Gå till innehåll
söndag 08 februari 2026
Gäst Mats

Teleflexstyrning, demontering

Rekommendera Poster

Gäst Mats

Hej! Kan någon hjälpa mig med tips angående hur jag skall göra för att montera isär en rattstyrning av teleflextyp ifrån styrpulpeten? Ovanifrån: I centrum på ratten sitter en skruv. Ratten går inte att ta bort med denna skruv borta. Jag har vridit ratten till ändlägena åt båda hållen och samtidigt dragit utan resultat. Under ifrån: I andra ändan sitter en platta över styrväxelhjulet. Med plattan och styrväxelhjulet borta syns bara ett kugghjul som driver runt detta större hjul. Styrväxelhuset verkar vara helgjutet. Oavsett i vilken ända jag skruvar så får jag helt enkelt inte isär det. Det känns mest naturligt att det är ratten som skall bort, och sedan fästet på denna sida, varefter styrväxeln tas ut underifrån. Frågan är hur?? Har du något tips? MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ÄR ratten som skall bort precis som du gissat. Förmodligen så har konan ärgat fast. Spruta på massor av rostlösande medel, vänta , spruta på mer, vicka, vänta spruta, osv. Så ska du se att det lossnar. Sen är snäckhjulet monterat med skruvar som blir synliga när du fått isärggrejorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Jag har tagit i så mycket jag vågar, men inget händer. Vickat, snurrat, skruvat, bänt och trixat. Både rattnavet och styrstången verkar vara av aluminium. Det syns inga beläggningar över huvud taget. Det är alltså bara mer våld som behövs?? MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du prövat med att spraya rostlösare ? Spraya på rikligt och låt stå över natten. Köp en bra produkt, gamla 5-56 är inte så bra längre. Lenson har flera utmärkta grejor, men det finns flera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Axeln som rattnavet är påtryckt på är koniskt om jag mins rätt, och i axelns längdriktning sitter ett knaster som låser ratten mot axeln. Detta sammantaget gör att ratten sitter som berget ibland och jag använde en avdragare när jag tog isär mina grejor. Akta bara ratten, som brukar vara av plast längs in och inte tål påfrestningen från avdragaren hur som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Jag tackar för tipsen. Jag skall prova till helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter

Hej Jag har plockat bort många rattar igenom åren. Gör så här, skruva in centrumbulten ett par gängor och sedan har du en hammare. pressa ratten utåt och slå samtidigt till med hammaren så kommer ratten att lossna! /Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Ratten är nu borttagen! Samtliga ovanstående föreslagna metoder provades. Det som fungerade av att använda en tvåbenad avdragare, dra åt denna mycket hårt samt slå med en hammare på centrumskruven. Inget verkar ha gått sönder av denna behandling. Både rattnav och konen i styrväxeln ser helt perfekta ut. Ingen oxid, inga märken. De satt bara otroligt hårt. Tack för tipsen! MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Harry

lättaste sättet är att använda dynamit....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...