Gå till innehåll
måndag 23 juni 2025
Yadis

Startar slumpmässigt

Rekommendera Poster

Evinrude 70hk 1976

Ibland(typ var 5e gång) så klickar det bara i motorn när jag vrider om nyckeln. Sekunden senare så kan det funka. Startreläet som ska bytas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som dålig kontakt med batteriet. Kolla sladdar och kopplingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Ska mäta lite nästa gång det händer. Klicket, säger det nånting? Typ att ström går till startrelä men inte längre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låter som dålig jord nånstans, kolla alla tjocka sladdar/jordflätor först. gissar att klicket du hör är när solenoiden slår till i startmotorn, den skickar in startmotorns kugghjul mot kransen och ska samtidigt sluta kretsen för startmotorn, om du har dålig jord så klickar det bara. när den stora lasten läggs på så fallerar det nånstans.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill inte låta negativ men worst case är att det är motorn som inte går runt riktigt som den ska. Hade samma symptom strax innan växelhuset gick på min motor. I det fallet visade det sig att oljan från växelhuset läckt ut och att det var 1.5 dl olja istället för 1 liter. Det började märkas just genom att ibland när man startade så orkade inte startmotorn dra runt utan klickade bara till. Sedan när allt väl gick runt så gick det bra ett tag tills den kärvade ihop helt. Nytt växelhus blev boten då. Tror inte att det är det felet men jag hade börjat med att kolla så att allt går runt som det ska och att du har olja i växelhus mm. Lycka till

Senast ändrad av Malarnara | 04 juli 2008 | 15:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätte när det hände senast och 12 volt gick då inte fram till startmotorn. Bytte då den grova elsladden som går från startreläet till startmotorn och nu verkar det funka bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...