Gå till innehåll
fredag 17 maj 2024
Crona

Vatten i motorrummet på min maxi 77

Rekommendera Poster

Jag får in vatten i motor rummet på min maxi 77. Båten ligger på land och motorluckan är fastskruvad med packning runt om. Någon som har någon ide var vattnet kan komma ifrån. Jag hade drygt 3cm vatten sist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Hej Crona

Är det hermetriskt tillsluten motorbox? Jag har fått vatten in i kölsvinet hela vintern p.g.a att mina tampar var blöta i höstas. Nu först börjar de torka. Jag tänkte att du kanske har ett likadant problem Glad

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja jag vet inte vad det är. Jag har ju själva inspektions luckan öppen inne i båten för ventilation. Jag har ju en massa ljudisolering i hela motorrummet. Kan det vara kondens utifrån som sedan rinner längst med skotten ocn ner i kölsvinet? Kanske kallt på natten och kondens på dagen när solen skiner på skrovet. Tänkte att det kanske rinner ner via lanternkabeln i aktern, men då skulle det bara hamna i stuvboxen längst akter. Blir inte klok på detta.



Senast ändrad av Crona | 22 april 2008 | 16:02



Senast ändrad av Crona | 22 april 2008 | 16:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Ja, får se om fenomenet fortsätter nu när det blir torrare väder ett tag. Hoppas det löser sig Flört

Sedan gjorde jag en blunder när jag tog av masten med. Glömde täppa igen hålet Skrattande men det är ju inget man talar om Glad haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har upplevt liknande saker, dock inte på Maxi 77. Därvid har jag noterat att förskruvningar till t.ex. mantågsstöttor och röstjärn kan vara läckagekällor. Ofta är de tätade med en elastomer, och när denna blir gammal uppstår det sprickor, Kommer vattnet in genom förskruvningen, så kan det sedan rinna bakom inredning och annat och hamna på ett lågt ställe, t.ex. motorrum. Nu vet jag inte om du har ett skruvat teakdäck, men annars kan det också vara en källa till vådis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har samma problem på min maxi 77 men i mittfall misstänker jag att vattnet kommer från inspektionsluckan på sittbrunns durken.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också den funderingen. Men jag har en packning runt om och skruvar i alla hålen. Jag kanske ska prova att byta packning och se om det hjälper? Någon som har förslag på bra packning? Jag tror där sitter en vanlig fönster packning just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Har du kollat att skotskenan håller tätt?

Kan annars vara en misstänkt källa till förtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, ska kanske kolla det också. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag provkört motorn och satt tillbaka termostaten. Har även satt i en ny packning i luckan. Så nu återstår att se om vi slipper läckaget i motorrummet.

post-15276-1394235458,9639_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från luften?
Kallas kondens. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men med en decimeter vatten i kölsvinet på en vecka tycker jag låter mycket med bara kondens!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten fortfarande på land?

Med tanke på att det knappt regnat något de sista veckorna i sydsverige låter det hela skumt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den ligger på land. Ska kolla idag. men normalt är det bara vatten när det har regnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har haft en maxi 77 och det vanligaste läckaget på båtar med relingslist verkar komma därifrån, vattnet kan ju leta sig långa vägar innan det rinner ner någonstans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det med detta mysterium?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit kolla. Ska ner på lördag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det är genom ventilationsslangarna (tilluften). En motor måste ju ha luft för att gå och om jag inte mins fel går det en eller två slangar från sittbrunnen ner till motorrummet.

Vi pratar väl om en inombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det ju inte regnat på ett tag här i Höganäs. Men jag har typ ventilations galler i plast över luft intagen så jag tror inte att det ska komma in något vatten där. Men jag har märkt att båten inte stått riktigt rakt när den legat på land i vinter. Lutar något åt BB där det kanske samlats vatten som krypit in mellan inspektionsluckan i sittbrunnen. Men nu är den tätat med ny packning och båten ska i på lördag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satsar på att det är ventilen i taket i förpiken som skall stängas ordentligt. Detta va iallafall problemet i farsans Maxi 77.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...