toban626 0 Postad 13 Maj , 2004 Hej, Jag kom inte på något bättre sätt att formulera mig på. Kan någon förklara för mig vad snurrgrejen, som sitter på botten av vissa båtar är till för? Den liknar en liten impeller. Sist, men inte minst, skulle jag vilja veta vad en sån kostar? Jag ska ha den till ett hemmabygge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talent_Youth 0 Postad 13 Maj , 2004 Kan det vara en sumlogg du menar? Det är en noggrannare givare för att mäta hur många knop båten färdas i. Alternativet är trycklogg, vilket är det billigare alternativet. Har för mig att sumloggar är ganska dyra... //TY Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 3 Postad 13 Maj , 2004 Du måste mena givaren till loggen. Det är ett litet skovelhjul som snurrar när vattnet rusar förbi och antingen via en mekanisk förbindelse med vajer eller elektriskt till t.ex. ett kombonationsinstrument med ekolod, registrerar båtens fart genom vattnet. Ett annat sätt att registrera båtens fart är ju med en GPS men den mäter fart över grund, dvs relativt marken. Åker man motströms kommer loggen att visa högre fart än GPS:en och tvärtom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 3 Postad 13 Maj , 2004 Haha, snacka om timing, vi svarade samma minut... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 13 Maj , 2004 Självklart är det en logg. Jag vet inte vad den kostar, sätt en trycklogg i aktern på båten i stället så slipper du göra ett lite större hål i skrovet under båten. Tänk på att sätta den centriskt i båten så att loggen har kontakt med vattnet även när du svänger mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaparn 0 Postad 13 Maj , 2004 Japp vist är det givaren till loggen. Tycker att du bör byta ut den för res, delarna är svindyra & som tidgare inlägg får du fel fart i strömt vatten. En liten hand GPS kanske ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 15 Maj , 2004 Har en sån där sumlogg på min båt, fast den sönder nu. Jag tänkte köpa en ny men en sån där liten givare tills jag såg att dom kostar 300 kr (svindyrt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 15 Maj , 2004 vad kostade båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser