Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
swanbay

Flipper 620 - tips, synpunkter

Rekommendera Poster

Hej alla sjöfarare! Nu behöver jag er hjälp. Jag funderar på att byta båt inom ett till två år. Den båt jag då funderar på är en Flipper 620. Jag skulle därför gärna vilja få lite tips om och synpunkter på denna båt. Fördelar så väl som nackdelar.

Själv funderar jag på hur den är att hantera via trailer tex. Är det en för stor/klumpig båt för att den skall vara vettigt hanterbar att traila? Hur är lågfartsegenskaperna ( under ca 10kn)? Vinglar den som en drogad fiskmås i farter under planing? Vilken motorstorlek är lagom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Båten går bra att traila, då den inte väger så mkt. Lämplig motorstorlek är 115hk. Inte för mkt & inte för lite.

www.flipperbat.se finns lite info om Flipperbåtar.

På länken nedan kommer du direkt till flipper 620 forumet. Där kan du läsa dig till det mesta som har med flipper 620 & göra. Hittar du inga svar där så ställ frågan så får du garanterat svar.

http://pm.forum24.se/pm-forum-12.html&sid=e1c64b29dab9e85d46c4025173dd5ee7

Synd att ditt båtköp är så långt fram i tiden. Min är ju till salu nu...=)

http://www.blocket.se/vi/17448869.htm?ca=1_9_s

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Flipper 620 kom i slutet av 1970-talet som en efterföljare till Flipper 580. Den är visserligen betydligt bättre än sin föregångare som hade trimmaranskrov, men ändå väldigt omodern idag som jag ser det. Så vitt jag vet ändrades aldrig skrovet och det är en ganska flatbottnad konstruktion, vilket gör att det slår hårt i vågorna. De flesta Flipper 620 såldes också i slutet av 1970-talet och i början av 1980-talet. Man kan aldrig komma ifrån att det märks att dessa båtar varit med om man säger så.

Solblekta, krackelerade och allmänt muggiga. De är ändå förvånansvärt dyra, vilket gör att du närapå får en 20 år nyare amerikansk båt med lika mycket nyare motor för samma pengar. Amerikanska båtar brukar ha djupa v-skrov och en design i övrigt som ligger ljusår framför Flipperns.

Vad det gäller trailerbarheten är väl möjligen Flippern att föredra då den som sagt är något lättare, jämfört med en jänkare med inombordare. Däremot är Flippern ändå tillräckligt tung, för att inte gå att dra upp med vad som helst om förutsättningarna inte är helt optimala. En relativt brant ramp och grus som underlag, samt framhjulsdrift fungerar nog inte. Brant ramp, asfalt och framhjulsdrift kan fungera, men det lär säkert lukta en del bränd koppling. Därför skulle jag vilja säga att det är gränsfall.

Mina erfarenheter... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta efter de nyare modellerna (620C) som började tillverkas från 1989 och framåt. De har modernare linjer, ser fräschare ut, har lite vassare skrov och klarar större motorer. 

Flipper 620 är annars en perfekt båt. Lätt att hantera, billig i drift och med allt från familjebåten, fast i kompaktformat. Lika bra för vattenskidor som båtsemester. Nackdelen, precis som med alla mindre båtar med lättdrivna skrov, är att man får slå av på farten i skvalpig sjö. Trimplan är att rekommendera.

Lämplig motor för 620 är ca 70-115 hk. För 620C ca 90-130 hk. Mest beroende på hur många som ska sitta i båten och hur mycket packning etc.  Själv har jag 140 hk på min 620C... Flört

Toppfarten skiljer inte så mycket oavsett motorstyrka. Båten börjar överplana vid ca 35 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter och länktips!

En 620C är naturligtvis att föredra men är tyvärr på tok för dyr. I alla fall för mig. Jag är införstådd med vad ett relativt flatbottnat skrov innebär med avseende på gångegenskaper i sjö, men hur är det i lågfart? Är 620:n hopplöst vinglig i farter under 10 knop? Jag har inget intresse av att till varje pris alltid köra i planingsfart. Jag vill även kunna köra i 8-10 knop utan att det ser ut som jag är onykter. Jag skulle bl.a. vilja uppleva Dalslands Kanal och även återuppleva barndommens resor genom Göta Kanal och där funkar det inte att köra i 25-30 knop. Det går bara på film. ;)

Jag har en Volvo V70 som dragbil och den tror jag nog ska fungera som dragbil. Vid branta och grusiga ramper finns det alternativa sätt att hantera isättning/upptagning utan att behöva riskera bilens hälsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar slingrig när du skriver vinglig! Flört För vinglig är båten inte alls. 620 slingrar lika mycket som andra planande båtar i lågfart. Mest beror det på vilken propeller du har. Slingrandet förhindras för övrigt effektivt med hjälp av trimplan i nedfällt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att båten är slingrigare än någon annan jämförbar båt. Kanske tom snarare tvärtom. Det är ju ett visst vindfång, men inte heller det värre än på annan jämförbar kabinbåt. Tror emellertid inte du kommer ha några problem att manövrera den i 5 knops fart eller så. Värre blir det väl möjligen när vi pratar låg styrfart runt 2 knop, men det lär man sig hantera. När du säger att du vill kunna köra i 8-10 knop blir jag mer tveksam. Ungefär där börjar båten gräva ned sig. Båtar i den här storleken ska man antingen puttra fram med i 5-6 knop eller köra över planingfart, cirka 22 knop eller mer. Då blir det å andra sidan ganska så stötigt om det går lite sjö som sagt. Personligen hade jag nog valt annan båt för de pengarna. Fördelen är väl att en Flipper är lätt att sälja vidare sen, eftersom alla, även icke båtkunniga vet vad en Flipper är för något. Amerikanska båtar i denna storlek kan även vara svåra att finna med utombordare, vilket kanske man vill ha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...