Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

zappe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    129
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om zappe

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Jag tackar, skall kontakta dom snarast. Zappe
  2. Jag efterlyser firma som kan reparera instrument som varvräknare. /Zappe
  3. Så här står det i instruktioner angående powertrimkolvstätningar. Var försiktig vid montage av kolvstångstätning,väldigt trångt, i gaveln, tips den blir lättare att montera om den värms upp i tex varmvatten ( max 60-70 grader). Kolvtätningen (platta gråa) skall värmas upp till max 60-70 grader i tex varmvatten, annars är det svårt att få över den över kolven i oskadat skick. / Zappe
  4. Köpte packningsats från drevdelar .se och bytte på mitt DP 290 drev utan att lossa hela kolven från insidan. Med hjälp av rörtång gick det att lossa och få ut kolven för att byta packningarna. Ett tips är att lägga packningarna i varmt vatten, då går det lättare att få dom på plats. Lite olja i cylindern gör det lättar att montera ihop kolven. / Zappe
  5. Motor: Volvo Penta AQ 4,3 GXI-E 2005 årsmodell. / Zappe
  6. Varvräknaren lägger av eller rusar upp. Har kollat jordningen som verkar vara ok. Eftersom det hjälper att knacka på den verkar det ju som felet sitter i instrumentet. Någon som vet om det finns någon som kan reparera instrument. Varvräknaren är en Volvo Penta, diameter ca 88 mm. / Zappe
  7. Nya problem, när jag fått igång komunikationen mellan gps och vhf visar gpsen N 6209831 E 1431 037 medan vhfen visar N 5600733 E 1442147. VHFen visar rätt position. Upptäckte detta när jag la in Waypoint som hamnade ca 340 Nm fel. Någon som har kunskap och vilja att hjälpa? / Zappe
  8. Tack för hjälpen, skall prova imorgon igen. /Zappe
  9. Någon som kan hjälpa mig? Bytte från garmin 182C till garmin 720 idag. Tappade tyvärr komunikation mellan GPS och VHF och Autopilot. Förutom och - kabel på 182 an finns en blå kabel som var kopplad till några andra kablar som troligen förmedlade den informationen. På 720 finns många kablar förutom och - kablarna, även en blå som jag provade först, men jag får ingen positionsangivelse på VHF. / Zappe
  10. Hej! Jag började med trollingfiske 1999 och då med en tvåtaktare 50 hk. Året efter bytte jag till en fyrtaktare och det berodde främst på att avgaserna från tvåtaktaren var hemsk när man hade vinden in från akrtern. /zappe
  11. Båten sjunker inte om motorn är rätt monterad och det är den säkert om motorn är orginal. Det så kallade bockhornet skall sluta över vattenlinjen. Däremot som sagts tidigare kan du få vatten i motorn vid gång om limporna går sönder och det kan vara nog så illa. /Zappe
  12. Hej! Som jag ser det verkar det som om du har för lite luft i flera av hjulen, prova med att fylla upp med luft och sedan bara i med båten. /Zappe
  13. Mitt råd, låt sötvattenkylningen sitta kvar. Jämnare arbetstemperatur skonar motorn. Lägre bensinförbrukning plus det som redan nämts, mindre korrisson. /Zappe
  14. Hej! Bockhornet på min Volvo Penta är av aluminium, rostar därför inte som limporna. /zappe
  15. Det var dom hydrauliska ventillyftarna som jävlades. När jag plockade isär dom fanns det en grå gäggig sörja, olja pluss vatten som stått i några år. Rester efter ett sönderfruset block. Efter rengöring, monterades dom ihop, då blev det fjädring i kolvarna. När jag startade motorn fylldes dom av olja som justerade bort spelet i ventillyftarna. /zappe
×
×
  • Skapa nytt...