Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Carlf

Geniala ryckdämpare riktigt billiga !

Rekommendera Poster

Hej

 

Tänkte bara passa på att rekommendera dessa dämpfjädrar, skaffade 4st nu precis och är jätte nöjd, lätta att montera och tysta. Nu låter det som jag säljer dessa men så är inte fallet. Jag hittade dock det mycket billigt på nätet, till skillnad från i butikerna. Om någon mer är intresserad.

http://www.blocket.se/vi/15989817.htm?ca=15_s&last=1

Mvh

Carl



Senast ändrad av Carlf | 17 april 2008 | 12:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke när jag ser dem är att de kommer töjas ut med tiden... Hur bra klarar de ett kraftigt ryck när de börjar bli lite gamla? Kommer de fungera då eller kommer man vakna med en halvmeter längre förtöjning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linan sitter ju nästan sträckt hela tiden i så fall så kanske förtöjningen blir 2-3dm längre. Medans en vanlig fjäder går av helt.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade också dessa innan, men tyckte det var jobbiga att montera, samt att de inte dämpar lika bra som en fjäder, testa så får du se.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också gummifämpare fungerar fint. De där såg ju lite skumma i i konstruktionen tyckte jag. Fast ska la iof inte uttala mig om något jag inte testat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också dessa Mooringstarfjädrarna, fungerar jättebra.

Speciellt då jag själv förtöjer min båt mellan stolpar och har en ganska utsatt plats och vill kunna hålla båten på plats utan att påfresta tamparna för mkt, då dem inte är lika elastiska som gummidämpare håller dem båten precis där jag vill ha den.

 

Sen skadar det inte att dem är snygga! Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va? Är de MINDRE elastiska än gummidämparna? Gummit ger ju sig i princip inte alls... Kan väl inte stämma?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där annonsören på Blocket visste ju inte vad han pratade om.

Skillnaden mellan dessa och traditionella Forsheda förtöjningsfjäder är att Mooringstar inte ligger metall mot metall

Det gör inte Forsheda heller eftersom de är gjorda av gummi.  Tänk på vilka enorma krafter en dämpare ska hantera t.ex i en hamn nära en farled med tillhörande svall.  Då gäller det att ha kraftiga och beprövade saker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, möjligtvis, men jag tror han syftade på fjädrarna i metall inte gummi-stängerna. Jag tycker att fjädrarna är bättre än gummi varianten, då fjädern fjädrar bättre. Men som sagt jag tycker dessa från moorningstar fungerar bra. Ovsett var du köper dem. Tyckte bara det var kul att hitta dessa till nästan halva priset mot vad jag betalade på Seasea.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...