Gå till innehåll
lördag 01 juni 2024
CaptainKongo

Solcellspanel trasig?

Rekommendera Poster

Mätte idag mina två solcellspaneler. Båda ger ca 22 V när man möter direkt på kabeln från dem utan att ha dem inkopplade mot regulatorn.

 

Men när jag kopplar in dem på regulatorn, så ger den ena ca 5A i laddning medan den andra endast ger 0.7A (solcellspanelerna är av samma tillverkare och båda 80W och båda riktade mot solen på samma ställe). Vad kan det bero på?

 

Är den ena trasig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev CaptainKongo:

Mätte idag mina två solcellspaneler. Båda ger ca 22 V när man möter direkt på kabeln från dem utan att ha dem inkopplade mot regulatorn.

 

Men när jag kopplar in dem på regulatorn, så ger den ena ca 5A i laddning medan den andra endast ger 0.7A (solcellspanelerna är av samma tillverkare och båda 80W och båda riktade mot solen på samma ställe). Vad kan det bero på?

 

Är den ena trasig?

Om den är helt trasig så borde det väl inte en finnas spänning över panelen?

 

Börja med att felsöka alla anslutningar om det blivit korrosion eller glappar någonstans. Det kan ju även vara en kabel som kommit i kläm eller brutits fram-o-tillbaka tills ledarna brustit.

 

Jag fick för några år sedan in vatten i ena kopplingsboxen där kabeln ansluter till panelen (slarvig installatör som brutit kabeln tvärt så tätningen skadats). Kolla om du ser några spår av rost i skarvarna på kopplingsboxen, då läcker den sannolikt.

 

Om du får kortis i ena panelen så kommer den att slå ut även den andra (det hände mig när mina strulade). Numera har jag en diod på varje solcellspanel för att det inte ska kunna hända igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Lintott:

Om den är helt trasig så borde det väl inte en finnas spänning över panelen?

 

Börja med att felsöka alla anslutningar om det blivit korrosion eller glappar någonstans. Det kan ju även vara en kabel som kommit i kläm eller brutits fram-o-tillbaka tills ledarna brustit.

 

Jag fick för några år sedan in vatten i ena kopplingsboxen där kabeln ansluter till panelen (slarvig installatör som brutit kabeln tvärt så tätningen skadats). Kolla om du ser några spår av rost i skarvarna på kopplingsboxen, då läcker den sannolikt.

 

Om du får kortis i ena panelen så kommer den att slå ut även den andra (det hände mig när mina strulade). Numera har jag en diod på varje solcellspanel för att det inte ska kunna hända igen.

Ska testa med att koppla in en helt ny kabel på solpanelen och dra den till regulatorn och se om det blir skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har kämpat med trasiga solpanel ett tag efter att ha felmonterat några Sunbeam-paneler.

Mät kortslutingsströmmen med en ampermeter. Panelen tål det. Du kan bara sätta testpinnarna rakt på ingången till regulatorn utan att koppla loss dem. Se bara till att ampermetern klarar strömmen. Oftast under 10A för en 80W panel. 

Panelen skall ha ett nominell kortslutningström vid 1000W/m2. Så mycket sol har vi sällan men du bör få något som ligger 10 -20 % lägre en solig dag Sverige. Min 121W har 6.43A i kortslutningström.

Om du får lägre ström på ena panelen vid samma förutsättningar är den trasig.

Redigerad av anuba
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Om den är helt trasig så borde det väl inte en finnas spänning över panelen?

Jo den kan var lite trasig och visa god spänning. Den hände mig. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev anuba:

Jag har kämpat med trasiga solpanel ett tag efter att ha felmonterat några Sunbeam-paneler.

Mät kortslutingsströmmen med en ampermeter. Panelen tål det. Du kan bara sätta testpinnarna rakt på ingången till regulatorn utan att koppla loss dem. Se bara till att ampermetern klarar strömmen. Oftast under 10A för en 80W panel. 

Panelen skall har ett nominell kortslutningström vid 1000W/m2. Så mycket sol har vi sällan men du bör få något som ligger 10 -20 % lägre en solig dag Sverige. Min 121W har 6.43A i kortslutningström.

Om du får lägre ström på ena panelen vid samma förutsättningar är den trasig.

Håller med, och bra beskrivet.

Ett inte alltför ovanligt fel är ju även kontakteringen/förbindelsen mellan cellerna, dvs inne på panelen. Även om spänningen olastad verkar ok så ger det duktigt spänningsfall/förluster redan vid låg ström, och en kortslutningstest är faktiskt ett bra sätt att kolla detta.

 

Sedan kommer du nog inte få exakt samma ström då en viss spridning mellan panelerna är helt normalt (och påverkar inte väsentligt även om de är ihopkopplade). Men felar strömmen mer än 15-20% mellan två likvärdiga paneler under exakt samma belysning så är det inte friskt.

 

(Just nu ligger förresten solinstrålningen på 500-600W/m² enligt min mätare på huset. I sommar, när solen är som mest intensiv, kan det bli något hundratal W ytterligare en riktigt optimal dag).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...