Gå till innehåll
torsdag 09 oktober 2025
Goran_E

Propeller till Flipper 640 med 200 hk

Rekommendera Poster

Har en Flipper 640 med 200 hk Mercury som jag har en propeller med för låg stigning på då den övervarvar vid fullgas.
På min nuvarande propeller står det: 48 832832 A45 21P. Betyder det att den har 21 stigning?

Motorn skall enligt etikett på motorn varva max 5600 varv och den varvar ca 6200 varv som max nu. Hur mycket tror ni att jag ska öka stigningen för att motorn ska varva rätt? 3 till en 24?

Jag vill naturligtvis att motorn ska varva rätt men samtidigt ha tillräckligt mycket kraft för att dra en wakeboardåkare med några stycken i båten eller kunna plana upp någorlunda lätt med kanske 7 pers i båten. Finns risk att båten blir klen eller kommer de 200 hk räcka ändå?

Båten gör nu ca 50 knop på maxvarv och en ökning av stigning ger ju högre hastighet vid ett visst varvtal, men kommer båten att öka i fart eller tappa i fart om maxvarvet med 24 propeller blir runt 5600 varv?

När man väl ska köpa propeller (jag ska köpa en rostfri från USA) ska man då ha en 3- eller 4-bladig? Någon som testat? Och framförallt, beräknar man stigningen olika med 4 respektive 3 blad? Jag tycker att man borde det då en 4-bladig borde ge mer motstånd/ha bättre grepp i vattnet vilket bode påverka motorns varvtal. Eller hur funkar det, ni som vet?

Tacksam för synpunkter!

//Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Den har 21 tum stigning (pitch). 14 1/4 tum diameter. Mercury Black Max propeller.

Tumregel: 1 tum ändring stigning ändrar motorns varvtal med ca 150-200 varv/min.

När du ändå skall byta propeller så kanske en rostfri stålpropeller kan vara nåt att fundera på som du själv nämner. Dyrare men har lite bättre grepp och kan ge lite högre fart också än en vanlig aluminiumpropeller. Ballistic propellrar är ganska bra. Nackdelen om du köper från USA är att du får svårt att prova ut rätt propeller. Det kan du däremot göra hos t ex Propellertrim för de har bytesrätt till du hamnar rätt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska du ha en stålpropeller på en båt med sådana fartresurser. En aluminiumpropeller är mest bra på att vara billig. Förvånande att du får såpass bra prestanda trots allt med den proppen.

Teoretiskt om vi inte ändrar nåt annat än stigningen skulle ditt varv sjunka till runt 5600 rpm om du bytte till en 23 - 24 tummare, farten skulle öka, bränsletörsten minska och acc och lasttålighet bli lite sämre. Hela vitsen med att byta till en stålpropeller är dock att få en bladdesign som bättre passar ditt behov och båten. En annorlunda bladdesign ställer dock allt på huvudet. Till Mercurys V6:or finns snudd på oändligt antal proppar. Alla med sina speciella egenskaper.

En stålpropeller har vanligtvis mer aggresiva blad än en alu. Mer rake, cupp och progressiv stigning och kanske fler blad. Det gör att den greppar på ett helt annat sätt än aluproppen. Dessutom ska en stålpropeller hissas, motorn monteras högre, för att få ut all prestandaökning. Allt detta gör att byta till en stålpropeller är en liten process som oftast tar ett antal byten innan det blir rätt. Därför är det guld värt med bytesrätt när man handlar stålpropp. Det går helt enkelt inte att räkna ut vad man ska ha för propeller utan det är bara att testa som gäller.

Så om du inte vet exakt vad du ska ha och bara vill handla en propeller så handla här hemma istället med bytesrätt. Om du handlar från USA är risken stor att du får en propp som inte funkar och måste köpa en till. Chansen att du ska få en propp som är optimal till ditt behov och din båt är närmast försumbar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för informationen! Men jag blir ju nyfiken på hur du hittade den? Hittar du informationen på nätet eller har du nån katalog eller liknande?

Lyfter också frågan om det är någon som har synpunkter på övriga frågor.

//Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur bossee hittade infon men en googling direkt på numret ger ett antal träffar på den proppen bl a den här tråden men även ett antal webbutiker som säljer proppar.

Mercury har en egen hemsida helt ägnad åt propellrar. Där finns väldigt mycket nyttig info om proppar och hur de är konstruerade. Det finns oxå en ganska bra prop selector. Man matar helt enkelt in båten och motorns kända värden och vilka egenskaper man prioriterar och sedan får man en lista på propellrar som kan vara värda att testa. Jag har en liten känsla att den är lite optimistisk på pitchen i de flesta fall bara, min egen båt t ex.

Sidan kommer du till genom att klicka här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...