Gå till innehåll
lördag 20 september 2025
Jokijoker

Fråga: Hjälp med en YAMAHA 50hk. -1989.

Rekommendera Poster

Hejsan alla båt kära människor. Det är så att jag har ett problem med min båtmotor, som jag tänkte dela med mig av, med hopp om att någon kan svaret.

Händelseförlopp:

Jag lämmnar hamnen på ingarö med min båt och brassar på ut på sjön i max hastighet på 30knop (som den ska). Sedan när jag kommit kanske 1nm så dör den sakta. Soppa torsk tänker jag och kollar ner, men nej, den var halv full (8 liter) så det var inte felt. Så när jag startar så vill den inte. Utan när jag har mycket neutral gas så går den igång, och efter ett tag så sänker jag till ingen neutralgas, och då går den som om det vore någon låg antändlig bensin i som diesel. För den skakar mycket och går mycket lägre i varv en den ska. Sedan av misstag sneglar jag över battariet och den visar ladda batteriet kan den har något med motorns aggerande att göra? Aja och jag vänder och kör hem, så kommer jag inte mer en 100 meter innan den dör och jag måste ta hög neutralgas sedan snabbt på med växeln för att den inte ska dö. Och då när jag skulle starta så ville inte startmotorn, inte efter en vila på 2 minuter så gick startmotron som den skulle. Den går då inte heller snababre en 15 knop. Idag kom jag ner för att kolla om den startade eller om det var något som självläkt, men det var det inte men efter ett tag så kunde jag har noll neutralgas och den dog inte, men samma riktigt låga varvtal.

Någon som har någon fundering, eller har haft liknade fel, men andra symptom så snälla dela med er. Skulle inte vilja förstöra sommaren. Hoppas nu ni får en kanon fortsättning på sommaren!

Simma lungt!

MVH

Oscar

Senast ändrad av Jokijoker | 25 juli 2008 | 18:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att du har gnista på alla stiften?

Jag hade snarlika problem för ca 2 år sedan och då var det CDI-boxen som var glapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du hade väl koll på att det kom vatten ur skvallerhålet. Annars har den nypit och det kan bli dyrt till tusen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...