Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024
Byggnads

TV i båten

Rekommendera Poster

Jag funderar inför OS att kunne se TV i båten, men jag har ingen Tv. Min fråga till er  : Är det möjligt att använda sig av den bärbara datan eller det blir bättre med en TV. Behöver man ha en anten i masten?? Hoppas att jag får seriösa svar.

Carpe Diem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skärmen måste vara anpassad för TV, men tänk på att du behöver en digitalmottagare (boxer) en digitalantenn samt en jäkla bra mottagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bärbar som jag brukar ta med till båten. Fungerar utmärkt! Har ingen digitalbox, men kan se Kanalerna 1, 2, 4 och ett par till. Kör med en mottagare som heter Tubestick som bara sticks in i USB och kopplar till en programvara. I andra änden finns en liten antenn, c:a 20 cm hög med en magnet i botten. Den fäster jag så högt upp på båten som möjligt. Utmärkt mottagning i hamn och på sjön. Tubestick med programvara och antenn kostade under 500 kr på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå , det finns fungerande små tv-apparater som man pluggar in i datorn att köpa t ex här.

Glöm den lilla fåniga antennen som följer med. Köp en rundstrålande med inbyggd förstärkare. Typ någon av de här xxx. Vanliga TV-antenner fungerar inte eftersom de måste peka exakt mot TV-sändaren och båtar ligger inte tillräckligt stilla för det.

MEN! Ligg på rätt ställe med båten. TV-signaler dämpas bort av minsta lilla, så du måste nästan ha fri sikt till TV-masten. Det räcker med några höga lövrika träd så blir det ingen TV. Bra vindskyddade vikar mellan höga stenbumlingar är också helt TV-fria.

Åk ut en liten expedition och prova att TVn och antennen fungerar där du tänker ligga. Så du slipper bli besviken när det är dags.

Trix 1: släpp ut linan från land och lägga dig en bra bit ut i viken, en 20-30 meter sådär.

Trix 2: ta med bärbara datorn högt upp på bergsknallen med fri sikt åt alla håll, då kan möjligen den lilla fåniga antennen fungera.

Annars får man njuta av kvällen och sin whisky istället för TV. Eller dra igång en DVD. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Nu finns tv i mobilen, om två år? Tror inte det kommer att vara några problem med att se tv om ett par år i en dator, frågan är nog kommer man undan. Företagen vill nå alla med sin reklam och finner nog på ett sätt tills dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att köpa en liten Tv-mottagare av samma typ som sådana där DVD-skärmar man har i bilen. Jag köpte en sådan 7-tummare som då hade inbyggd digitalbox, kostade ca 1200:-. Förut hade jag en USB-TV-sticka till laptopen men det var inte samma fina mottagning. En nackdel med dator är också att den antingen måste kopplas till 230V (funkar om man ligger i gästhamn) eller också så går den bara den begränsade tid som batteriet håller. En sådan liten TV-mottagare som jag nämner ovan drar ganska lite ström och går på båtens 12V, man kan alltså titta en helkväll utan probelm.

Sedan håller jag med vissa andra talarna om att det behövs en rundstrålande aktiv antenn för att det skall bli bra, den lilla medföljande pinnen räcker inte långt. Speciellt inte i de mest skyddade vikarna (högsta bergen runtomkring)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var fick du tag i mini-TV:n? Vi kör PC med USB-sticka men det drar ju en del ström.

 

Nu har jag setta att Norge inte har samma system som vi har i Sverige. Vi ska segla där i sommar så vi undrar om nån vet var man kan få tag i en sticka för Norska systemet. Helst en som klarar båda systemen. Danmark verkar ha samma som vi.

 

Ska iväg och köpa en mottagare nu då vår gamla USB-digitalmottagare har lagt av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell & Co säljer en liten 7-tummare som heter Denver DFT-712 LCD-TV och kostar 1095:-.

 

Den bör sedan kompletteras med en lämplig rund antenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ON-OFF säljs vinnaren i alla test för digitalmottagare till laptoppen.

Hauppauge, win-tv nova td, pris 999:- fungerar alldeles utmärkt, två medföljande antenner, fjärrkontroll mm. Hemsida www.Hauppauge.nu

 

Fördelen med lap-toppen är att den är ju också en dvd-spelare. Nackdelen är strömförbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...