Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Heiner

bygga hummerburar

Rekommendera Poster

Då hummerburarna kostar 500 kr. och uppåt känns det riktigt tungt när burarna är borta för att man råkat lägga sig på någons revir . Så jag tänkte bygga mina burar , hittade 6mm armeringsjärn och 6 meter lång för 34 kronor . Om jag kopierar Carapax burar så hamnar en svetsad stomme på ca 150 kr...  Med nät och allt hamnar kalaset på ca 250 kr. Är det någon mer med samma tankar eller är jag ensam här ?

M.V.H  Mackan  Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Mackan

Tanken har slått mig med..... det gick to.m så långt att jag tillverkade tinor själv med viss framgång men tro mig det är inte värt arbetet.... Att en Carapaxbur kostar 500 spänn beror på att dessa tillverkas av en fabrik där de anställda ska ha lön, maskiner sociala avgifter och moms mm... Därav priset. En Audi hade inte kostat 500000:- att tillverka själv heller om du kunnat det Cool

Ett tips åk till Biltema och köp tinor och linda sedan botten  och sidor själv kostar ändå mindre och du slipper en massa arbete, dessutom svider det inte så i plånboken om någon oärlig f-n skulle stjäla dom.

Och för pengarna som blir över, köp en torped som present till han som stjäl dom!

 

Mvh

Feskarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara för torpeden då.....Nä skämt o sido så använder jag Biltemas burar för krabbfisket och där funkar dom mycket bra men hummern är lite mer kräsen , vikten är för låg så burarna ligger inte still och då går hummern där ifrån , visst kan man lägga i stenar/tyngder men det sliter mycket på nätet , sen så sitter ingången för lågt , det är lätt för hummern att klättra ut igen , knäppningen är inte heller det bästa , en hummer pressar sig lätt ut där och spiken i kistan så sitter ingångarna för nära matåsen så hummer eller stora krabbor behöver inte ens gå in buren för att äta upp det som finns i matpåsen , oj vad negativt det lät men som jag sa i början så med lite modefieringar så fungerar dom mycket bra att fånga rabbor i . Dom burarna jag tänte bygga väger ca 8 Kilo och har högre ingångar längre från matpåsen och svältkammare , matpåsen kommer att vara ett plaströr med borrade hål i , då agnet bibehålls så lockas mer till bordet = större fångst .

Mera synpunkter och tips skulle uppskattas   Mackan  Glad

post-10000865-1394235551,5224_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att citera Mc Lains... la feskarn få rå sâ... lan vâre på sjôn,, me tener å hommrar han får ud si lôn....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många negativa åsikter som sagt men säkert berättigade Flört  Kan dock inte se lönsamheten i att då göra en kopia av Carapaxburen om du inte har väligt gott om fritid alltså. För tid är ju pengar Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore skoj att höra från någon som gjort egna burar!? Är lite sugen själv att göra rektangulära burar i trä. Någon som har någon sida med tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heiner Jag såg på biltema att dessa burar är endast för hummerfiske då krabbflyktgången tydligen är för liten. Surt om du åket dit på biltemas bekostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis har jag bytt ut de två 54 millimeters hålen till ett kombinerat flykthål för både hummer och krabba ( 54 mm 75 mm ) . Kostar inte så mycket .. 15 kr på carapax .

Mackan  Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heiner: Se nu till att klä och linda dina tena till den milda grad absolut inget av dina svetsar eller annat från armeringsjärnet kan nudda din båt då du drar den. Blir enormt lätt märken vid haterning och sjögång.

 

mvh

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat 220 meter tågvirke av 6 mm kaliber , räcker till några tinor i alla fall .  Ja du har rätt , inte vill man förstöra båten inte , det får bli hel-lindade tinor de` .

Mackan  Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Armeringsjärn har jag köpt på Hornbach , 6 meter för 38 kr ( 6 mm tjocklek) . Nät , ingångar , flykthål , stängningskrokar , svältkammaringångar , bindningstråd , tågvirke och matpåsar köpte jag på Carapax .

http://shop.textalk.se/se/shop.php?id=5581  .

Mackan  Glad



Senast ändrad av Heiner | 20 september 2008 | 18:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nu beredd att ändra min åsikt om Biltemas burar....... Kan säga att utan något som hindrar hummern att gå ut igen fungerar dessa dåligt... Hade flera hummrar i vilka lät backade ut och tappades pga den stora ingången och att det inte är någon direkt höjd mellan golvet och ingången.

Nästa år blir det Carapax.... Låt kvalitet kosta lite mer ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har följt tråden en tid och undrar nu hur det går med burarna???

Är nyfiken på bilder hur dom ser ut nu?

Har du någon koll på vad tid man behöver per bur?

Tackar på förhand.

En nyfiken som kanske ska försöka göra burar jag med,

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oops! Missade ditt inlägg . Förvånad

Ramen var färdig till premiären men alla tillbehör som jag beställde från Carapax var slut ... De skulle få in nytt till mitten av November (Fick jag reda på veckan innan premiären ) Blev förbannad och avbeställde allt . Men så fick jag en annan ide , skaffade helt enkelt ett stålnät med fyrkantiga hål på ca 1cm och klädde runt buren , skaffade 8 mm rep och fäste i ramen att buren blev lindad . Byggde en ramp för hummern att ta sig in men vet inte om jag skall ha det så ... ( Hummern kan lättare ta sig ut ) Jag bygger kanske in trattaingångar istället .

Då jag har byggt på burarna lite då och då är det svårt att uppskatta den totala tiden för bygget . Själva ramen att böja till den rätt svetsning tog några timmar ( 5 Kanske ) Passade barnen samtidigt ... Binda fast nätet i ramen 1 - 2 timmar ca .

Jag lovar att lägga in en bild på buren snart .....

Mackan  Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit mer på buren men bifogar endå ett foto , man kan tydligen fånga allt möjligt med dom.

Mackan  Skrattande

post-10000865-1394235861,5925_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för uppföljningen ska bli kul att se fortsättningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare.                                          

Jag har fått upp ögonen för denna lärorika sida igen.Anledningen att jag skriver nu är att jag såg denna tråd om hummer fiske som är min passion sedan 4 år tillbaka.Jag byggde 8st burar och en sump förra året i stål.Dom fungerade bra men det blev alldeles för mycket krabba förra säsongen(för stora ingångshål).Nu bygger jag 10st runda tinor av plast ringar och trä ribbor istället.Jag kan knappt vänta tills hösten när jag och min kompanjon får prova dom.Jag kan fixa bilder på dom ifall någon vill ha.Det är tidskrävande att göra dom men ganska roligt och dom landar på 200kr st tågvirket och flöte.

Mvh fiske token

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför ni inte kan låta yrkesfiskarna var ifred med hummerfisket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska yrkesfiskarna ha ensamrätt på hummer fisket tycker du?Fritidsfiskarna fiskar 2-4v på hösten sen är det för mörkt på effermiddagna och alla vill ha upp sina båtar.Yrkesfiskarna kör på hela vintern med hummerfisket.Beståndet av hummer är stabilt och på tillväxt till skillnad ifrån torsk beståndet som yrkesfiskarna håller på att utrota. 

Mvh fiske token

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack,skicka gärna bilder på burarna.Jag har inte kommit längre på mina burar då jag går igenom en skilsmässa och letar nytt boende.Kan nog få lite tid till semestern.

Mackan  Obestämd

post-10000865-1394235906,365_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte STIG H inlägg om hummer fiske, Jag är uppväxt i  en yrkesfiskar släkt och vet att idag så kan du inte leva på yrkesfiske utan att fuska med momsen och din kvot.Fisket är inte lönsamt idag utan fusk,därför tycker jag att staten borde gå in och lösa ut dom svenska yrkesfiskarna.Gör dom inte det är fiske kultuen på västkusten snart ett minne blått.Jag vet jag pratar om för jag har ca 70 fiske dagar pär säsong och har sätt hur bara det är makrilen som har åter hämtat sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag är uppväxt i en yrkesfiskarsläkt och jag är väl medveten om problemen fiskarena har.

Jag har vänner som lever på fisket.

Just därför tycker jag att vi skall låta bli att gå in o konkurrera med de som har fisket som kanske enda inkomstkälla.

 

Hur menar du att fiskekulturen skulle klara sig om staten löste in båtarna?

Viika skulle då föra kulturen vidare?

Jag kan själv inte skryta med 70 fiskedagar om året, det enda fiske jag ägnar mig åt är lite öringsfiske och makrillfiske(Det brukar bli ca 20 makrillar om året)

Resten köper jag av yrkesfiskare som mycket väl behöver den inkomsten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om inte havet får en längre paus ifrån fisket snart så finns det ingen fisk kvar snart och då dör yrkesfiske kulturen ut endå.om man skulle ha ett långt fiske stopp så kanske man kan bedriva yrkes fiske längre fram.på bara 10 år har jag upplevt hur olika arter bara har försvunnit ifrån kusten.när jag och mina kompisar fiskar så släpper vi tillbaka 9 av 10 fiskar igen,man vill ju att ens barn också ska kunna njuta av havets glädje ämnen när dom blir stora.

mvh fiske token

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en sanning på ett ställe och en osanning på andra ställen.

Enligt fiskare jag pratar med är det gott om t.ex torsk längre ut till sjöss, dock inte kustnära.

Vad det beror på kan man fundera över.

 

Jag fiskar enbart för min egen konsumtion.

Att fiska för nöjes skull o sedan släppa tillbaka anser jag vara djurplågeri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...