motor märken på äldre motorer,är det nåt som man ska passa sej för,(bättre eller sämre märken) om man köper en äldre? kollat lite på Johnson 70hk,Suzuki 85hk mfl

 

Har ni tips å råd så ös på bara,(ni har betydligt mer koll på detta än mejSkrattande)

 

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Beskriv hur du vill använda båten och var du kommer att åka mest med den (typ av sjö - liten insjö, stor insjö typ Vänern Vättern, hav osv). Hur många kommer det vanligtvis att åka med i båten? Vilka fartbehov har du? Ryds Camping med nyare skrovet (efter 1976 tror jag det var) med 70-90 hk är ett bra alroundval. Visst finns det snyggare, modernare och mer lättdrivna båtar men de blir i regel dyrare. Eftersom Ryds Camping tillverkades i ca 7000 exemplar är utbudet ganska bra på begagnat marknaden. Alternativa båtar kan vara t ex Flipper 570 el 575 med 70-90 hk. En annan fin lite mindre Hard Top är Uttern 520 HT med ca 70 hk. Om budgeten är tight kanske du bör satsa på en lite äldre båt men så ny motor du kan hitta inom din budgetram. Mycket av båtlivets glädje förtas lätt om man har för gammal motor som strular titt som tätt. Den korta säsong vi har i Sverige vill man ju kunna utnyttja så mycket som det går och ha en fungerande motor. Dessutom vill man ju kunna lita på motorn ute på sjön (dock kan du teckna medlemskap i Sjöräddningssällskapet och gardera dig lite den vägen så du blir hämtad och även skaffa en lite nödmotor att hänga vid sidan den ordinare). TK Trailer BT 1000 har max lastvikt på 740 kg. Ryds Camping väger (torrvikt) ca 625 kg. Motor 70-90 hk kan väga ca 110-120 kg beroende på motorfabrikat/modell. Batteri väger 20 kg. Ev fyllt bensintank x antal kg. Prylar i båten x antal kg. Egentligen är en BT 1000 på gränsen till för liten trailer vad gäller maxlast för en Ryds Camping. Du hade nog behövt en BT 1300 (max lastvikt 960 kg). Flipper 575 väger ca 500 kg, torrvikt. Uttern 520 HT väger ca 570 kg, torrvikt.

Ett alternativ kan även vara att köpa bara båt och sen en lämplig motor var för sig, exempel:

http://www.blocket.se/vi/17705119.htm?ca=7_s
(56 HT kallades Ryds Camping de senare årgångarna, helvitt skrov är bättre, repor syns inte lika lätt, blått, orange osv skrov syns tydligare matt gelcoat och repor)

2-takt:
http://www.blocket.se/vi/17644639.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/17141581.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/17595843.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/17428127.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/17254276.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/17454606.htm?ca=7_s

4-takt:
http://www.blocket.se/vi/17424203.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/17642776.htm?ca=7_s (OBS det är en Suzuki DF70 men Johnson sålde även dessa under sitt namn. Fjärreglage och instrument verkar dock saknas till just den här i annonsen)

Flipper 575 HT:
http://www.blocket.se/vi/17429183.htm?ca=7_s (ganska ny motor och lagom storlek, 90 hk)
http://www.blocket.se/vi/16380556.htm?ca=7_s

Uttern 520 HT:
http://www.blocket.se/vi/17476753.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/17690611.htm?ca=7_s (sälj trailern)

/Bo



Senast ändrad av bossee | 24 augusti 2008 | 13:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ska du köpa HT-båt från 70-talet finns det två båtar som överglänser allt annat i fråga om sjöegenskaper och prestanda. Nu för tiden finns det visserligen gott om HT-båtar med bra sjöegenskaper, men på 70-talet fanns bara dessa två. Kanske blir jag ovän med någon annan som tycker annorlunda, men det får jag ta...

Det ena är Fjordling 17 och den andra båten är Örnvik 530HT. Jag skulle inte köpa något annat utan att ha provkört de här. De andra båtarna som räknats upp här kommer inte ens i närheten när vi pratar prestanda.

http://www.blocket.se/vi/16792527.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/17447518.htm?ca=11_s

Två exempel, men finns många fler. Lite mera info om den senare:

http://www.pslsystem.com/ornvik/



Senast ändrad av Sparre | 24 augusti 2008 | 19:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super tack för infon! Guld värd för en gröngöling som mej. bossee: Båten är tänkt till att ha för fiske både fisk å kräftor när den tiden kommer på året, bad,utflyckter mm Där den mest kommer att vara i är Vättern,(bor hyfsat nära Vättern) även Värnen kommer att bli aktuellt. Sen blir det säkert nån tur utåt kusten över nån helg. Det som är önskvärt med båten är att vi kan ligga över i den,typ fre-sön utan att det blir allt för trång bott å bökigt,trångt kommer det att bli det är jag medveten om. Vi som ska åka med den i huvudsak är jag å frugan samt barnen 9 och 5 år. Angende fart behov så känns det rätt gött att tuffa runt i 20-22 knop när man ska till nåt ställe så nåt fartvidunder är väl inget som står högst på önskelistan. Kikade lite på dom båtarna du tippsade om Flipper och Uttern inte helt fel dom heller. Har kikat på några Camping och fastnade för det utrymmet dom hade samt stå kapellet som var helt kanon,bra rymd. Ska kika på länkarna du/ni skickade med å se vad som fanns. Agående trailern så kan den som du säger nästan vara lite för liten men det blev ett riktigt bra pris så det blev en sån. Angående pris klass så är det max 60 tusen som jag ska spendera på båtköpet,börjar med det de e ju första båten man köper så vi får väl se om det blir mer smak å byter upp sej med åren! //Lars

 

Senast ändrad av Larso726 | 24 augusti 2008 | 20:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till som slog mej hur går tex en Ryds camping i sjön,går den lätt i sjön?

Lite nyfiken på bränsle förbrukningen om dom går lätt eller tungt i sjön om det gör mycket i förbrukning.

 

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför akterspeglarna på de olika båtarna. Vill du åka bekävmt ska det vara rejäl v-botten längst bak. Det har både Örnvik 530 samt Fjordling 17. Många andra 70-tals ht-båtar är annars väldigt plattbottnade bak, vilket gör att det blir väldigt hoppigt. Det känner du garanterat av redan i 20 knop i så pass små lätta ht-båtar som vi pratar om här. Det är ganska lätt att se det om du tittar på bilder där båtarna står på land och tittar hur skrovet ser ut rakt bakifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en Camping -76 med Yamaha F80 -04.

kan ej säga förbrukning per distans men tycker att den går riktigt billigt

förbrukar mindre nu än med den Honda 50 som jag hade innan.

de till så det är tillräckligt stor motor på den båten du köper

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jämför man fjordling mot örnvik så ser ju fjordlingen ut som nåt kriget ratat, örnviken däremot är enligt mitt tycke en av de absolut snyggaste ht båtarna i den storleken, men det måste vara 530HT, eller möjligen 535HT,  510 ser förjävlig ut och 550 likaså.

 

när det gäller motor så har jag åtminstånne hört talas om att yamaha ska vara driftsäker, även äldre motorer. sen om yamaha är säkrare än något annat märke har jag ingen erfarenhet av, jag vet bara att min gamle yamaha 115  går fint och startar alltid lätt.



Senast ändrad av Dunkelfink | 24 augusti 2008 | 21:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he, kan man misstänka att du pratar i egen sak? Jag tycker nog också i ärlighetens namn att Örnvik 530 är den snyggare av de två. Fjordlingen är väl annars kanske lite kultigare. Örnvik 530 har väl inte riktigt nått samma kultstatus ännu. Örnvik 530/535/565 är ju egentligen samma båt. Det som främst skiljer är överbyggnaden som är helgjuten på 535/565, där det bara är aluramar på 530:n. Jag tycker nog att 530:n ser smäckrast ut, men överbyggnaden lär vara stabilare 535/565.

Fjordling 17 har helt klart sina anhängare och den har ett väldigt karaktäristiskt utseende, men så ful tycker inte jag den är. Däremot håller jag med dig om att Örnvik 510 och 550 är fula som stryk. Ryds och Utternbåtarna från 70&80-talet ser jag visserligen inte heller som några direkta skönheter..., dessutom går de inge vidare i vattnet om man jämför med Fjordling 17 och Örnvik 530/535/565. Flipperbåtarna har jag inte heller gillat, i vart fall inte dem från 70&80-talet. De blev inte ok, förrens en bra bit in på 90-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal 85hk Suzuki från 79 kan det vara nåt att ha eller är det bara att glömma om man inte vill ha bekymmer...

Om man skulle köpa båt för sej å motor för sej vad är min motorstyrka på tex en camping,

vad bör man ha för den ska gå vettigt?

 

//Lars

 

 

 



Senast ändrad av Larso726 | 25 augusti 2008 | 08:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 70 hk Evinrude 1976 års modell på min ryds camping(oxå den 1976). Den gör 25 knop i bästa fall, när jag är själv i båten. Skulle jag köpa en annan ryds camping så skulle jag ha minst 80 hk på den(max rekommenderat är 85 hk), vart fall om den vore en äldre 2-taktare. Gärna en Yamaha. Det ligger förresten nu en camping(en nyare variant - en Triss 56 som är efterföljaren till ryds camping, ser likadan ut) på blocket som just har 85 hk yamaha på den.
http://www.blocket.se/vi/17304155.htm?ca=8_s

 

VIKTIGT att du inte litar på annonsernas årsmodellsinfo, få skriver rätt årsmodell. Du ska ha en 1976 eller senare, dom har nyaste skrovet. hel sidoruta och blått eller gult skrov är lika med 1976-1979 års modell.



Senast ändrad av Yadis | 25 augusti 2008 | 16:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på om det skiljer nåt mer på Campingen och Trissen?

Angående årsmodeller så är det som du säger,kan vara lite si och så med att det stämmer.

Pratade med en båt handlare och fick ytterligare ett tips man kunde titta på angående nyare årsmodell(nya skrovet på Campingen)

Den var förstärkt på akter spegeln,en ut byggnad på 2-3 cm där motorn då skulle den vara godkänd för 85hk enligt handlaren, men sen vet jag inte om det stämmer,nån som har koll på det?

 

//Lars

 

 



Senast ändrad av Larso726 | 26 augusti 2008 | 08:23

post-10005074-1394235597,8465_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en metallbricka till höger(från aktern sett) i rygghöjd(om man sitter i soffan) vid soffan som säger vad max rekommenderad motorstyrka är. Så ganska enkelt att se om den tar 85 hk eller ej om bara brickan finns kvar.

Vet inte vad som skiljer mellan ryds camping o triss, men är ganska säker på att triss är ett bra köp. Ryds har dock en hel den gamla kataloger på båtar upplagda på sin hemsida.

Kolla under 1985 och välj där 56HT så hittar du trisskatalogen:
http://www.ryds.se/kuriosa/historik.aspx

Ryds egen info om hur man årsmodellbestämmer ryds camping:
http://www.ryds.se/kuriosa/Braattveta.aspx



Senast ändrad av Yadis | 26 augusti 2008 | 09:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu för tiden är det väl bara Bella 530 classic, som har ett plattbottnat skrov baktill likt det som finns på Ryds Camping och andra liknande båtar från 70-talet?

Fördelen är väl att skrovet blir lite mera lättdrivet, men oändligt s-k-a-a-a-i-g-t.....

(därför flertalet båtfabrikanter övergivet idén). Min hypotes bara....

Passar bäst där det inte går några vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja campingen är nog ingen båt att forsa fram i höga vågor med. Själv har jag den i Vättern och är bara ute vid fint väder o håller mest till i Norra Skärgårn, då funkar den perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!

Själv håller jag till i Stockholms skärgård och det första jag brukar möta när jag lämnat bryggplatsen och beger mig en bit ut är just vågor....

Då jag tröttnat på att få ryggen komprimerad har jag blivit väldigt anti allt plattbottnat. Allt från Selco till Flipper 620 går bort för mig:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu skulle köpa motor och båt för sej vad ska man ha för storlek på riggen? Det gäller Ryds Camping.

Är det nån som har ett mått som man mäta på?

 

//Lars



Senast ändrad av Larso726 | 26 augusti 2008 | 12:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lång rigg som gäller på ryds camping, 508 mm.

Jag TROR man mäter från motorfästet ned till kaviationsplattan, anledningen är att från kanten där man sätter motorn ned till botten så är det ungefär 508 mm. Men nån som vet får bekräfta om det är så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man börjar nog i fel ända men nu var det en motor inköpt å trailer sen tidigare så nu är det bara båten som fattasGlad

Vet ni nån motorlös camping till salu så hojta till!

 

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna passa mej, är det ett ungefärligt pris för den modellen?

Har drygt 40 mil till stockholm enkel resa,lite små tråkigt att åka en sån sträcka å sen är den inte riktigt som man tänkt sej när man kommer dit.

Ingen kunnig som bor i närheten av Jungfrusundsbåtar på Ekerö i Stockholm den ligger hos en båtmäklare där som skulle kunna tänka sej att ta en kik å hjälpa en gröngöling som mej,ersätter soppa pengar eller dyligt.

 

Skiljer det nåt direkt på en ryds 56ht å en ryds camping förutom kosmetiska detaljer.

 

//Lars

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till som slog mej,har sett en del annonser (Ryds Camping tex) med en aning för stora motorer 110-135 hk mot det rekomenderade 85 hk.

Hur mycket stryk tar akterspegeln av detta?  Är det nån fara för sprickor mm iom för mycket hk!

 

 

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hör om mäklaren kan ta mer kort på båten.

jag köpte min camping på Gotland för 2 år sedan   det var iofs ett helt annat pris på den   hade bara sett 2 kort innan.

blev lång resa det också    ca 40 mil till nynäshamn  5 mil på gotland  25-30 mil hem från Oskarshamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, men en del verkar ha såna motorer på campingen, så båten klarar det antagligen. Nån camping på blocket såg jag att dom hade förstärkt akterspegeln på. 

Men, det blir garanterat strul med att försäkra båten, eller att få ut full ersättning från försäkringsbolaget om nåt händer. Inte många bolag vill försäkra en båt som har långt över rekommenderat max antal hästkrafter. Tror det var IF som max sträcker sig 15% över rekommenderat, dock inte helt säker på siffrorna. Länsförsäkringar har i sitt avtal att man måste följa tillverkarens rekommendationer.

 



Senast ändrad av Yadis | 03 september 2008 | 10:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 77 mil å drygt 13 timmar senare så blev det en Ryds 56 HT -87á

Så nu återstår det bara att montera motor mm, en rejäl tvätt och putsa liteGlad

Tack för tipset Bo!

 

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Lars till ny båt!

Den såg fin ut på bild den 56 HT som du köpte. Helvitt skrov är bra.
Lite osäker på när Ryds slutade tillverka Camping, 56 HT och allt vad de kallats genom åren men en 87:a måste vara en av de senare årgångarna?
Har du öppningsbar frontruta? Har för mig det var det på senare årgångar.
Och var det inte kapellgarage också?

Hur många hk är det på motorn du skall hänga på?
Hinner du prova båten med din motor i höst?

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Lite små fix var det på båten,skruva åt div prylar,lite ny eldragning,nån läckande ruta men det blev ett bra pris pga det,så jag är nöjd hittils!

Kollade på Ryds hemsida och såg dom började tillverka dom -85 sen vet jag inte hur länge, -87 så kom den med öppningsbar fram ruta Ryds 560 HT så det är nog inte omöjligt att det är den sista årgången av 56 HT. Dom är identiska med Campingen ringde Ryds och frågande om det skillde något på skrov mm men det var samma fick jag som svar.

Tyvärr är det inte öppningsbar framruta på denna.

Kapellgarage? Var nåt helt nytt för mej,vad är detta?

Motorn blev en Yamaha -91 på 60 hk, hoppas att den räcker till, en del säger att det kan bli klent med 60 hk men kunde inte motstå då den var riktigt fin å välvårdad,får väl sälja den om den inte räcker till.

Som det ser ut nu så åker motorn på till helgen(Fre) så flyter allting på som det ska så blir det nog en primärtur på Lör-Sön!

 

 

//Lars

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var allt monterat och provkört sedan nån vecka tillbaka!

Blev riktigt nöjd både med motor å båt, 60hk räckte till för mitt ändamål marschar

18-20 knop med två vuxna och tre barn å toppar ca 25 knop.

Valet på båt som nybörjare ångrar jag inte på, otroligt rymlig för sin storlek,stabil,lättplanad mm bara positivt!

 

//Lars

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ev ska den säljas fram på vårkanten om det är nån som går i köp tankar, pga att vi är lite kluvna angående båt livet.

 

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, du köper en båt på hösten och vill sälja den redan till våren? För de flesta båtmänniskor så är det ju annars sommaren som är högtiden på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...