Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Crona

Nu har jag skrapat bort den gammla färgen

Rekommendera Poster

Nu har jag skrapat bort den gammla färgen som den förra ägaren tydligen inte målat som man ska. Den lossnade lite här och där så jag bestämde mig för att skrapa bort allt. Sen tog jag vattenslip 600 därefter 1200 papper. Rubbing och vax på det. Blev rätt bra efter omständigheterna. Sen har jag tagit bort fenderlisten för att komma åt bättre. Det fanns en hel del skit bakom denna. Så pass mycket att gräs hade börjat växa.

Nu är frågan är det någon här på forumet som tagit bort och satt tillbaka denna fenderlist på sin Maxi 77:a Hoppas det är lika enkelt att sätta tillbaka den som att ta bort den.

post-15276-1394235445,227_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Ingen aning vad det är, har aldrig tänkt på det ens. Är det en gummilist? Kan väl bara vara att klistra dit den isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en rätt kraftig gummilist, typ U-list. Fick liksom rycka lite för att ta bort den. Den var nog mer tryckt mot fogen på båten än limmad. Sen är den skruvad mot ett stålfäste längst akter. Midskepps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Ok, då är det nog bara att rengöra den och trycka dit densamma. Kanske att någon form av lim hjälper den att sitta, istället för att lossna som min erfarenhet av gummilister har. Borde finnas något. Fick iaf upp tråden igen Flört Lycka till /M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Fäst listen på den ena sidan med det rostfria klämfästet, fäst sedan en lina i den andra änden på gummilisten och med en medhjälpare som sedan lägger linan runt winchen på motsatta sidan av båten kan man sträcka ut gummilisten då den oftast krymper en del. Gå sedan runt båten med en gummislägga och banka fast listen samtidigt som den sträcks med hjälp av winchen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det låter avancerat. Får se hur det går! Återkommer när jag fått den på plats! Tack för tippset! Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den behöver töjas ganska mycket som jag minns det.

När vi gjorde det så fäste vi den i aktern och tog grannbåten till hjälp och drog därifrån fram listen till fören.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet inte, men jag tor inte det är någon special list på din maxi, utan en helt vanlig gummi list. när man nymonterar en gummi list så ska man värma upp den för att det ska gå smidigt och lätt att få dit den värma i gryta, eller en varmluftspanna. vet ej hur man gör med en begad, då den säkert är hård och styv, men den kanske går att värma upp den med på nåt sätt? Hoppas det går bra! H/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Precis som David skriver värmer man upp listen, (ordentligt)
hett vatten vatten är enklast. På varvet använde vi en stor
varmluftsugn. När man monterar en ny list har man rätt
längd från början och kan kapa av överflödet när man kommit
runt. När vi satte tillbaka äldre lister fäste vi BÅDA ändarna i
beslaget. Listen ligger alltså uppe på kanten av däcket runt
båten, sedan kränger man på listen i fören därefter akterhörnen.
Sedan är det bara att arbeta sig vidare, använd gummiklubba.
Det är nästan ett måste att vara minst två personer till detta
jobb. Använd tjocka fodrade handskar annars flår du händerna
på den varma listen, en kofot kan vara användbar när listen
ska över i fören men oftast  funkar det utan.En sak till:
Det går inte att såsa med detta arbete allså inga
kaffe eller pilsner pauser förän listen är på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jag hade använt klister iaf Flört fan, kofot, slägga, använda grannbåten haha. Nej, köp en ny om inte den gamla passar längre och köp rätt längd från början. Det skulle jag ha gjort. Kan du fixa den befintliga, så försök. Klappa dit den med gummiklubban, men använd lite klister. Glad Så slipper den lossna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte min relingslist eftersom den tidigare var bytt mot en felaktig typ som var alldeles för stor och kragade av vid minsta kontakt med något annat. Efter att ha mätt lite och tagit med mig provbitar av ett par som verkade passa bäst blev det http://www.seasea.nu/Article.aspx?ArticleNo=5613 i mitt fall. Båten är en Monark 540, en Pelle Petterson-ritad lillasyster till Maxi 77:an.

 

Listen är i PVC och ganska hård. Att värma på något vettigt sätt var svårt för mig men hade gjort den smidigare, jag försökte använda varmluftpistol så gott det gick. Listen valdes för att sitta tight kring skrov-däck skarven. Skarven har flänsar som passar i urholkningen av listen. Det krävdes rejält med kroppsarbete för att få listen på plats, men var inte svårt på något annat sätt. Lite krångligt att få den att passa någorlunda i akterhörnen som är 90 grader i tvär radie. Där fick man försöka sträcka en del för att den skulle sluta så tätt intill som möjligt. Tror inte att det krävs vare sig så värst mycket sträckning eller lim annars om man har liknande flänsar som listen låser ikring.

 



Senast ändrad av fjollberg | 30 april 2008 | 09:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det färdigt polerast runt om hela båten. På Lördag gör vi ett försök att få på gummi listen. ;-)

post-15276-1394235459,0155_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Lycka till Glad Hoppas vädret består, jag ska följa med en kompis. Först mastar vi på, sedan tar vi hans båt en scampi som ska ligga hos oss i forts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger gummilisten i bilen och värms upp! Ska till båten i eftermiddag och försöka kränga på den. Återkommer med resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja inte helt lett att montera fänderlist, men precis som någon skrev innan, värm upp listen i en stor balja med kokande vatten, ta hjälp av några kompisar, montera fast, om det är en ny list, ena änden och börja sträck ordentligt och tryck/slå på plats listen, kan även behövas att värma på listen halvägs runt båten. Har du sträck/tryckt/slagit ordentligt så lossar garanterad inte listen, något lim behövs ej.



Senast ändrad av BerraS | 10 maj 2008 | 14:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit vid båten och försökt få på den förbaskade listen. Jag kom dock ner rätt sent och det hade redan hunnit bli lite kallare. Fick nästan runt listen tills den stelnade alldeles för mycket. Nu ska vi ta ett nytt försök under morgondagen. Har ingen värmepistol men kan det räcka med två hårtorkar för att få listen mjuk. Man kunde ju dra med vinschen så länge man inte kommer förbi fönstrena. Men hur skall man sträcka listen den sista biten? det fattas nog ca. 20 cm som det ser ut nu.

post-15276-1394235463,7869_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är listen äntligen på plats CoolSkrattandeGlad Men jag varnar alla som har en maxi 77 att inte ta bort denna om ni vekligen inte vill ha ett helvete med att få tillbaka den. Det tog nog 5 timmar för två personer att få dit den. Men varmluftspistol och en hel del winschande.

Har även bottenmålat båten. Ska måla på dem mest utsatta ställena en gång till samt ett lager på drevet. Sen är den färdig att sjösätta.

post-15276-1394235465,2636_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...