Jump to content
Thursday 27 February 2020
Sign in to follow this  
Sparre

Utombordare från Rusta?

Recommended Posts

Trams.

Att de tillverkat stora bilar är för att marknaden önskat detta. Se alla XC versioner som finns från olika tillverkare och som rullar på våra vägar.

...pumpat ut stora bilar utan kvalitet i ganska många år...

Trams

Har två Volvo (en V70 och en S60)  båda med mycket bra kvalitet och säkerhet.

Många år vad syftar du på då? Tycker du det var fel beslut att bygga säkra bilar som 745, 945, 850, V70 mfl? Dessutom skapat många arbetstillfällen här i Sverige.

Att folk nu kommer bli arbetslösa beror på en finanskris i världen som gör att få köper ny bil. Men det kanske du missat på nyheterna.

 

För 6 månader sedan visst väldigt få om vilken vändning det skulle ske nu. Att ta fram en ny bilmodell tar relativt lång tid och besluten måste fattas före, men du som är så klok borde väll kunna ringa Volvo och förutspå framtiden så de kan fatta rätt beslut.

Men om man vill köpa Kinesiska varor är upp till eget val där man då tar ställning för hur man tycker en arbetsplats ska var och hur miljökraven för fabriker ska se ut.

Att 580 arbetare på Volvo Lastvagnar i Skövde, där jag bor, nu varslats om uppsägning är väll säkert även det Volvos fel, att de är så inkompetenta att de inte kan bygga riktiga lastbilar?

Precis som Volvo personbilar (ägda av Ford) så bygger de båda kvalitetsriktiga, säkra bilar med mycket bra miljökrav och under bra förhållanden för arbetare och yttre miljö.

Men det är väll snart ett minne blott ungefär som Svensk TK-industri.

 

Angående senaste varslet så gäller det Volvo Powertrain och det är de som tillverkar Lastbilar alltså inte personabilar men det utgår jag från att du visste.

/Roland



Senast ändrad av Ringhede | 13 november 2008 | 06:11



Senast ändrad av Ringhede | 13 november 2008 | 06:20

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men en 10-hästars motor är ju åtminstone på pappret dubbelt så stark som en 5-hästars. Jämförelsen hade känts mer relevant om grannen hade haft en 5-hästars Yamaha, som presterade så mycket bättre än Parsun-snurran.

Om jag sätter mig i aktern med min Parsun spelar det ingen roll hur jag trimmar den, den kör på bakhjulet i alla fall. Om jag däremot gasar på och sitter i mitten av båten, eller precis framför mitten - då börjar det hända grejer. Har svårt att gissa exakt på hastigheter, men uppskattar att maxhastighet med mig därbak är 4-5 knop. Om jag sitter framför mitten, ca 7-8 knop, och motorn går utan att låta ansträngd.

Nästa år ska jag dock försöka skaffa en lättare båt...  Tungan

Jag har förlängare till rorkulten, bara så ingen tror att jag gasar på, och sedan lämnar motorn. Givetvis är även dödmanssnöret förlängt. Glad



Senast ändrad av stefanfr | 19 november 2008 | 17:04

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varit och köpt ny olja och tändstift till snurran. Om allt går som det ska blir det service på fredag kväll, och åkning på lördag eftermiddag. Lämnar rapport efter helgen, men motorn ser åtminstone frisk ut. Flört

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antingen för svag motor för båten eller fel trim. Knappast motorns fel. Att en liknande båt går fortare med en dubbelt så stark motor kan väl inte komma som en överraskning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur kan en så enkel sak bli en så lång tråd?

Man får vad du betalar för. Sen är man fri att lura sig själv så mycket man vill.

Om det kostar 1000:- att tillverka något är det ingen som säljer det för 750:-
Men byter man till låg kvallitet och dimension på alla komponenter, gjutjärn istället för stål, barnarbete, mm.. Ja då kanske produkten kostar 500:- att tillverka även om den ser likadan ut. Och då kan man sälja den för 750:- med vinst.

Klart slut!

/Jesper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är klart det blir enkelt  - om man generaliserar Glad . Jesper, eftersom du så säkert kan yttra dig om Parsun: vad är din personliga erfarenhet av motorn och dess kvalitet?

Om jag köper en motor som är märkbart billigare än andra märken, så räknar jag med att det är en viss chansning (jag har säkert skrivit det längre upp, om jag minns rätt). Hur menar du då att jag lurar mig själv?

Och - hur vet du att just min Parsun tillverkades av barnarbetare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jag generaliserar. Och nej, jag har ingen erfarenhet av Parsun, eftersom jag inte handlar på Rusta längre. Men det är upp till var och en, var och vad man vill handla.
Köpte en drämmel där en gång, fick byta den efter mindre än en timme, efter ytterligare en timme och en drämmel, fick jag pengarna tillbaka.

Håller med dig om att du gör en medveten chansning, men personligen skulle jag vilja veta oddsen innan jag satsade mina pengar. Och det är väl därför denna tråd kom upp, någon ville ha odds på att köpa motor på Rusta.
I mitt fall pajja 2 av 2 drämmlar på lika många timmar och jag kunde ju fortsatt att lägga tid och bensinpengar på att åka och byta dom, men jag tyckte det räckte för mig och köpte en bra Bosch istället, som jag nu haft i flera år.
Om du behövde en drämmel och Rusta sa att dom vi har är billiga, men minst 2 av 3 går sönder innom en timme, skulle du då chansa?

Nej, jag vet förstås inte att just din eller någon annans Parsun, varken helt eller komponentvis, är byggd av barn. Det jag sa var att ingen säljer med minusmarginal, inte ens Rusta. Och kostar något 1000:- hos 10st konkurerande tillverkare, är det föga troligt att den 11e kan sälja samma produkt för 500:-
Hur får man bort halva produktionskostnaden?

MVH
/Jesper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Priset är lägre, men inte halverat. Kinamarin gör prisjämförelse på sin hemsida. Förvisso listpriser, men köper du en Parsun för 7.500 betalar du nog runt 11.000 för motsvarande Yamaha.

Att man måste ge avkall på något är uppenbart. Utvecklingskostnaden är nog mycket lägre för Parsun än Yamahan (funkar väl på liknande sätt som t.ex. Losec och dess uppföljare - någon utvecklar varan, sedan kan andra kopiera). Sedan är vissa komponenter förmodligen sämre, t.ex. kedjan som håller tanklocket är skräp, det erkände t.o.m. säljaren, konstruktionen för att ta bort kåpan är dåligt genomtänkt jämfört med t.ex. Suzuki, etc. Men så länge det inte har någon direkt inverkan på driften spelar det inte mig någon roll.

Det som är intressant i slutändan för mig, är förväntad livslängd. Om en Yamaha beräknas hålla t.ex. 15 år, och min Parsun 10 år, så kommer varje år mer än det bli ren vinst.

Problemet med såna här trådar är att ingen har svaret förrän om flera år - givetvis förutsatt att motorerna går så länge, annars kommer svaret tidigare. Glad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla! Håller fullständigt med stefanfr (Fänrik). Den som lever han får se helt enkelt! Jag köpte min parsun förra året i maj och förra året gick den perfekt! Har ej sjösatt ännu. Det enda jag hade problem med förra året var att om man stängde av den på dödaren såvar den trögstartad, lät man istället motorn köras slut på den bensin som fanns i funkade den perfekt!

Om det endast håller sig till sådana små petitesser och inte inverkar nått nämnvärt på driften (säkerheten) samt kan hålla i 10 år så jag helt nöjd. (Egentligen räcker det med att den håller så länge så att det kostar mig en tusenlapp per år så e ju motorn betald.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och angående denna debatt.

År 2008 var det Parsun som Rusta sålde

I år heter utombordarna Neptune

http://www.rusta.se/search.asp?s=båtmotor&st=0

Troligen beroende på att man i år fick bättre pris på detta märke.

 

Gissa hur mycket hjälp du får med din Parsun om du går till Rusta idag.

Nada

Satsa på seriösa handlare som tar ansvar och har lite kontiunitet.

/Roland

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roland, när du skriver:

Gissa hur mycket hjälp du får med din Parsun om du går till Rusta idag. Nada

Är det någonting du vet? Har du varit i kontakt med Rusta och fått detta besked? För som Gunnar skriver så är det samma motor, och de flesta vet om det.



Senast ändrad av stefanfr | 14 maj 2009 | 19:26

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var inne på Rusta häromdagen; på informationen om Neptune står att tillverkare är Parsun. Det lämnas 2 års garanti.

Roland, var någonstans fick du informationen om att Rusta lämnar Parsun-ägare i sjön (ha ha) när de nu säljer Neptune?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja. Jag hade en kund inne igår som först tagit ut en Neptun som inte startade, Fick efter mycket om och men ingen hjälp med reparation eller felsökning men en ny motor som gick i 2 timmar och sedan tvärdog. Hävde köpet och köpte en Yamaha istället eftersom han inte ville chansa en tredje gång och även fick 5 års garanti. Han kanske hade otur vad vet jag men jag har aldrig varit med om detta med Yamaha och sedan är det väl så enkelt att man får vad man betalar för. Lågt pris = sämre kvalité inget konstigt med det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För den som är intresserad... : Råkade se i deras annonsblad att till och med 2/6 2009 har de 500 kr rabatt på alla båtmotorer.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skulle vara intressant att få reda på vad det var för fel på motorerna som din kund hade. Om inte annat för att kunna förebygga fel själv. Men jag uppfattar det som att han inte fick/kommer få någon förklaring.

Är det någon som vet hur man får fatt på försäljningsstatistik på båtmotorer? Skulle vara kul att jämföra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte en Parsun 15hk förra året i juli av en försäljare i Vallentuna. Han står för garantier och service/rep. (Har själv lämnat den där för vinterservice) Har fungerat klockrent sen första turen. Har väl gått ca 20tim. Inga problem med flödande förgasare eller andra konstiga problem folk skriver om här. Det enda jag kan hålla med om är att den är tung. Men det förmodar jag att dom flesta 4takts motorer är. Mer eller mindre. La i båten för en månad sedan. Motorn startade på andra rycket och har sedan gått lika bra som förra året. Det är klart att kvaliten kanske inte är exakt som en Yamaha. Men inte är det något fel på min parsun än. Sedan kan man repa motorn för dom 10000:- som den är billigare Yamaha. Och vad min erfarenhet säger så går Yamaha och andra mer kända märken sönder med jämna mellanrum också

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan inte hålla mig.

Tyvär är det väl som så att det krävs lite av själva köparen i dagens läge för att köpa en sån här. Och då menar jag i modifieringsväg. Ska ta ett exempel:

Jag har nu min tredje kinamoppe. Det jag har lärt mig är följande. I grund och botten mycket bra mopeder, men avsaknad av finnish och fingertoppskänsla gör att det finns mycket kvar att önska. Jag har bytt ut väldigt många bultar och muttrar, (usel kvalitet), ny fin olja från start, nytt tändstift från start. Förstärkt upp vissa plastdetaljer från start. Slipat av lite gjutskägg i förgasaren och gått igenom den och polerat nålar osv. Nya bränsleslangar, (och filter, som  gärna smälter av 95 oktan). Kollat över elsystemet och satt upp med buntband. Och nya hjullager. (vanlig standard, lätt att hitta SKF). Senaste moppen kostade jag på sammanlagt 600 kronor och 10 timmars jobb innan jag ens startade den. Resultatet: 790 mil hittills utan några som helst problem. Vanlig service, med tätare intervall än boken. 

Sammanfattningsvis:

Jag skulle utan tvekan kunna köpa en kinamotor till min båt. (Inte min Shetland för kina finns inte med 70 hk). Men jag skulle absolut gå igenom den innan jag sjösatte.

Förgasare som flödar låter ju även det som nålar som behöver justeras. (samma sak som moppe). Kolla att allt sitter och byta bultar osv.

Väldigt meckigt, men jag tror att även dessa går då. Det viktiga med kineserna är att kolla allt innan man kör med dom. Annars får man problem, förr eller senare. Det är inga dåliga motorer, men avsaknad av kvalitet gör att det blir så. Även kolla ventilspel innan. Låter överkurs, men jag skulle gjort det. Trots allt, en motor som suger in soppa vid stillestånd är felaktig från start. 

Vill man spara pengar och har möjlighet att lägga ner denna tid i början tror jag att man lugnt kan köpa en Parsun /Neptun.

 

Mvh Oskar

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ska förtydliga, eftersom jag precis i början hade stora problem med att det blev för mycket soppa i förgasaren.

Felet jag gjorde var att lyda manualen - och pumpade alltså upp bollen tills den blev hård... stenhård. Som jag nu har lärt mig, så räcker det att den här mjukhård, eller vad man ska säga. Och då startar motorn på första rycket, möjligen andra, om jag pumpat i för lite bensin. Sedan ute på sjön kan jag stänga av motorn, låta slangen sitta kvar, låta det vara så i åtminstone 20-30 minuter och maskinen går igång på första rycket, utan att jag behöver pumpa i bensin. Som jag tolkar det så är det tätt, och inget övertryck när jag väl stoppat motorn. Kort och gott - rätt mängd bensin ipumpad = går bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båtsäsongen är över för min del. R/t jobb och annat, blir båten upptagen nästa helg.

Motorn har fortsatt att gå och gå och gå. Enda problemet jag egentligen stött på utöver det jag redan skrivit, var att gashandtaget blev glappt, eftersom jag har en förlängare på. Problemet löste sig dock när jag drog åt skruven som håller handtaget på plats. Alltså en säsong till som nöjd Parsun-ägare. Får se om det håller i sig nästa år också. Flört

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min motor har gått både första o andra året nu utan problem, dock märkte vi att vi fick in saltvatten i drevet vilket ju är obra! Ringde dock parsun och berättade detta, de sa att kineserna inte är så noga hur de placerar packningarna, ut eller in eller onvänt samt att dra åt alla skruv, så de skicka nya packningar och en beskrivning om hur de skulle sitta rätt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn påhängd sedan ett par veckor, och den fortsätter gå även den här säsongen verkar det som.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte en SeaKing från ÖB för 3995:- 2,6 hk, har kört hela sommaren säkert 10

timmar, har bara gott att säga om motorn, men kolla snäckväxeln före den ska vara

förfylld min var det inte, tur jag kollade allt före start.:)

Annars tyst och bra, går aningen för för fort på tomgång när man trollar, men jag

har ju en lätt gummibåt, 1 liter bensin verkar räcka i en evighet.

SeaKing och Parsun är exakt samma motor, har ringt och kollat med generalagenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olja bytt, motorn påhängd. 3 ryck krävdes, sen var den igång igen. Årets problem är att det var svårt att trycka fast anslutningen för den externa tanken. Testat med två olika anslutningar (dock från samma inköpsställe), samma resultat - det går, men är lite trögt. När anslutningen väl sitter där går den som vanligt.

Fortsatt fullt acceptabel ljudnivå på låga (upp till ca. 1/3 gas) varv, men nu känner jag verkligen för att försöka göra något åt ljudnivån på högre varv. Har sett en del tips på forumet, ska se om jag får till det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppdatering:
Glappet blev för stort, när jag skulle pumpa in soppa sprutade den ut runtikring.
Lösning är att jag kommer köra med interna tanken istället (att jag inte gjort det tidigare, så man slipper släpa på tanken till och från båten varje gång).

Mailade Kinamarin som jag köpt motorn av. Fick svar inom ett par timmar (trots industrisemester) med förslag på reservdel, samt att den finns inne på lager.
Den servicenivån tycker jag är bra.


Förmodligen väntar jag med att mecka med detta tills nästa vår.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har rusta slutat o sälja dom undra va de kan beror på , kanske att de va värdelös kvalite på dom, jag reklamerade mina och fick alla pengar tillbaka:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy