Gå till innehåll
söndag 11 maj 2025
weedogt2

Hel- eller halvsyntetiskt olja till en 4-taktare?

Rekommendera Poster

Jag var och tänkte köpa olja till min 4-takts utombordare idag men blev lite tveksam. Detta fanns att välja på (Statoil):

Helsyntetisk olja 5W-40 (160 kr/l)

Halvsyntetisk olja 10W-40 (120 kr/l)

Om man inte bryr sej om priset: Vad ska jag välja??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag frågade samma sak på Vägga Marin. Fick som svar att en motor som står still långa perioder, såsom gräslippare och utombordare skall man använda halvsyntetisk olja för att den lämnar en mer skyddande hinna på cylindrarna.

/Zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

välj den oljan som tillverkaren rekommenderar, spelar det ingen roll vad det kostar så lämna in motorn på service så behöver du inte fundera alls på det här problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade detta på castrol.com:

Varför välja ett syntetiskt smörjmedel

Helsyntetiska smörjmedel är konstruerade för att göra samma sak som konventionella mineraloljebaserade smörjmedel, men de är mycket effektivare. De är visserligen dyrare att tillverka, och kostar därför mer att köpa, men dessa supersmörjmedel sparar faktiskt pengar på sikt.
Syntetiska smörjmedel tillverkas för att tåla svåra förhållanden som konventionella oljor inte klarar av. De har överlägsen viskositet jämfört med mineraloljor. De syntetiska smörjmedlen har därför en molekylstruktur som skräddarsytts för och ofta överträffar till-
verkarnas krav för motorer med höga effekter. bland alla fördelarna med syntetiska smörjmedel märks bland annat deras förmåga att förbli stabila vid höga temperaturer (där konventionella smörjmedel skulle brytas ner) och behålla flytande form även vid låga tempera-
turer (där konventionella oljor skulle bli tjockare). Det ger optimal smörjning även vid extrema temperaturer samt minskat slitage och renare och effektivare motorer.

Emellanåt blandar man syntetiska smörjmedel med konventionella mineraloljor för att skapa en kostnadseffektiv korsning mellan de båda oljetyperna. De brukar kallas för halvsyntetiska eller delsyntetiska oljor. Men trots att både halv- eller delsyntetiska oljor och konventionella mineraloljor är mycket effektiva smörjmedel så råder det ingen tvekan om vilken oljetyp som är effektivast. Helsyntetisk olja ger alltid det bästa motorskyddet.
******************* Detta är dock vad en producent skriver. Är det VERKLIGEN sant, eller bara säljsnack för att sälja dyrare produkter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först och främt priset på en produkt är balansgång mellan marknadföring, innehållskostnad och profit.

Rent generllt kan man nog, utan att bli halshuggen, säga att syntetoljan kan ge ett hårdare motorljud, tål högre temp än mineraloljor, smörjer i extremfall bättre.

Multigradoljans numrering ex 5W - 40 betyder att man utgått från en 5 olja, tillsatt additiver så att oljan klarar en 40 oljas kravspec.

Medan produkinfromationen innehåller ex API:s klassning av oljan. Då kan det stå CL/SF, vilket betyder att för en kompmotor (diesel) är det L och ju längre från från A klassningen ligger ju bättre är oljan. När det gäller tändstiftsmotorer (S= spark) är det samma sak ju längre från A ju bättre olja. OBS! står det ex CL/SF så är oljan i första hand avsedd för kompmotorer medan SF/CL därmed i första hand är avsedd för tändstiftmotorer.

Själv har jag allt mindre börjat titta på vem som är producent utan är mer intresserad av vad det är för oljans klassning kontra pris. 

Å så va det, det där med helsyntet, halvsyntet eller ren mineralolja. Mineralolja var det decennier sedan jag använde. Nu är det antingen hel- eller halvsyntet som gällt. Har motorn gått hårt, dvs höga tryck, högt varv, högt effektuttag = helsyntet, annars halv. Rätt eller fel, jag vet inte men så tänker jag. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Observera att det finns helsyntetoljor som är speciellt gjorda för motorer som gått minst 10000 mil. Sån använder jag i yanmarn. De har nåt medel i sig som mjukgör packningar o axeltätningar. Funkar mkt bra tycker jag. Diskuterade saken med min bilmeck, han tyxckte det var bästa valet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ÖoB kan man köpa samma helsyntetolja som på mack, fast mkt billigare. Lika Lantmanna säljer kvalitetsolja till bra pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Jag dra slutsatsen att halvsyntetisk olja duger gott för mej som bara har en 40-hästare som jag dessutom aldrig kör hårt med. Jag brukar lunka på i 3500-4000 rpm ungefär. Den är inte heller en långmilare.

Men det är nog en annan sak om man har en motor med hög effekt som man dessutom pressar hårt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu köper en båtmotor för en massa pengar så anser jag att det är ganska dumt att snåla in några kronor på oljan. Så gör som föreslagits tidigare och köp den olja som tillverkaren av motorn rekommenderar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...