Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
labbibia

Besinpriset når rekordnivåer igen

Rekommendera Poster

Pga. stigande världsmarknadspriser,,,,,

Är det någon som har sett sänkt pris pga. sjunkande världsmarknadspriser? Skulle inte tro det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har faktiskt hänt flera gånger att bensinbolagen sänkt priset pga sjunkande världsmarknadspriser. Det är bara att tidningarna inte är så pigga på att skriva om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostar att ligga på toppSkrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot verkar världsmarknadspriset alltid gå upp när semestertider nalkas och många ska ut på vägarna och sjön.

 

Visst går bensinen alltid upp i maj-juni varje år? Eller minns jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra att det alltid går upp inför semester osv, men det brukar vanligtsvis stiga innan helger med, om inte innan storhelger..

bara gilla läget.

som åvan säger. kostar att ligga på topp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte hjälpas åt att fylla i aktuella drivmedelspriser under sommaren för alla båttappar på följande sida?: http://www.bensinpriser.nu/bat.php

Vore kul om vi på MG också skulle hjälpas åt att göra denna insats för ett enkelt båtliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker 98 oktan! Kommer väl upp i 15:- lit lagom till semestern! Får väl hålla nere på bullens pilsnerkorv dåGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhhh.........Är det bara jag som börjar bli rejält sur på att vi betalar så mycket skatt på bensinen? Varje gång bensinpriset höjs, så höjs ju med automatik skatten. När man betalar över 100% i skatt på bensinen börjar det väl bli dags att bli förbannad?Guld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp oljeaktier och garva åt bensinpriset!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte råd.......Alla pengar går åt till bensin!Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det ur ett positivt perspektiv.

Varje gång du fyller tanken så gör du en jätteinsatts med bidrag till staten.

Tänk vad mycket bra de kan göra för pengarna som du är med och skänker dem.Flört

 

Var med och gör en välgärning för staten, åk mer båt i sommar.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har ju rätt förstås! Jag är stolt över att med min redan beskattade lön betala över 100% i skatt på bensinen så staten kan göra nåt bra med pengarna...........Fru Gårkvinna-skyltar exempelvis. Man förstår att det behövs höga drivmedelsskatter, så att vi ska ha råd med såna viktiga reformer!Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det känns jättekul att betala för regeringens personalfester...Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bensinpriserna går upp till sommarn är väll för att OPEC stryper produktionen en aning samtidigt som efterfrågan ökar.....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det ju. Kina och Indien behöver mer bensin nuförtiden, och det drabbar ju oss andra med ett högre bensinpris. Läste i nån av kvällstidningarna igår, Aftonbladet?debattsidorna, att bensinpriset innan skatt ligger nånstans på 6 kr/ litern. Och då har alltså bensinstationen tagit ut sin vinst på den. Resten är skatt! Som vi betalar med redan skattade pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, med dubbla V8or så blir det ett riktigt nöje o sponsra personalfester, svindyra resor med privatjet mm.mm.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan!!!  Min 8:a som är så jäkla törstig..Men nu måste väl svenska folket protestera ialla fall????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skojar Du?

Eller jo, vi protesterar väl som vanligt genom att knyta näven i byxfickan och muttra någon ohörbar svordom...

Tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige protesterar vi inte! Vi håller oss inomhus och beklagar oss lite lagom eller ser till att bli lite kaxiga med en nubbe eller 2 innan för västen och låter om möjligt lite mer på en ute servering. Så ska det fortsätta vara, för vill ju fortsätta vara Svenskar. //Iggy :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som på allvar tror att någon typ av protest mot höga bensinpriser skulle hjälpa? Är det någon som känner till eller har hört talas om att en protest skulle ha hjälpt historsikt? Jag kommer inte på at at det skulle ha hänt. Bensinbolagen och regeringen skiter väl i vad vi tycker. Inte för att jag är flat, bara realist.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Frankrike (ett expempel) går ju man ur huset
och protesterar med alla möjliga medel, dom har vad jag
vet också lyckats med sina protester i en del fall.

 

Men som sagt något sådant osvenkt gör ju inte vi, så vi lär
då inte heller få reda på om det får någon effekt.

Personligen så tror jag inte jag heller att det hjälper i just det här fallet.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att det är större efterfrågan på diesel än bensin, därav det skenande priset på diesel, enligt den vanliga praxisen om tillgång och efterfrågan borde väl isf bensinpriset gå ner men det gäller ju tydligen i alla andra fall än bränsle......Obestämd

//

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ropen skalla!
Skam att man inte kan köra runt i bensinslukande motorer med rötterna i 50-talet nu heller!

Tror tyvärr inte att det går att få med sig många på det. Folk tycker inte synd om villaägare, båtägare, höginkomsttagare och andra som anses ha det förspänt redan. Utom möjligtvis andra villaägare, båtägare och höginkomsttagare förstås...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I USA är literpriset 5,60 och dom KLAGARSkrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ropen skalla!
Skam att man inte kan köra runt i bensinslukande motorer med rötterna i 50-talet nu heller!
Det är väl inte riktigt det det handlar om, eller?

Jag antar att Du är helt nöjd med dagens situation? (om man bortser från att Du är seglare och undkommer det höga bensinpriset samt att Du inte behöver körkort för att framföra din båt samt att ... ... ...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Motorerna har rötterna i 1800-talet.Cool Men skam är att Staten sysslar med rena rånmetoderna! Över 100% i skatt på bensin och diesel är ju helt orimligt! När det gäller båtåkande så finns det säkert människor som tycker att det är rätt åt oss båtälskare att bensinpriset är så högt. Men Sverige är ju ett (med Europeiska mått) väldigt stort land, som är glest befolkat. Många som bor på landsbygden har ju många mil till sitt arbete, till samhällssevice av olika slag osv..........Med tanke på det så är det ju helt orimligt att Staten ska råna medborgarna på det sätt som sker!

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nöjd, nädå - det är dyrt som f-n med mycket här i världen, däribland bensin. Och nya segel :-)
Tankade 20 liter 2%-igt på Loopen i helgen och höll på att ramla av bryggan när jag upptäckte att det kostade nära 17 kr litern. Men vi lever i en marknadsekonomi, och det börjar bli brist på soppa i välden. Och Sverige ligger någonstans i mitten i Europa med sitt bensinpris, så det är väl inte värre här än någon annanstans? Och vi kan väl vara överens att det finns betydligt mer effektiva motorer än jänkar-V8:or..?

Men - som jag säger - det är svårt att få sympati kring detta från andra än från andra båtägare. Sedan kan man tycka vad man vill om det. Vi är inte en grupp som den icke båtburna allmänheten visar förståelse för direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl hur mycket marknadsekonomi det är på en vara där staten tar 100-120 % skatt på en vara som 70% av befolkningen är helt beroende av???

Läste om en ekonom som ansåg att priset på baslivsmedel och kött skulle kunna höjas med ca 30% eftersom folk ändå skulle köpa dessa produkter, tro fan det eftersom vi inte överlever utan...

Marknadsekonomi...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...