Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
AP07H

Kan du hjälp oss?

Rekommendera Poster

Hej, vi är ett gäng studenter på IHM i Göteborg som håller på att ta fram en affärsplan till ett företag som tillverkar inombordare. Vi vore tacksamma om ni kan hjälpa oss med svar på nedanstående frågor.

Tack på förhand!

Alex, Caroline, Kalle och Martina

 

1, Varför är Ni på sjön ?  (segling, båtåkandet ,naturupplevelsen, komma ifrån vardagen)

2, Hur ofta är Ni på sjön? (hela säsongen, på helger etc)

3, Användningsområde (övernattning, dagsturer)

4, Hur mycket går du för motor och vad anser du var ”normal” marschfart?

5, Vad är viktigt för dig gällande motorn? (t.ex driftsäkerhet, pris, tystgående)

6, Vad har du för syn på elmotor för båtar?

7, Vad tror du är fördelar respektive nackdelar med en elmotor respektive dieselbåtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Segling, komma från vardagen, avkoppling

2. Hela året mer eller mindre.

3. Vår bostad

4. ca 200 timmar/år

5. Driftsäker, tyst, vibrationsfri, enkel att serva och komma åt, priset, tillgång på reservdelar world wide alt

6. Om man kan lösa problemet vid ett eventuellt åsknedslag så kan en elmotor var av intresse. Men frågan är då om det är fråga om en diesel elektrisk motor eller motor som drivs av bränsleceller. En bränslecellsdriven motor är synnerligen intressant, speciellt den bränslecellen som använder saltvatten som bränsle.

7. Om man har elmotor måste man även tänka på att man inte kan använda gasspis. Fördelen med elmotorn den är tystare!
Fördel dieselmotor man kan ha gasspis. Nackdel: Ingen har uppfunnit dieselmakern än Skrattande plus att den släpper ut en massa avgaser.
Fördel bränslecell (saltvattendriven): otroligt billig i drift. Glöm bränsletank, hiva upp en hink vatten från havet och pyts i. Inga avgaser, endast vattenånga. Kan det bli bättre....Nackdel bränslecell: Otroligt dyra i inköp och att den saltvattendrivna inte finns i storlek som passar fritidsbåtar än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Åka båt, naturupplevelse, komma ifrån.

2. Helger Maj-September, ett antal veckor på sommaren. I viss mån väderberoende.

3. Övernattning

4. Oftast, när den inte är trasig. :-)  (Motorbåtsägare 100 mh per säsong) Semesterfart 7 knop är min normala marshcfart.  20 knop är transportläge när man ska någonstans till en viss tidpunkt. (Typ systemet håller på att stänga.)

5. Driftsäkerhet (diesel exploderar inte efter tankning), tillräcklig kraft för önskad marshcfart, tystgående, pris. In that order.

6. Elmotor? Tyst och lugnt, driftsäkert. Men: var får man energin ifrån? Lång kabel? strömmatning a la Spårvagn upphängt utefter farlederna? Måste klara minimum 2-3 dagsetapper mellan tankningar om man organiserar eltankställen i en massa naturhamnar och gästhamnar runt i skärgårn.

7. Elmotor driven av lokalt kärnkraftverk i båten a la atomubåt oberoende av tankställen veckor i sträck: perfekt!
Diesel bullrar en del men har lång aktionsradie oberoende av yttre omständigheter.



Senast ändrad av Anders_St | 24 april 2008 | 17:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Segling, byta vardag, naturupplevelsen, friden, koppla bort jobbet.

2: Helger från början på maj till slutet sept/mitten oktober samt 3-5 veckor semester

3: Övernattning, semesterturer

4: Till och från förtöjningsplats, när det blåser för lite och jag vill komma fram fortare. För min Passad, c:a 5-6 knop marsch, max7-8 knop

5: Driftsäkerhet, tillförlitlig, tysthet, lång gångtid på en tank d.v.s hel dag

6: Positiv till det när man har löst bränslekällan så att man uppnår flera timmars drift. Med dagens kommersiella teknik finns bara alternativet med batteridrift med alldeles för kort drifttid.

7: Elmotor F: tyst   Elmotor N: kort drifttid, med dagens teknik lägre marschfart på längre sikt >1-2 timmar, osäker på manöverbarhet vid blåsiga hamnsituationer   Förbränningsmotor F: lång drifttid med en tank, totalt lättare installation vid liknande effektklass  Förbränningsmotor N: CO2-utsläpp, ljud, avgaser,

Båda typerna av motorer är underhållskrävande, så där finns det varkens för- eller nackdelar mellan typerna.

Jag hoppas mina kommentarer hjälper, lycka till

Passada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Segling, frihetskänsla, komma ifrån.

 

2. Förnärvarande några helger plus någon vecka.

 

3. Övernattning.

 

4. Så lite jag kan, men eftersom jag ligger i Stockholms innerstad behöver jag ofta gå för motor någon timme innan jag når seglingsbara vatten (ok, det är en definitionsfråga, men jag tycker inte att det är helt seriöst att kryssa omkring i så trafikerade områden). Marschfart ca 4 knop för motor.

 

5. Driftsäkerhet har nog högst prioritet. Tyst vore trevligt. Pris, ja det beror nog lite på vad jag upplever att jag får.

 

6. Jag är ganska intresserad av att använda elmotor. Frågan är bara om det går att få tillräckligt mycket drifttid ur den mängd batterier som jag skulle kunna ha ombord. Eller snarare, vore det bara upp till mig skulle jag nog testa, men jag har en familj som nog inte skulle ha samma tålamod om det inte fungerade fullt ut, så jag skulle gärna vilja veta lite mer vad jag kan förvänta mig.

 

7. En elmotor är tyst, miljövänlig åtminstone i förbrukningsledet och startar direkt. Energitätheten i diesel är helt överlägsen allt som går att åstakomma med batterier idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har elmotor måste man även tänka på att man inte kan använda gasspis. Fördelen med elmotorn den är tystare! Fördel dieselmotor man kan ha gasspis

Snälla någon, förklara det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler mysterier - se tråden om åsknedslag i elmotorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Flört Tack entligen lite roliga frågor, här kommer det att bli flera svar. Hoppas ni får användning för några av dom. Glad

1/ Enda stället på jorden där man får/kan finna frid, stressen avtar eller ja. Man slipper se alla stackars stressade nänniskoor och doften doften av hav.

2/ Så ofta det går, nu mer hela året.

3/ Första bostad.

4/ 100 timmar, 6 knop.

5/ Pris!

6/ Nej tror inte på elmotorer, det är en fluga i hysteriska miljö-livet.

7/ Nackdelarna med elmotorn, kommer att inom kort förstås när batteri berget växer. Nej jag tror på gasmotor!

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill fortfarande veta varför man inte kan ha gasspis när man har elmotor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Seglandet i sig, känslan av att i samarbete med naturen ta sig framåt.

2. Så ofta som möjligt.

3. Primärt dagsturer

4. Endast vid tillläggning/losskastning om inte möjlighet att segla till/från förtöjningsplatsen finns, och vid längre stiltje. 4 - 5 knop (detta beror ju på den typ av båt man har.)

5. Lättstartad, driftsäker, konkurrenskraftigt pris.

6. Tyst och bra men mycket begränsad räckvidd.

7. Elmotorns   tyst, lättstartad, låg vikt, hög effektivitet, luktfritt. miljövänligt, relativt tyst, miljövänligt

  Elmotorns - begränsad räckvidd, tunga batterier, kräver möjlighet till laddning i närheten eller batterisläp.

Dieselns driftsäker, lång räckvidd, lätt att få tag på bränsle

Dieselns - tung, lukt av bränslet, avgaser, ljud, vibrationer

Lycka till

Svante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var väldigt seriösa spekulanter på en dieselelektriskmotor men hoppad av det projektet då de inte kunde garantera att motorn inte blev helt förstörd vid en ev träff av en blixt (OK, det heter inte åsknedslag)

Vad gäller dieselelektriskmotor och gasspis så avrådde tillverkarna å det bestämdaste att ha den kombinationen då det förlåg risk för exposion pga gnistbildning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt resonemang tycker jag.

Vid ett blixtnedslag direkt i båten kan man utgå från att all el och elektronik blir utslagen. Då hjälper det inte att man har en helt mekanisk maskin, som exempelvis en äldre diesel, vilken i teorin fortfarande kan fungera i sig - hur får man igång den utan el? Och modernare dieslar har dessutom ofta elektronikstyrningar som också blir utslagen.

Apropå gnistbildning så har man gott om det i en konventionell diesel också - startmotorn, startsolenoiden, reläer och i många fall generatorn. Och även i kringutrustning som pumpar som inte är gastäta.Har man en gasolläcka i en båt utan att den upptäcks och startar motorn, oavsett typ, eller kör någon elutrustning i båtens djupare delar lär man nog flyga i luften oavsett motortyp.

Det är risken för gasoläcka man till varje pris måste eliminera - inte utrustning som eventuellt kan antända gasen enligt min mening!



Senast ändrad av Eilean | 25 april 2008 | 12:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. En dålig dag på sjön slår alltid en bra dag hemma.

2. Hela semestern 5V samt alla lediga helger från april till mitten av oktober.

3. Semester 5V. helger och vissa kvällsturer på vardagar. Ca 70 övernattningar per år.

4. Seglar om det går men har innombordare på 18 hk marschar ca 5.5 knop.

5. Driftsäkerheten. Jag lägger hällre 5000-10000kr mer på en beprövad bra modell än något billigt skräp. På sjön ska saker fungera.

6. Kan helt klart tänka mig en OZ - motor eller liknande om jag behöver byta.

7. Bra och säker laddning i alla väder. Räckvidd i stiltje. Vill nog ha möjlighet till 5 knops fart i minst 5-6 timmar vid stiltje. Men ett litet elverk borde lösa detta om inte solcellerna räcker till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Friheten, semester, avkoppling. Som en husvagn på sjön.

2. Helger och några veckor på sommaren

3. Övernattning/bostad - som flytande sommarstuga Cool

4. Har bara motor. Inte bråttom = 6-7 knop, men om jag skall ta mig från punkt A till punkt B eller snabbt behöver fram innan dåligt väder dock 18-20 knop. Det sistnämnda var en anledning att vi bytte båt - blir det problem kan man annars ha timmar till hamn/land/skydd.

5. Driftsäkerhet och räckvidd. Man kan alltid bli överraskad och kanske inte kan ta sig dit man behövde, man kan få dum sjö så förbrukningen blir högre än beräknat. Med en bil kan man bara köra till kanten och ringa eller ta tummen om bränslet tar slut - på sjön blir det snabbt ett tillbud istället !

6. Perfekt i småbåtar och som komplement. T ex på jollen eller gummibåten, där räckviddskravet är begränsat och storbåten alltid finns i närheten. Men med dagens teknik så skulle det aldrig vara ett alternativ som huvudmotor i en större motorbåt.

7. Men det är ju uppenbart - jämför storleken/vikten på en elmotor på nästan 300kW och en 200hk diesel. Jämför sedan hur mycket plats och vikt den mängd diesel kräver för att komma t ex 100 sjömil med nämnda motor, jämfört med batterier för el-diton. Är rädd för att min båt t.o.m. skulle sjunka med den batterivikten, och för motsvarande prestanda skulle elmotorn därför behöva vara ÄNNU kraftigare. En ond cirkel, eftersom verkningsgraden på energilagring/vikt- och volymenhet är på tok för låg.

Bränslecellsteknik eller något liknande istället för blybatterier skulle möjligen förbättra läget något. Men faktum kvarstår att diesel är nästan oslagbart när det gäller energiinnehåll och verkningsgrad använd i lämplig motor (även om den inte är speciellt hög).

Ambitionen Ni har är bra. Det finns områden där en elmotor skulle kunna passa på sjön, vilket ju är uppenbart eftersom det redan säljs en hel del elmotorer i segmentet för småmotorer. Men vid större maskiner tornar problemen upp sig.

Dessutom måste man se på säkerhetsaspekten och tillförlitligheten. Den ser helt annorlunda ut på sjön än på vägen, glöm inte det. Så länge man inte löst problemen så eldrift ens är speciellt intressant på bilar (där man ändå oftast har laddning varje dag och inte hamnar i en akut fara när energin tar slut) så är det tyvärr tämligen långt borta för att vara ett alternativ för (större) båtar.



Senast ändrad av IngemarE | 25 april 2008 | 14:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite undrande själv????

Möjligen är resonemanget: elmotor -> ger gnistor. Gasläckage plus gnistor = brand.

Att en elmotor ger gnistor är inte alltid sant. För likströmsmotorer där man måste överföra ström till den roterande delen via kol-kontakter är det sant. Men inte om man t ex frekvensstyr en kortsluten asynkronmotor. (Ja det är dyrt, men är en möjlig konstruktion.)
Det finns mer elprylar som ger gnistor i en båt. Alla strömbrytare t ex. Och både generator och startmotor på en diesel.

Dessutom måste då den läckande gasen kunna rinna fram tilll gnistan/motorn.

Gasläckage är överhuvudtaget en livsfarligt farlig ide som inte får förekomma i en båt.

 



Senast ändrad av Anders_St | 26 april 2008 | 01:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänkte att det var något sådant.  Men det där är ju trams.  Gasol, motor och spis sitter väl förhoppningsvis inte i samma utrymme.  För övrigt är livet farligt, man dör av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...