Gå till innehåll
fredag 29 augusti 2025
Uffe70

värmaren har lagt av

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Ebesprächer dieselvärmare i båten och den vill inte vara med längre.

Det började i slutet av föra säsongen med att den bara blåste kalluft och nu blåser den inget alls. Saken är den att jag inte tror mig själv om att kunna fixa detta så jag undade om någon kan rekommendera en lämplig verkstad i göteborgsområdet?

Mvh: Uffe. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Så den surrar och går, men tänder inte och ger ingen värme?

Kolla lite själv först:

1. Primary suspect: glödstiftet som sitter i värmaren och tänder dieseln i början innan man fått upp värmen så den brinner av sig själv. Ska bytas typ varannan säsong eller nåt, om man använder värmaren flitigt.

2. Får den diesel? Stopp i filter? Stopp in ledningen på vägen?

Har du någon bruksanvisning så står det i den hur man kommer åt glödstiftet. Och förmodligen ett felsökningsschema också. Eller kolla tillverkarens hemsida på nätet. De flesta tillverkare har möjlighet att ladda ner gamla manualer gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja,

I slutet av föra säsongen betede den sig som du beskriver.

Nu är den stendöd. Så länge den fortfrande levde var jag inställd på att försöka hitta problemet själv. (detta var också innan jag faktiskt tittade på den) Jag kan heller inte hitta någon modellbeteckning vilket inte gör det hela mindre frustrerande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min förra Eber var stendöd tills jag hittade tempsäkringenSkäms. Förra ägaren sa att den varit död i flera år, men ett tryck på återställningen så gick den såååå fint såFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

heh. Ja det kan ju vara nåt.

Vart hittade du den då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du ser värmaren från sidan så sitter ju själva styrningen (en låda med ett relä bla) skruvat på värmaren. Alldeles i anslutning till den lådan eller uttanpå värmarens hölje ska den sitta, det brukar vara en röd knapp som hoppar ut när den löst ut, och ska tryckes in för att återställas. Den ska ju slå av om värmaren blir överhettad, vilket händer bla om  fläkten stannar. Appropå säkringar, har du kollat så värmaren får ström?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så långt har jag i alla fall gått själv. :) Jag får tacka för tipset om värmesäkringen

en fråga till bara. På bränsleslangen, nära tanken sitter en liten pryl som i mina ögon liknar en pump. (Det är inte filtret) Brukar de ha externa bränslepumpar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mins faktiskt inte hur pumpen såg ut, men du ska höra ett ljud från pumpen när du slår på spänningen för att tända värmaren, prova att knacka på det du tror kan vara pumpen så kanske den hoppar igång. Om du kan ta en bild på värmaren så kanske det blir lite enklare. Men tänk enkelt, vad behövs för att den ska gå?

1. 12V

2. Bränsle

Om den får 12V så ska fläkten starta (den ska gå både lite före tändning och lite efter att den slocknat). Pumpen ska starta när du trycker in knappen för att tända värmaren (den kan ju gå även bara för friskluft).

Såna här problem gillar jag (särskilt när det inte är min båt) så var inte rädd att fråga, skjuter man vilt omklring sig finns alltid chansen att träffa någotFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min gamla Eberspächer, (som inte hade fungerat på många år och två tidigare ägare), räckte det med att byta till nya bränsleslangar. Se upp med dimensionerna. Jag tror det var 6mm mellan tank och pump. Mellan pump och brännare vill jag minnas att det var 5mm.

Försök att suga upp bränsle i slangen innan du provkör. Pumpen lär ha svårt att suga upp ända från tanken. Först såg jag till att bränslet nådde pumpen genom att ta bort utgående slangen från pumpen. Pumpen ger ifrån sig ett tickande ljud. Vid varje tick pressas en mycket liten mängd bränsle fram.  

När bränslet väl kom fram och passerade pumpen anslöt jag nästa slang som jag kopplade ur vid brännaren för att se att bränslet nådde fram dit. Att låta pumpen sköta detta tog lång tid då den pumpar så liten mängd per tick. (Jag kopplade ur kabeln till glödstiftet medan jag väntade på att bränslet skulle nå fram). 

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mängder av tips här. Det tackar jag för. Till alla nyfikna får jag dock tyvärr meddela att jag inte har någon möjlighet att komma ut till båten och prova innan lördag. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...