Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Bukis

Ang. sjösättning av liten segelbåt

Rekommendera Poster


Hej.


Jag har ingen som helst koll på segelbåtar eller segling. Det verkar dock väldigt härligt och jag funderar på om man skulle ta å skaffa en stortriss eller liknande i sommar för att lära sig!


Hur sjösätter man en sån segelbåt? Den har ju stort djupgående jämfört med en motorbåt då den har en såndär djup köl eller vad det kallas, fena? Det gör väl att man inte kan sjösätta båten med trailer?


Det vore smidigt om det gick.. Hur gör man? Är det lyftkran som gäller även för en sån liten båt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är att man sjösätter även så pass små segelbåtar med truck eller kran, förr var det vanligt med slipvagnar.
Men med en lång slip/ramp och med en rejäl förlängningsarm till en kärra kan nog gå att sjösätta båten men för att ta upp på motsvarande sätt måste kärran nog vara specialgjord så att man på ett kontrollerat sätt kan placera båten rätt när kärran är i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

leta efter en båt med fällbar/sänkbar köl. då kan du traila båten utan problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortrissen har en köl på ca 70 cm. Inte särskilt djupt.
Jag sjösatt med kranen som finns på varvet.
Masten är så lätt att ma kan sätta upp den utan mastkran om man har hjälp av någon som håller i den medans man skruvar.
Stortrissen väger bara ca 500 kg och man kan paddla den om motorn inte funkar. 
Det gör också att det inte gör så mycket om man felbedömer farten när man ska lägga till mm. Bara att bära av så att inga skador uppstår.
 
En alldeles utmärkt första båt med en sittbrunn som är generös om man ser till båtstorleken. 
Det finns många Stortrissar så var lite om och kring dig när du letar.
Prioritera bra segel och sittbrunnstält och en hyfsad motor framför skick (kan alltid putsas upp) så får du en båt du kommer ha mycket kul med. 
 
Kan inte nog poäntera lyckan med ett sittbrunnstält på en sådan här lite båt - ovärdeligt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ciaraud skrev; Bara att bära av så att inga skador uppstår.
 
Ibland kan det va bättre att inte bära av. Lite skador på en plastbåt går ju alltid att fixa. Värre är det med brutna handleder och krossade fingrar. 
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men i denna storlek är det helt annat än med t.ex en 5-tons båt.
 
Trevligt med ny seglare. Stortriss är inget man förlorar nån förmögenhet på. Mycket båt för pengarna. En ny sån här skulle säkert gå loss på 150.000.
Slå till och välkommen i gänget! 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I fjol när ja sjössate min stortriss så knöt ja ett rep i kärran, letade upp en strand där de blev ganska djupt fort, tog på mig badbyxorna och så började ja samt två polare sjuta utt hela ekipaget.

När båten sen började flytta simmade ja ut, hoppade upp, startade motorn och körde den till sin plats. Under tiden drog polarna upp kärra!

Fungerade helt perfekt

 

(använda samma metod när ja tog upp den)

 

 

Såg nog ganska så roligt ut men var fruktansvärt effektivt!

 

Ha de bra

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />Som sagt var, 500 kg kan man med hjälp av ett gäng polare rent av bära
 
Sätt dit rodret efteråt bara (mitt gick rätt av en gång) 

 

Senast ändrad av ciaraud | 03 april 2008 | 08:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...