Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
zolp

Biltemas batterier (bil/båt/fritid)

Rekommendera Poster

Måste införskaffa mig ett nytt startbatteri till min båt (VP AQ145). Har utöver startbatteriet två förbrukarbatterier avskiljda med relä (BOSCH).

Någon som vet skillnaden på Biltemas olika batterier? Det verkar finnas vanliga bilstartbatterier, Bilbatteri (förseglat underhållsfritt), samt SMF-batterier.

Vilket skall man välja?

/Crille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns varierande men ska du ha startbatteri så får du köpa ett startbatteri. Sedan så är det så att billiga batteri, eller dyra spelar ingen roll för båtbatteriet får stryk på ett annat sätt än i bilen och är oftast förbrukat efter något, eller några år.

Finns varierande gelebatteri m.m. och det är oftast en smakfråga s.a.s.

Jag köpte 2 st. billigt på Harald Nyborg i Gbg med 2 års garanti. Batterierna var vanliga standard startbatterier. Priset var avsevärt under BilTemas. Kolla runt bland firmorna som säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off-topic men vad skiljer starbatterier från frititdsbatterier? Har ett frititdsbatteri som enda batteri och det har fungerat finfint till min B20 i ett par år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett startbatteri lämnar hela sin kapacitet på en gång kan man säga och om man drar en linje så slutar den nästan tvärt ner när batteriet har gjort sitt.

Ett fritidsbatteri är gjort för att lämna mindre ström under en längre period och har ett sakta utgångförlopp och inte ett tvärdött slut som ett startbatteri när kapaciteten avtar.

Är väl det enklaste jag kan beskriva det på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man har ett fritidsbatteri och det orkar starta motorn fint finns det då någon mening med ett startbatteri. Tänker att ett startbatteri kanske mer krävs i t.ex en bil vintertid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är på rätt spår med vintertid, men det kan komma ett behov under andra årstider åxå.

Ett startbatteri är konstruerat för att släppa all Power s.a.s. vid starten och en startmotor drar ju rejält. Om nu motorn behöver ett rejält snurr och du har en bensinare (ex) så får inte startmotorn denna snurr med ett fritidsbatteri, samtidigt som den ska leverera 12 volt till tändspolar m.m.

Visst går det att starta med ett fritidsbatteri, men det är två olika för ändamålen batterier i grunden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nej det kommer ju an på hur tungstartad motor man har mm men eftersom det fungerar fint för Dig så är det nog bästa lösningen! Man ska komma ihåg att startbatterier INTE är till för långa djupurladdningar, t.ex i en båt där man använder lyse, radio, ev kylskåp mm. Ett startbatteri tar skada av den typen av användning! Startbatteriet skall ha ut med hög ström i kort tid och sen laddas upp!  Till långurladdning använder man batterier med högt inre motstånd t.ex Optima gul. Det som kallas Marinbatterier skall väl vara en kompromiss mellan och skall tåla att urladdas sakta men ändå utan att problem starta en motor.

Som exempel kan jag ta min egen bil (Subaru Forester) som jag har en Webasto i! Den använder jag året runt för att värma upp motorn, på sommaren så tar det bara 5-10 minuters körning med Webaston så är det full drifttemperatur på motorn! Då det är turbomodellen så mår turbo och motor bra av att alltid startas varm (på vintern så blir ju hele bilen varm) MEN jag har nu tredje batteriet i bilen på 3 år! Detta för att Webaston drar ur startbatterierna sakta men säkert och originalbatteriet höll i 10 månader, nästa ett Bosch speciastartlbatteri för ökenområden höll ca 14 månader. Jag insåg att så kan man inte hålla på. Köpte ett gult Optima och det fungerar fantastiskt eftersom jag hela tiden använder Webaston. MEN om man skall starta bilen kall på vintern så märker man direkt att det INTE är ett startbatteri, Optiman klarar inte så många Ampere vid starten och kallstart går mycket trögt och temperaturer under 20 grader så är risken att bilen inte startar kall.

Optima har ju också kompromissbatterier t,ex det röda MEN även det går efter en tid sönder av för många djupurladdningar! På en båt har man ofta plats och det bästa är ju ett batteri av varje sort och där startbatteriet bara används vid start!

Mvh Peter



Senast ändrad av sdk780 | 26 juli 2008 | 11:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta finns det rekomendationer från din motortillverkare hur stor startkapacitet du behöver (anges i CCA eller MCA) och motsvarande brukar stå på batterierna. Batterier från Harald Nyborg och Biltema brukar ha låga siffror men har du en motor som inte kräver så mycket så kan det vara en vettig väg att spara ett par slantar.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger mig i denna tråd lite..

Den erfarenhet jag har av Biltemas batterier är inte att rekomendera.

Har köpt MC-batterier, Batterier till åkgräsklippare , grabbarnas fyrhjuling, bilbatteri.

Kvaliteten håller inte trotts underhållsladning på vintertid osv. Bränt 2 mc batterier och ett par st andra batterier och köper numera enbart rekomenderade batterier till de fordon vi har och det vill jag lova är skillnad på kvalitet. Visst de kostar några kronor mer, men de håller också betydligt längre. Köp dig även en bra laddare om du inte redan har en, ex. ctek laddaren, så du kan underhållsladda dina batterier under vintertid.

Här har du en länk.

http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxs3600

Att köpa ett fritidsbatteri istället för ett marina batteri är inte heller att rek tycker jag.

Köp rekomenderade grejer till din båt direkt och sparar pengar i slutänden.

Nu är det sova time, ha de bäst alla, imorgon är det båtmeck som gäller.

//Andy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna i en av mina batterigrupper är dåliga. Tänkte att jag skulle köpa billiga fritidsbatterier på Biltema i stället för dyra Marinbatterier. När jag kollade i katalogen och på nätet, var Biltemas fritidsbatterier nästan lika dyra som marina fritidsbatterier hos Hjertmans.

 

 Eller har jag fel?

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fritidsbatterier tål inte lutning. Därför bör man ha marinbatterier, om man inte har ett välidgt stadigt fartyg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Fritidsbatteri tål nog den lutningen som min båt normalt utsätts för trots att det är en segelbåt.

Frågeställningen var om jag har uppfattat det fel att Biltemas fritidsbatteri är nästan lika dyra som marinbatteri (som tål 90 graders lutning) är hos Hjertmans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte heller haft så där bra erfarenhet av några av biltemas grejer förutom verktyg, men fritidsbatteriet jag köpte till min båt är mycket över förväntan.. trodde aldrig jag skulle rekommendera något från biltema men i detta fall gör jag faktiskt det!

Har haft det i 3 år nu.. varit under vatten 3 gånger.. har aldrig haft några som helst problem med det. Kör automatisk länspump nu så att den inte ska behöva hamna under vattnet igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...