Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
Askeladden16

silicon eller sikaflex

Rekommendera Poster

Jag ska montera ekolodsgivare inuti i båten ,har läst många tips hur det går till med att testa ut rätt ställe med en fylld plastpåse och sedan fastsättning med silicon eller sikaflex,

Men vilket fäster givaren bäst utan att luftblåsor blildas/blir kvar i fogen.

Jag tappar ju fart och temp mätningen på mitt lod.

Så min fråga är vilket är bäst att använda??????????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut Sikaflex. 291 eller 292.

Silicon kan möjligen användas i badrummet hemma inte i en båt.

df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Håller 100% med! Sikaflex!!!!! Aldrig Silicon i en båt.

Faktum är att våtrumssilicon t.om inte är avsett för permanent vattenpåverkan!! Med andra ord så ägnar sig den åt ingetGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sika, sika och återigen sika!  Silikon är inte bra någonstans, inte ens badrum.  Ja, och inte ens, ähum......bra där heller juFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att dämpa så lite som möjligt skall egentligen materialet vara hårt. Sikaflex kan gå bra, men ännu bättre är långsamhärdande epoxi. Clas Ohlson har en Araldit som i alla fall har härdtid på ett par timmar.

Den långa tiden är bra för att luftblåsor skall hinna stiga upp och försvinna ur massan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det får bli en tub sika 291 då clas ohlson har det i sin butik.

Vad är det för skillnad på 291 och 292 och hur är det att ta bort givaren då ett nytt ekolod installeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en ram runtom givaren som hindrar att epoxyt rinner ut på sidorna o blir för tunt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ram kan man väl ha, men när jag satte dit min så flöt det inte värre än att en valk med tejp gjorde susen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

292 är betydligt starkare än 291 och eftersom det inte är tal om några stora krav på hållfasthet i detta fallet skall du nog välja 291. Bör vara lättare att få bort vid givarbyte.

Återkom gärna med resultatet, har samma planer för mitt ekolod.

//df90

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara luftblåsorna  inte stiger rakt upp och hamnar mellan epoxyn och givaren.

 

Jag använder (nästa) alltid sikaflex i båten, men när jag moterade min akterspegelsgivare i botten på jullen använde jag silicon, kanske bara av den anledningen att han som rekomenderade metoden sa silicon.

 

 Man får inte stirra sig blind på smådetaljer. Man hör av någon att det är en dödssynd att använda silicon i båtar, utan egentligen att veta varför och vips är det ett axiom.

 

Det hade säkert fungerat lika bra med sika.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan variant som jag har testat och fortfarande använder mig av är följande, tag en bit 50 mm avlopsrör ca 6 cm långt, lima fast det mot botten på båten gärna fasad så att den sitter lodrätt mot sjöbotten. Fyll den med matolja eller liknande, stoppa ner givaren i röret och se till att den ligger i oljan. Fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har länge kikat runt på forumet utan att vara medlem, men nu kunde jag inte låta bli att lägga mig i.

Håller med toaen till fullo, marknads avdelninge på Sika är lika duktiga på att marknadsföra sina produkter som vissa personer (härinne som allmänt inom båtvärlden) är okunniga.

Våtrumssilikon är precis som tidigare inlägg sade direkt olämpligt att använda både på båten och i våtrummet av den enkla anledningen att det .... just det ... INTE är silikon.

ÄKTA silikon kan inte mögla och har grymt bra limegenskaper, anlednignen till att det står anti mögelbehandlad på våtrums silikon är att det är utblandat såpass mycket att det kräver antimögel medel för att inte mögla.

Slutsats: silikon är ett ypperligt lim och tätnings material, förutsatt att det är ÄKTA silikon man använder.



Senast ändrad av Futhark | 15 juni 2008 | 17:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en person i forumet som är helt ute och cyklar, använd absolut inte silikon!!!

Visst riktigt silikon har bra egenskaper men hör inte hemma på en båt, då du inte kan måla en topcoat på ca:2meters avstånd utan att få problem, aldrig silikon på en båt!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att han inte tänkt måla över limmet så vidhåller jag att äkta silikon fungerar utmärkt! Loctite 5366 limsilikon blöder inte vid någon installation jag har utfört, och det har gått alldeles utmärkt att måla inom 2 meters radien som föregående inlägg påstår krävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man sätter givaren i skrovets insida med sika eller lim, kan man då fortfarande se Fiskar på lodet eller.....någon som vet????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så länge det är gummi eller skumfiskar, i det fall du använt silikon. Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag vidhåller att man absolut inte skall använda silikon på en båt, oavsett vad du säger, jag tror knappast att du får medhåll från särskilt många. Det enda man skaffar sig är vidhäftningsproblem!

Använd aldrig silikon på en båt!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...