Jonas_JJ 0 Postad 13 Maj , 2008 Jag har hållt på o bråkat med mitt maxsea nu i 2 dagar och får inte gps:en att funka med det... Jag har först installerat drivrutiner för pucken och sen installerat maxsea... Har rätt comport och provat att ställa porten till 4800 och även prövat 9600 I maxsea står den på 4800 Kollar man på data trafiken i maxsea för gps:en så rabblar den massa konstiga tecken... Och jag har haft pucken liggandes på fönsterbrädan lääänge men ingen signal till programmet.... Någon som har något förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 13 Maj , 2008 Kan inget om MaxSea men: Det tyder på fel ordlängd eller Baudtal om det blir konstiga tecken. Vid seriell kommunikation är det viktigt att sändare och mottagare är inställda på samma bitantal och Baud samt stoppbitar och paritet. Ofta kör man 9600 Baud, 8 bitar och ingen paritet och en stoppbit. Om man vill bli lite mindre känslig för långa kablar och inte har så bråttom brukar man gå ner i Baud, 4800, 2400 eller 1200. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 13 Maj , 2008 Okej, Tack för tipset. Skall kolla på de senare ikväll... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 15 Maj , 2008 Hänger på här eftersom jag har exakt samma problem men med Seaclear. Du verkar ju kunna det här, så jag ställer några frågor......Vad menar du med ordlängd? På min datorkommunikationsport har jag de inställningar du föreslår, 9600 baud, 8 bitar, ingen paritet och en stoppbit. Där finns även en inställningsmöjlighet för Flödesreglering som är inställd på ingen Det finns 2 ytterligare alternativ under Flödesreglering nämligen Xon/Xoff och Maskinvarustyrd. Kan det vara så att den ska vara inställd på något annat alternativ än ingen? Om du känner till Seaclear........vet du var man ställer in värdena på den? Baud och comport har jag ju hittat och ställt in under fliken -Tools-Properties-Comm. Men jag hittar inga inställningsmöjligheter för paritet och stoppbit? Vore kanon om du kunde hjälpa till med detta, har snart slitit av mig varenda hårstrå i försöken att få det här att fungera. Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 16 Maj , 2008 de här e riktigt skummt.... allt skall vara rätt inställd... Men får ändå inte upp någon position... Ändå har ja haft datorn o pucken utomhus länge.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 16 Maj , 2008 Nu vet jag ju inte hur det ser ut i Maxsea, men........har du flera comportar att välja på i programmet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 17 Maj , 2008 Nu har ja grejjat ännu mer med det ock bytt comport... Och nu när man tar o kollar data kontroll så rabblar den massa longitud o lattitud ser ut o va riktigt... men får fortfarande ingen position.... Grr... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Maj , 2008 Liknande problem på länken. Se några GPS Meningar på min bild. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=224577 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 17 Juli , 2008 Någon lösning på detta problem ? Under kontroll av data ser det ut som riktiga gps signaler kommer in men markören ligge kvar i utgångsposition utanför afrika grymt frustrerande... det fungerar med en lånad vartion av fugawi... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 21 April , 2009 Förlåt för att jag rycker upp en gammal tråd, men: Jag hade exakt samma fel, och för fem minuter sedan hittade jag det. Baud: 4200 Bytes: 8 Stopp: 1 (alltså bara standard på det köret) Man måste dock välja typ manuellt, detta är felinställt från början. Välj till GGA! MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser