Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Terrafobica

Enkla solceller

Rekommendera Poster

Jag funderar på solceller men vet inte riktigt vad som behövs till båten min.  Batteribanken är 88 Ah till starten och 2X140 Ah i förbrukning.  Det som drar ström ombord är väl egentligen bara kylboxen som är en ny Waeco med kompressor, rätt strömsnål med andra ord.  Har aldrig gillat utseendet på alla dessa stora paneler som sitter fast monterade.  Jula har en liten hopfällbar variant som är på 13 W med propp för direktanslutning i cigguttaget, 2 sådana så har man ju 26 W och det är väl så pass lite att det inte behövs någon regulator?  Är jag fel ute nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Hej Håkan, nej det där tror jag inte räcker till något. Min solcell är på c:a 40 W och ger 28 volt när det är i direkt sol. Vad det innebär i realitet när det gäller ah är väl fyra eller något. Jag är dålig på det där, men någon måste ju svara så tråden kommer upp innan glömska.
Annars så är allt bra iaf. Flört /Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid ger det något med de solceller man skaffar. Bättre små än inget alls. Regulator tycker alla regulatortillverkare man ska skaffa.

 

Själv är du nog ute på rätt väg. Med 280 Ah kan solen lysa i en massa timmar och så stor batteribank kan man överladda med 2A länge utan att det behöver fyllas på batterivatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att räkna ut strömmen I dividerar man effekten P med spänningen U. Ponera att Du har en solcell som ger 14,5 volt och 26 watt så har Du en laddström på 1,7 A. Jag vet inte om det räcker för att driva Din kylbox och samtidigt ladda Din batteribank. Beroende på batterityp så bör laddspänningen ligga någonstans runt 13,5 volt så jag skulle nog rekommendera en regulator i vilket fall som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den ger 13 Watt * 2  = 26 Watt så snittar den i Ah/dygn

Luleå  Stockholm  Malmö

Maj         7,5   8        7
Juni        8      9        8
Juli         7,5   8        7
Augusti  6     7,5       7

Data från  http://www.yngman.se/sve/dimensionering.htm

se även:

http://www.husvagnsforum.com/components/com_fireboard/uploaded/images/Sol_Ah_perDygn.jpg

Så i snitt bidrar panelerna med max 7-8 Ah/dygn(~100 Wh), vad drar skåpet/dygn?

Mitt elektrolux kompressor drar gissningsvis 15-30 Ah/dygn =  180-360 Wh/dygn beroende på temperatur och innehåll/fyllnadsgrad/inställd temperatur.

Mina 2* 41W(peak) Solara paneler med Maxpower regulator orkar normalt precis försörja skåpet plus lite läslampa nå'n timme/kväll.

Data på dom är:
average daily output in summer (Germany) 164 Wh/d *2 = 328 Wh/d
voltage at peak power: 18,6 V
current at peak power:  2,2 A

Regulator behöver du ingen om du inte lämnar dom på väldigt länge utan att nyttja batterierna alls.



Senast ändrad av Gunnar_ | 03 juni 2008 | 21:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar igång den här gamla tråden igen.  Nu har jag utökat förbrukningsbanken med 80Ah och har då 360Ah.  I hemmahamnen ligger jag på landström så batterierna är på topp när man väl ger sig av.  Dessutom brukar jag då ha alla matvaror frysta så att kylboxen inte ens går igång de första dagarna.  All belysning ombord är utbytt till LED, tv´ n används aldrig och lilldatorn är uppmätt till 19W = 1,5Ah, vid tv-tittning drar den 24W = 2Ah. Generatorn är på 115Ah och ger 35Ah vid tomgång så strömlös blir jag nog aldrig.  Men ibland så ligger man ju kvar några dagar extra i den där vackra naturhamnen där andra också njuter av naturen och tystnaden och då vill man ju inte köra motorn för att ladda på lite.  Har nu beställt en sån där liten solcell för att testa, verkar det fungera så blir det en till, för något bidrar de ju med i alla fall.  Och jag undrar om de har en inbyggd regulator tro?  Jag menar, eftersom de är byggda i paket med ciggpropp för direktladdning så borde det ju vara tänkt så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte försvåra beräkningarna Terrafobika:

 

All belysning ombord är utbytt till LED, tv´ n används aldrig och lilldatorn är uppmätt till 19W = 1,5Ah, vid tv-tittning drar den 24W = 2Ah. Generatorn är på 115Ah och ger 35Ah vid tomgång så strömlös blir jag nog aldrig.

Det du menar är A. Inte Ah.

Ah blir det när du tittat en timme!

A x h= Ah. T.ex när du tittat på TV 2 timmar blir det 4 Ah.

Generatorn ger 115A.

Jag har sett att man i broschyrer och specifikationer ofta gör fel i detta avseende och det blir svårt att förstå vad som menas.

Hr Messerschmidt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag vet att det betyder amperetimme, bara slarv av mig.  Men frågan återstår, är det inbyggd regulator tro?  Det följer ju som sagt med ciggpropp för direktladdning och då skulle det ju inte vara bra om laddaren låg på låt säga 17,5V.  Dessutom medföljer ciggkontakt/hona för direktdrivning av 12-voltsprylar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Med så små solisar blir det bara underhållsladdning. Vet inte exakt var gränsen går när en regulator behöver styra. Jag har en sån liten panel som underhållsladdar utan regulator ett 7,2 Ah batteri. Det finns kanon fina lösningar med små paneler som kan monteras ihop och placeras lite som det passar. Dessutom saknar dom otäcka vassa klossar som sticker upp. Sök på nätet och prata med någon firma. Jag håller med om att panelerna i båtaffären inte är så smidiga men med din lilla strömåtgång är det lätt att få till det smidigt och inte så i ögonfallande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen regulator på en 25W panel. Jag har inte kylen på eller andra förbrukare. Batterierna är tot 215Ah och jag har inte sett att det gått åt batterivatten så det nog lugnt.

Det kan ju också vara mulet i nån vecka och är kylen på riskerar man att batterierna står utan laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att gunnars uppskattning av kapacitetsbehovet stämmer.

Om man ska försörja kylskåp med solpaneler enbart så behövs rätt stor kapacitet. Men hur stor beror på flera saker:

- Montering: Är de riktade mot solen och inte skymda av rigg etc får man ut mycket större effekt än om de är platt monterade exempelvis på luckgaraget.

- Batteribankens storlek: En stor batteribank har bättre förmåg att ta emot den effekt som solpanelen ger. En mindre batteribank tar inte emot så mycket effekt - i synnerhet när batterierna är mer än halvfulla. Det gäller även vid laddning med motor - så med korta motorkörningar varje dag är det bra att ha en stor bank så att den kan ta emot mycket effekt den lilla tid man kör motorn. Generatorn ger mycket mer än batterierna normalt tar emot. Speciellt om de inte är nära tomma.

- Regulator: Man behöver normalt inte regulator när batteribanken är stor och panelen liten. Hörde någon expert rekommnedera att man inte behöver reg. när batterikapaciteten i Ah är mindre än 25% av solpanelens effekt i W. Mao: 20W panel behöver ingen regulator när batteriet är runt 80 Ah. Däremot kan man med en modern regulator såsom Maxpower från Naps få ut mer ur sin panel. Det beror på att paneler lämnar begränsad ström, men hög spänning som batteriet ej kan utnyttja. Maxpower så att säga transformerar ned spänningen och ger högre ström och kan därmed få ut mer effekt ur panelen. (Effekt = Spänning * ström).

Vi har en panel som satt vid köpet av vår nuvarande båt. Den är på cirka 25W och liggande monterad på luckgaraget. Den ger på tok för lite effekt en solig dag (trots Maxpower) för att orka med ett kylskåp utan att man kompletterat med motorkörning. Kylskåpet är utan jämförelse den största förbrukaren om man inte har dator eller liknande i båten. Jag tror att jag minst skulle behöver tredubbla effekten med samma montering för att det ska räcka.

Jag vill själv kunna ligga still utan motokrörning några dagar eftersom vi har små barn som hellre är vid en strandkant än i en ruff. Min plan är att dels utöka batteribanken med ett fjärde batteri (Jag har en gemensam bank med en Battery Brain på) samt att byta till mellan 80-95W panel. Eventuellt åker den gamla panelen upp på ett stativ som kan riktas mot solen.

Tänk på att använda bra och kraftiga kablar till all el ombord, men i synnerhet solpanel.

En intressant sak jag läst om, men inte testat själv än är att använa någon form av spegel för att rikta mer sol mot solpanalen när man ligger i hamn för att få ut mer effekt, minska effekten av skuggor etcetera. Vad jag förstår fungerar detta, men kan göra panelen överhettad. Att panelen klarar mer sol torde vara givet eftersom vår solinstrålningen liten jämfört med länder närmare ekvatorn där paneler också fungerar.

Nån som testat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...