Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

swanbay

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om swanbay

  • Placering
    Fänrik
  1. Tack för era synpunkter och länktips! En 620C är naturligtvis att föredra men är tyvärr på tok för dyr. I alla fall för mig. Jag är införstådd med vad ett relativt flatbottnat skrov innebär med avseende på gångegenskaper i sjö, men hur är det i lågfart? Är 620:n hopplöst vinglig i farter under 10 knop? Jag har inget intresse av att till varje pris alltid köra i planingsfart. Jag vill även kunna köra i 8-10 knop utan att det ser ut som jag är onykter. Jag skulle bl.a. vilja uppleva Dalslands Kanal och även återuppleva barndommens resor genom Göta Kanal och där funkar det inte att köra i 25-30 knop. Det går bara på film. Jag har en Volvo V70 som dragbil och den tror jag nog ska fungera som dragbil. Vid branta och grusiga ramper finns det alternativa sätt att hantera isättning/upptagning utan att behöva riskera bilens hälsa.
  2. Hej alla sjöfarare! Nu behöver jag er hjälp. Jag funderar på att byta båt inom ett till två år. Den båt jag då funderar på är en Flipper 620. Jag skulle därför gärna vilja få lite tips om och synpunkter på denna båt. Fördelar så väl som nackdelar. Själv funderar jag på hur den är att hantera via trailer tex. Är det en för stor/klumpig båt för att den skall vara vettigt hanterbar att traila? Hur är lågfartsegenskaperna ( under ca 10kn)? Vinglar den som en drogad fiskmås i farter under planing? Vilken motorstorlek är lagom?
  3. Köp dig en burk Autosol, leta upp en gammal pensel, ta en hink med vatten och en rotborste eller levang och skura däcket. Du penslar ut Autosol på en bit i taget av däcket och skurar sedan med blöt borste. Eftersköj ordentligt. Funkar kanon och borsten gör att du kommer ner i alla skrymslena på halkskyddet.
  4. Kan jag ha varit så trött när jag gjorde den där mätningen att jag hade glömt att koppla ihop allt? Anders_St, du får inte göra mig så tveksam. Fram till nu var jag tvärsäker på att jag hade kopplat ihop allt så som det ska vara INNAN jag gjorde mätningen. Får åka och kolla upp det här så fort jag får tid. Nu blev jag ju nyfiken....
  5. Uppdatering: Efter ytterligare mätningar konstaterar jag att jag har spänning före men inte efter likriktaren. Köper en ny likriktare på ELFA Klicka här ... efter tips i en annan tråd Klicka här .... (En ny original likriktare kostar ca 1200 kr plus moms!!) Kopplar in denna och nu har jag spänning både före och efter likriktaren, dock inte mer än 9-10 volt. Vad kan detta bero på?
  6. Då har jag varit och trixat med motorn igen. Spänningen ökar inte när jag startar motorn. Uppenbarligen har något gått sönder eller så är det någon av dom gummiklädda kabelskarvarna som oxiderat. Ska försöka pilla isär skarvarna och göra rent men det får bli en dag när det är stilla väder. Senast ändrad av swanbay | 21 juni 2007 | 17:30
  7. Att vissa segelbåtar pendlar i sidled och att en fender hissad en bit upp i masten kan råda bot på det känner jag till. Det fenomenet beror vad jag har förstått på mastens profil och att det bildas turbulens kring masten. En fendern förstör denna tubulens. Det är dock inte detta fenomen jag har.... Jag har en lätt böj akterut på masten, så långt riktigt i så fall. Hittade länken som angavs i ett svar på Seldéns sida igår men har inte hunnit läsa än. Tack för tipset i alla fall! Det som kvarstår att testa är väl då att tajta upp riggen hårdare och se om det avhjälper problemet. Ja, min båt är en Maxi 68.
  8. Som rubriken säger..... På min 68:a börjar mitten av masten pendla i båtens längdriktning när det blåser 5-6 m/s eller mer. Det känns som tydliga vibrationer i båten. Vibrationerna/pendlingen varar i några sekunder och avstannar sedan. Efter 20-30 sekunder kommer en ny pendling på några sekunder. Jag har aldrig upplevt detta fenomen i någon annan segelbåt och tycker inte att det känns rätt att masten beter sig på detta viset. Är en smula rädda att det på sikt kan medföra någon form av utmattning i riggen. Är detta en vanlig 68:a-sjuka, eller är det jag som ansatt riggen felaktigt på något sätt?
  9. Tack för tipsen! Batteriet är helt nytt för i år och när motorn är avstängd och kablarna kopplade så är det ju batteriets spänning jag kan mäta även i kablens anslutning till motorn. Så långt var jag med på det elektriska, och det betyder ju dessutom att kabeln mellan motorn och batteriet är OK. Däremot ska jag kolla om spänningen stiger när jag startar motorn. Så långt tänkte inte jag när jag gjorde mina mätningar.... Senast ändrad av swanbay | 12 juni 2007 | 11:45
  10. Japp, som rubriken säger, jag har inte laddning längre från snurran. Instruktionsboken är under all kritik så den är inte till stor hjälp. Mäter jag på kabeln från motorns ladduttag får jag inget utslag på något av mina testinstrument (kollat med två olika för säkerhets skull). Jag har även kollat direkt på uttaget så det är inte kabeln utanför motorn som är kass. Har också kollat säkringen under motorkåpan och den är hel. Det hela känns lite märkligt, att något kan gå sönder under vintervilan. Jag VET att den gav laddning till batteriet hela förra säsongen eftersom det var fulladdat när jag lyfte ur det inför vintern. Vad kan ha gått sönder? Vilka komponenter finns det på en sådan liten snurra som kan ha gett upp?
  11. Nja, vattenstrålen är ju inte lika kraftig på tomgång som vid gaspådrag. På tomgång har jag en homogen vattenstråle drygt halvvägs ner till vattenytan, därefter övergår den till täta droppar. Blev det begripligt? Vid gaspådrag blir trycket i vattenstrålen kraftigare i takt med ökad gas.
  12. Jag har en likadan motor, dock en 92:a. Har även haft en 94:a som blev stulen... Nåja, det kan säkert vara impellern som behöver bytas. Det kan dock mycket väl vara så att kylkanalerna i området runt termostathuset är i det närmaste helt igensatta. Den skvättande skvallerstrålen tyder på det enligt min erfarenhet. På den motorn jag fick stulen fick jag varje år lossa locket över termostaten och försiktigt pilla och blåsa bort saltkristaller. Även termostaten var helt igensatt av salt. Detta oavsett om jag renkörde motorn i sötvatten efter konstens alla regler innan jag ställde in den för vintern. Nu vet ju inte jag om du har båt/motor i salt- eller sötvatten men kör du motorn i saltvatten så tycker jag att du bör kolla om du drabbats av det jag beskrev ovan. Du lossar locket på höger sida (sidan med bränsleslangsanslutningen) som sitter med ett antal kupolmuttrar. Du måste även lossa dom två långsmala bultarna som håller förgasaren. Ha gärna en tunn kniv, typ brytblad, till hjälp när du lossar locket så att du med kniven kan hjälpa packningen att lossa från anliggningsytorna. Senast ändrad av swanbay | 11 juni 2007 | 13:19 Senast ändrad av swanbay | 11 juni 2007 | 13:20
  13. Pengarna spelar ingen roll!! Drömma är gratis.... Jag är ordentligt förälskad i Regina af Vindö 43! Vilken båt!! Det är bara att inse att jag med allra största sannolikhet aldrig någonsin kommer att få möjligheten att äga en sådan skuta. Troligtvis inte heller få chansen att provsegla. Men som sagt, drömma kan man alltid göra....
  14. Jodå, jag förstår nog varför man använder plastimitation i stället för äkta trä. Det jag tycker är så dåligt är att man lagt ner arbete på att få plasten att likna trä, ådringen är väl ganska ok, men det jag inte förstår är varför man inte ansträngt sig för att få samma färgskala på plasten som det är på skåpen luckorna sitter på. Det måste in SE billigt bara för att det är en billigare lösning. Beträffande avståndet från havet så är det väl detsamma nu som förra året och har väl knappast något med byggkvalitén att gör.... ;o)
×
×
  • Skapa nytt...