Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Propellerlelle

första service

Rekommendera Poster

Har en ny Mercury 60 fyrtakt vad jag kan se i instruktionsboken skall första service ske vid ett år/100 tim.Medan en del andra motortillverkare har 20 tim, det är en stor skillnad o pengar att spara eller har jag läst fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa korta Servicear är ofta garantiservice. Dvs kontrollservice dom går igenom motorn och ser så allt spelar som d ska så att säga. Sen tar dom fram den lilla dator och kollar lite till och fakturerar sedan kunden 5000 spänn och låter densamme ha kvar garantin en stund till..

Inte alla märken som spelar detta fula spratt men allt förmånga har en förmåga att köra med dessa metoder för att antingen slippa undan garantiansvar ifall denna service uteblir, eller tjäna pengar på ingenting..

Det är därför jag lider av stark 4-taktsförakt då detta är mest utbrett bland 4-taktssnurrorna.. Ok att dom kollar men man undra ju skulle inte en ny maskin hålla 100 timmar då eller. Och varför ska denna service ske efter bara 10-20 timmar? om inte för att tjäna pengar eller slippa sitt garantiansvar io fall service uteblir så vet jag inte varför.. Hade själv bojkottat dessa märken som kör med dessa metoder och orimliga serviceintervaller..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis som med bilar, olika märken har olika serviceintervaller. Inget konstigt (eller lurt) med det. Jag skulle följa manualen, Iof tror jag ofta att man kan strunta i inkörningsservicen utan några problem, särskilt om man inte kör så mycket och ändå tänker serva i samband med vinterförvaringen. Jag gjorde det på min förra motor (Yamaha 115hk) och det fungerade bra. På min nya motor (Yamaha 150hk) valde jag dock att göra inkörningsservicen (som gick på ca 3500 kr) eftersom jag kör längre och hårdare med min nya motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vet inte riktigt vad du har haft för bilar men ingen av dom nya bilar jag köpt har haft en första service efter typ 10mil. Ingen av bilarna har heller brakat ihop för att dom gått ca 3000mil eller så till första service. Helt klart är bara den här 10 timmars servicen ett sätt att tjäna pengar på ingenting. Det har aldrig existerat någon sådant förr och borde väl inte behövas nu heller. Och d låter så som misstänkt att vissa tillverkare har denna 20 eller 10 timmars servicen och andra verkar d vra helt ok att köra 200 timmar till första servicen.. Enkelt val för dom som inte är intresserade av onödiga utgifter, för d är ju precis vad d är...

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 04 augusti 2008 | 16:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du enligt boken ska göra en första service efter 20h t.ex så är det läge att göra det. Skulle man skippa och det senare blir fel på motorn så kommer tillverkaren säga att man inte har följt serviceintervallen och du får inte ut på garantin. Så vill du snåla in på första servicen om du tycker det så är det väl att chansa lite. Jag tycker iaf det låter typiskt dumsnålt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motorcykel har i regel förstaservice vid 100mil och det är ingen som ifrågasätter det. Jag skulle tycka att en mc och en båtmotor skulle vara rätt så lika (små cyl volymer och stora påfrestningar) 

För ett par år sen hade vi förövrigt en ny Peugeot som skulle in på första service efter väldigt kort tid kommer inte ihåg exakt hur många mil men det var bara enklare kontroller och så kunde man välja till ett oljebyte tror att det slutade på 500-600kr, tappa garantin för en sån grej tycker jag bara är dumsnålt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny Citroen och dom ska lämnas in på första servicen efter 200 mil. Det är mer en checkup så att allt spelar ihop och inte drar på sig större skador senare. Kollar igenom den med instrument o kollar olja osv. Kostar dock inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är d ju OK. men marinorna tar ut upp till 5000 för denna 10 timmars service. Annser att detta bara är ett sätt att tjäna pengar. orimmligt med tanke på d ringa arbetet som utförs.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte undvika dom tillverkare som kör med dessa metoder för att tjäna pengar på ett i mina ögon fult sätt.. Dom tar ut upp till 5000kr för en kontrollservice. Det är inte rimligt att koppla in en dator tar inte hela dan och d ringa arbetet som utförs står inte ens i närheten av priset.. Dumsnål är den som sparar in på oljebyten för att oljan är dyr. Dum är man om man pyntar för ingenting.. Kanske nått att tänka på??? JAg hade helt sonika skippat dessa tillverkar som förövrigt inte är fler en typ 2st.. Vad motorn kostar i inköpspris spelar mindre roll om den ska servas med täta intervaller för dyra pengar så blir en billig snurra fort dyr..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...